vrijdag 7 april 2023

7 april 2023


Dag van:
Goede vrijdag...
Goede Vrijdag is een dag uit de Goede Week, de week voor Pasen......
Op deze dag herdenken we de dood van Jezus aan het kruis......
Vrijdag 3 april in het jaar 33 zou de dag zijn waarop Jezus Christus aan het kruis genageld werd.....
Daar zitten we nu dan al een paar dagen overheen....
Van oudsher is Goede Vrijdag een dag waarop vis gegeten wordt.....
Op die dag stierf Jezus Christus aan het kruis en daarom is matiging en vasten aan de orde.......
Ik snap de logica niet geheel maar.....laat ik me er nou, in alle onwetendheid hiervan, aan gehouden hebben...
Bij toeval dus....

Al drie maanden geleden hebben mijn

oude lagere school vriendin en ik afgesproken met elkaar te gaan lunchen...
Niet wetende natuurlijk dat ik ziek zou worden....
We kennen elkaar al 54 jaar en zijn elkaar niet uit het oog verloren al liepen onze levens niet altijd parallel...
En wat doe je dan zo'n dag als vandaag...
Hou je je wel aan de afspraak omdat je weet dat het anders wel weer een half jaar kan duren voor je er iets afspreekt....?
Zij werkt immers in de nachtdiensten van de wijkverpleging en ik werk overdag...
Onze vrijetijd is schaars en daarbij lopen ze langs elkaar heen...
Óf ga je, ondanks dat je nog niet geheel fit bent, toch naar die afspraak....
We sluiten een compromis...
Zij komt mijn kant uit om te lunchen zodat ik niet ver weg hoef....
En zo spreken we op steenworp afstand van bij mij thuis af, bij de Rijkerswoerdse Plassen......

Half één is het als we elkaar na lange tijd weer treffen....
En alsof er geen acht maanden tussen zaten, pakken we de draad zo weer op....
Er valt heel wat bij te kletsen onder het genot van....bij mij dus, bij toeval, oerbrood met gerookte zalm....


54 jaar is een lange tijd....
En niet voor niets werden wij beste vriendinnen...
Zij had immers net zo'n vreemde jeugd als ik....
Samen beschadigd de wereld in en ieder op ons eigen manier daar een weg in gevonden...
Soms wars tegenover elkaar, dan weer gelijk op en de laatste jaren regelmatig en gelijk op, delend....
Ook nu gaat het er weer over hoe we onze weg gevonden hebben...
En hoe de generatie na ons hun weg weer moet vinden door onze in de opvoeding meegegeven beschadigingen...
En natuurlijk hebben we het over de ouderdoms kwaaltjes...

Na twee uurtjes merk ik dat het genoeg is geweest....
Ik moet langzaam weer wat conditie opbouwen...
Maar dit was een goede om daar mee te beginnen...
Volgende week woensdag wil ik immers weer aan de gang kunnen...

Vandaag lijkt ons watertje wel een start-

en landingsbaan voor ganzen...
Ze komen en gaan en komen weer...
Het is een prachtig schouwspel dat ik graag vanachter het raam aanschouw...
Natuurlijk elke keer met de camera te laat maar dat mag de pret niet drukken....
In mijn hoofd probeer ik ze een vliegmaatschappij toe te bedelen...
KLM, Swissair, Airfrance, British Airways, Emirates, Transavia, TUI, Panam.....
Ja sorry, een tic van mij die vliegtuigen en nu dus ganzen spotten....
Dat wat vliegt intrigeert me....
Naja....op wespen na dan....
En zou ik in de tropen wonen dan zou dat lijstje vliegbeesten zich mogelijk wel uitbreiden....
Maar goed, daar woon ik dus niet en ik heb ook geen verhuisplannen....


Willem is trouwens een geluksvogel...
Hij preekt vandaag in het noorden des lands...
En wat hoor ik na het journaal....geen bewolking in het noorden...
Ik hou me vast aan de mededeling dat ook hier morgen de zon weer wat vaker zal schijnen....want vandaag was het qua weer hier niet zo'n goede vrijdag.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten