zaterdag 3 juni 2023

3 juni 2023


Dag van:
Er zijn altijd vroegere vogels dan jijzelf natuurlijk....
Nou heb ik vannacht natuurlijk ook weer veel te lang geluisterd naar het radioprogramma 'Nachtzuster'.....
Maar er waren ook zoveel leuke en interessante vragen bij, bij welke ik op het antwoord wilde wachten....
Maar goed, al met al was ik nou ook weer niet zo laat wakker....
Rustig aangekleed, opgemaakt want de kinderen komen uit Haarlem naar hier....
Dan krijg ik een fotootje binnen op mijn Whatsapp....
En foto van twee vrienden op ons bruggetje.....

Shit, denk ik....die heb ik gemist....vast de deurbel niet gehoord want ik had mijn gehoorapparaten immers nog niet in....
Ik loop naar beneden en zie ze, met een vragende blik in de ogen, notabene nog op het bruggetje staan....
"Ja, roept ze voor mij bijna onhoorbaar zonder gehoorhulp, ineens zegt John dat jullie hier wonen, maar ik geloofde het niet"....
Kan ik me voorstellen als je altijd met de auto komt een nooit met de fiets....

Met de auto passeer je immers aan de voorkant en rijdend op een fiets passeer je de achterkant van ons huis....
Ik zwaai de deur open en roep "koffie?"....
En ja dus.....voor we het weten kletsen en lachen we de ochtend op de vlonder in....
En Willem, die net koffie heeft gehaald in de winkel, komt daarbij als geroepen op tijd binnen...
Zonder hem immers geen bakkie zwart goud....

We zitten goed en wel twintig minuten of

mijn kleinkinderen stormen binnen....
Oma!!!!!......
De vroege vogel visite vertrekt weer....

Mijn kinderen willen graag naar Duitsland; Kleef en Emmerich....
Nou, dan gaat we dat dus maar doen....
De gezellige toeristische route langs Nijmegen heen....
Dan gaan we terug wel via de snelweg na Emmerich....
Op naar Kleef....mooi weer, raampjes open, genieten van het gezellige tochtje...
Willem en ik voor, kinderen en kleinkinderen in ons kielzog achter ons...
Het is even zoeken naar een goede parkeerplek maar dan wandelen we toch richting het gezellige centrum van Unterstadt Kleve.....en klimmen richting Oberstadt...

Kleve is verdeeld in een Unterstadt en een Oberstadt.....
Het ene deel ligt lager dan het andere deel...... 
Kleve is gebouwd op een soort rots, de naam is afgeleid van het woord ‘klif’......
In de Unterstadt hebben ze inmiddels van alles met de grond gelijk gemaakt en er zijn een grote parkeerterreinen verschenen......
En de parkeerkosten zijn niet duur...... 90 ct per uur, dus met een paar euro ben je wel een hele middag onder de pannen.....oben und unten.....

Het is inmiddels al een stukje in de middag en eerst dienen de magen gevuld te worden met natuurlijk....curryworst....

Blitz die mee is, krijgt water uit een frietbakje en ze slobbert er lustig op los...
Weet je wel hoe trots we op haar zijn....
Voor niks of niemand draait ze haar kop om....
Al drie van die afschuwelijke hondjes met bolle ogen, waarvan eentje in een kinderwagen, keften de longen uit hun keel toen ze Blitz in het bolle oog vizier kregen maar Blitz sjokte door....en keek niet op of om....
Wat een complimenten kreeg ze van andere onbekende mensen...
En nu ligt ze rustig en ongestoord slobberend onder onze stoel op het terras....

Tot twee maal toe de kinderen een ijsje

belooft....
Tot twee maal toe de kous op de kop gekregen omdat je niet kon pinnen daar....
En dat in een land als Duitsland zeg....

Robbert scoort een game, Luna kleren en de rest geniet gewoon van het slenteren en de gezelligheid....Oh ja, en de goedkope inkopen bij de drogist DM natuurlijk....
Dat wat de prijzen nog steeds gigantisch verschillen met Nederland...


Door naar Kaufland in Emmerich/Kleef....
Acht minuten rijden van centrum Kleef...
Eigenlijk wel de grootste supermarkt die ik ken....
En we slaan behoorlijk in....
Niet onbehoorlijk maar béhoorlijk....
Willem eet er natuurlijk zijn visjes....
Maar voor ons is het altijd weer een feest om daar rond te lopen, te verdwalen en niet te weten wat je in de veelheid van aanbod nou moet nemen....
Zo'n winkel van pakken en toch weer terugleggen, pakken en meenemen....
Kattenvoer scheelt twee euro, wasmiddel vier, deodorant drie euro, en

maaltijdsalade ook al twee....
Dan te bedenken dat de benzine ook goedkoper is....tel uit je winst vandaag...
Je inkopen winst dan want de grootste winst is altijd op stap zijn met je familie....
Ook om te genieten van wat je andere kinderen doen die op dit moment bij 'stoer voer ' in Enschede plezier maken......
Dat heb ik ze allebei toch wel als een goed voorbeeld meegegeven...avonturieren en  ontdekken....de wereld in....verruim je blik....
Zowel Robbert als Jocelijne ondernemen wat af.....en brengen het zo ook weer over op hún kinderen....


De boodschappen zijn binnen...
"Kunnen we wat simpelers eten ipv bbq" vraagt mijn schoondochter....
En natuurlijk kan dat...
Aldus wordt er frites gehaald met een snack en als toetje milkshake of de gelatine pudding uit Duitsland....

Alsof de zwanen het ruiken dat we klaar

zijn, komen ze bedelen om de restjes....
Nou ja.....bedelen.....????
Ze eisen het gewoon op...al sissend en klapwiekend....
Eentje zet zelfs zijn tanden in de vlonder...
Je hoort de tandjes over het hout zagen....
Nou kon Robbert vroeger altijd kippen hypnotiseren maar met de zwanen heeft hij, tot grote hilariteit van ons allemaal, wat meer moeite....
En toch blazen ze (letterlijk) de aftocht uiteindelijk....

De zon houdt het voor gezien vandaag....

Het lekkers is op...
Er is nog een flinke terugreis in het verschiet....dus vertrekken maar....
Na heel veel knuffels, ruitenvloeistof, en nog meer knuffels....
Zwaaien tot ze de hoek om zijn....
Nog wat rommeltjes opruimen, Roland Garros kijken maar de dag vergde er genoeg energie om de ogen op tijd te doen sluiten....
Morgen weer vroeg met Willem mee voor de kerkdienst en mijn PowerPoint....






























Geen opmerkingen:

Een reactie posten