zaterdag 10 juni 2023

10 juni 2023


Dag van:
Hot, heet, benauwd....
Lekker buiten zitten en vanavond als het afkoelt zie ik wel verder wat er nog gebeuren moet....

We kijken samen een aflevering van de opgenomen serie 'het beloofde land"....
Het Beloofde Land is een zesdelige serie van Coen Verbraak over Nederlandse Joden, over 75 jaar Israël en over zichzelf, over het jodendom en zionisme, Joden en Palestijnen, joodse religie en cultuur, Joodse humor, de sjoa, en ook over hun betrokkenheid, liefde, afkeer en zorgen over de staat Israël.......
Kan worden altijd gebruiken voor een preek of podcast.....
We zien beelden van Kamp Westerbork, Auschwitz en Bergen Belsen....
Vreselijke beelden....

Iets mensonterenders kun je je niet voorstellen...
We hebben daar gelopen Willem en ik....
We hebben het gezien en gevoeld....
Maar nu met deze beelden lijkt het alsof we niets gezien hebben en....hoe kun je nou denken het gevoeld te hebben als je dit ziet.....
Wat bezielde toch een aantal mensen om zoiets te bedenken....om tot zoiets in staat te zijn het te bedenken en uit te voeren....
En wat bezielt de mens heden ten dage in spreekkoren zich op tribunes uit te laten over dingen die zo gruwelijk waren...
Om op straten anderen uit te schelden.....op scholen kinderen te

weigeren ivm hun ras.....of nog erger misschien, als politieke partij uit te spreken dat het allemaal niet gebeurd is....
Hoe je dan misschien ook over 
joden denkt, dit had nooit mogen gebeuren....
En misschien is het ook wel zo dat juist omdat het gebeurde, de mens nog steeds in staat is het te doen bij andere bevolkingsgroepen....
Hoe dan ook....de beelden en verhalen maakten weer diepe indruk....

Willem geeft een demonstratie met onze

honden vanmiddag in Duiven....
Dit allemaal in verband met het bezoek van de partner gemeente van Duiven, Gemünde am Main....
Een partnerstad (of zusterstad) is een plaats (vaak een stad, ook wel een dorp), meestal in een ander land, waar een gemeente vriendschappelijke contacten mee onderhoudt......

Dit verband wordt jumelage genoemd.....
Vaak gaan de contacten zo ver dat de partnersteden elkaar over en weer bijstaan......
De burgemeesters van Duiven en Gemünde komen kijken en het haalt zelfs de plaatselijke krant.....
Fluit hij niet dan preekt hij wel en nu dus weer een honden demonstratie geven ..

"Als ik terug ben hebben we om half zeven en bbq met die mensen hoor" vertelt Willem me even tussen neus en lippen door....
Daar gaat mijn avondje werken in de koelte....
Had ik dat eerder geweten....
Het is nu al halverwege de middag....
Nou ja, dan nog maar even het grote winkelcentrum in....de witte wol is op....
En wie weet zie ik nog wat leuks om aan te trekken vanavond....
Ik heb immers nog die lege schap in de kledingkast die nog gevuld kan worden....

En natuurlijk vind ik wat....met zelfs bijpassende schoenen....
Ik ken dat ene winkeltje waar ik altijd slaag helaas....
Oké, vandaag niet helaas dan...

Op naar de bbq....niet Nederland versus

Duitsland maar mét Duitsland....
Vergeven maar niet vergeten zal ik maar zeggen na de docu serie van vanmorgen...
Het feest is in het Horsterpark...
Ik ben er nog nooit geweest maar heb er veel van gehoord...
Bikkel liep er vroeger met zijn oppas baasjes....
Er lopen ook veel oud leerlingen stage, of ze werken er vast....
Willem zet de auto neer, we lopen een pad op en ja hoor....de eerste oud leerling in het vizier...
Die moet al over de dertig zijn...
Ha die Jos....
En ondanks dat er toch zeker twintig jaar jaar tussen zit..... klinkt het enthousiast "Wampie!!!!" als hij me herkent.....



Het is gezellig druk....
Aangezien ik maar één vrouw aan het werk zie, steek ik direct de handen uit de mouwen...
Samen kun je meer dan alleen...
En gelukkig helpen er dan ook nog twee anderen mee....
De salades zijn lekker, de garnalen spiesjes ook....maar meer is aan mij niet besteed....
Tonny in zijn Tiroler outfit met accordeon kan me niet echt boeien...

En ook burgemeesters, die me overigens vriendelijk groeten en een praatje willen maken, kunnen me niet boeien...
Ik kan me interessantere gesprekken voorstellen...
Ik loop naar eens een stukje naar de boerderij...daar waar ezeltjes staan...
Ik vind het altijd zulke leuke dieren...

Al gauw ontdek ik hoe gezellig het park is...
Speeltuinen, een kabouter wandelroute, prachtige bermen vol wilde pluk boeketten....
Mijn camera draait weer eens overuren....
De zonsondergang vormt daarbij een aangename achtergrond voor al het moois....

We maken het niet laat...
Willem wil immers Champions League finale kijken....
Maar ach.... een paar uurtjes eruit was ook lang genoeg....
Zo lang duurt een zonsondergang ook niet (gniffel).....



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten