woensdag 19 april 2023

19 april 2023


Dag van:
Daar gaan we weer hoor....
Kom je op school....ziet je bijna lege to do briefje liggen en......
"Denk je hieraan, denk je daaraan, vergeet je niet".....
Ik zal er een foto van plaatsen....dan snap je wat ik bedoel....
En het betreft een foto van een vanmorgen blanco gepakt papiertje.....
En dan pak ik ook nog bewust een memo formaat zodat het ergens op moet houden als er geen ruimte meer is....
Zou ik een A4tje pakken dan kwamen we van de schrik waarschijnlijk nergens meer....

Maar eerst dat voorval vanmorgen....
Nieuwe leerling wordt door de taxidienst opgevangen....
Ze weten niet dat hij naar onze klas moet...

Ze belanden op de kruising van drie gangen en willen hem de verkeerde kant op sturen....naar een oud opvang lokaal waar hij een paar dagen proef draaide
Hij plant zijn billen op de grond, gooit zijn tas aan de kant en zet het op een krijsen....
Wat er ook gebeurt, denkt hij, mij krijg je die kant niet meer op....
Ik hoor vanuit mijn klas dus een hoop tumult en stap zelf maar eens de gang op....
Kijk links....kijk rechts....maar het mannetje had mij al in de gaten....
Hij veegt zijn tranen af....strekt zijn armpjes uit....staat op en racet regelrecht in mijn armen terwijl hij zich stevig vast klampt....de taxidienst beduusd achterlatend....
Dan loopt ook zij mijn kant op ...
"Ik geloof dat hij bij jou hoort" zegt ze dan lachend....
En bij niemand anders, antwoord ik lachend terug.....
Eén weet ik zeker..... dat hier een zaadje in mijn hart geplant is die er niet meer uitgaat....

Net zo als het zaadje dat die moeder daarna vanmorgen plantte...
Met een grote schaal vol zelfgebakken lekkers komt ze binnen...
Bijna Suikerfeest zegt ze....en jullie mogen meegenieten....

Terug naar mijn to do lijst...
Voor ik toch ook maar even les ga geven, handelen we nog mooi twee dingen van de lijst af....
Dan open ik het digibord en laat de kinderen in de kring komen....
Vandaag leren we de picto ruiken....
De picto laat een neus zien want waar anders ruik je mee.....
Dan gaan we ruiken....
Ik heb lekkere dingen en vieze dingen....
Parfum, honing, spinazie smoothie, gember shot, thee, deo, afwasmiddel en andere ruik dingen....
Maar.....die schaal lekkernij staat er ook....
Één slimmerik gaat al op zijn handen zitten als ik langs kom....
Je kunt het maar beter voor zijn denkt hij....
En ik vind het reuze slim natuurlijk....
Maar bij sommigen is toch echt de tong belangrijker dan de neus....
Wat nou ruiken.....?
Zulke dingen moet je immers proeven...
En ach....ik ben de moeilijkste juf niet ...
We zitten dus even later heerlijk te smullen van al het lekkers....


Maar de pictolezen les moet ook gebeuren...
Ik ruik een bloem
Ik ruik een taart
Ik ruik een hond
Ik ruik een appel....
Het gaat ze goed af...de en na de ander....totdat dat ene jongetje aan de beurt is...
Ik ruik een bloem....
Prima....
Mijn neus in de lekkere taart...!!!!
Euh.....lachsalvo....en ja hoor jong....stop jij je neus maar in de taart....

En weer een plantje dat gezaaid wordt...
Een mama komt haar zoon brengen die eerst maar de tandarts moest....
Een mama die een lastige vechtscheiding achter de rug heeft....
Ze neemt me even glunderend apart....
"Oh lieve juffie jij moet even kijken want ik heb foto".....
Ze opent haar telefoon en toont een stralende zichzelf naar een zachtaardige lieve man met enorme baard....
"Hij ging opeens op de knieën"....en ze knijpt in mijn arm alsof ze het zelf nog niet geloven wil.....
Ik deel haar blijdschap...och wat gun ik het haar....
"Hij moet eerst de aardbeving in Turkije bouwen, maar dan komt hij hier".....
Ik denk terug aan allen die de aardbeving in februari daar niet overleefden maar ben zo blij dat er eentje was die wel levend onder het puin vandaan kwam om, tweeëneenhalve maand later, voor deze lieve mama op de knieën te kunnen gaan.....


Dan gaan mijn klassenassistente en ik weer driftig door met lijstjes afwerken...
Morgen lentefeest... Koningsontbijt....en er moet nog zoveel gebeuren....
Vandaag de rapporten mee....
De laatste mededelingen voor het feest melden....
De mooiste en winnende plastic soep dromenvanger uitzoeken om prijsjes uit te reiken....
Wat regelen voor een collega die op stel en sprong ons gaat verlaten....
Even een potje voetballen met dat mannetje dat anders de boel op stelten gaat zetten.....
Nog een overdracht....
Een EKEP formulier....
Tafels voor de maaltijd klaarzetten...
Het ontbijt in de kantine ophalen....
De teamuitjes intekenlijst bekijken....

En....en....en.....

Snel naar huis...tulpen halen voor in de zelfgemaakte vaasjes die morgen verkocht gaan worden....
En die prijsjes komen wel na de vakantie....

"Wat ben je laat....wat eten we?".....

Nog één dag morgen en dan

meivakantie...
Pffft....denk je van je to do lijstjes af te zijn.....
Staan de volgende alweer op je te wachten....
Ik ga 2x op reis en ik neem mee....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten