zondag 18 juni 2023

18 juni 2023


Dag van:
Duurzaamheid is  helemaal de hit, de wereld moet vergroenen.....
Zelfs als je uit eten gaat ontkom je er niet aan.....
De ene na de andere bio Bistro opent wel zijn deuren....
Dat is vandaag 18 juni extra erg, want het is namelijk de Internationale Dag van de Duurzame Gastronomie.......
Vandaag promoten de Verenigde Naties duurzaamheid in restaurants, en roepen zij nog meer eettenten op figuurlijk groener eten te serveren......
Zou het daarom vandaag ook internationale sushi dag zijn....?
Bestaat dat eigenlijk.... duurzame sushi...vega sushi....?
Het lijkt me niet met al die rauwe vis....

Overal hoor ik die term duurzaam wel

vallen...
Ook waar het om eten gaat....
Maar hoe pak ik zoiets aan....en wat is het nou eigenlijk....?
De aanname van een duurzame maaltijd is vaak dat het vegan of GMO vrij moet zijn, maar milieubewust eten is toch veel meer dan dat......?
Een milieubewuste en duurzame maaltijd is gebaseerd op lokale, onbewerkte seizoensproducten..... onbespoten dus....
Veel fruit, groenten, volle granen, peulvruchten en dierlijke producten van kleinschalige biologische boeren.....
Het betekent ook dat je verpakte voedingsmiddelen beperkt moeten worden.....

Daar ga ik de mist dus al in....
En je moet lokaal inkopen....dus geen geïmporteerde rommel....
Dierlijke producten van grasgevoerde dieren en in het wild gevangen vis zijn over het algemeen ook duurzamer dan hun industrieel gefokte rivalen......
Dierenleed moeten worden geminimaliseerd.....
Eieren van biologische kippen of melk van grasgevoerde koeien zijn veel vriendelijker dan die vanuit de intensieve veeteelt......

Het zijn echt dingen waar ik over nadenk op deze, ook nog eens, Vaderdag.....?
En als die meiden van Willem komen is de traditie dat ik een grote pan groentesoep kook....
Van seizoensgroente dus en biologische gehakt en mergpijpjes van grasgevoerde koeien....
Ik let ook echt op het aantal sterren op de verpakking maar heus....de supermarkt heeft over het algemeen alleen vlees met één ster....en dat betekent dus verre van duurzaam....
Tijd om naar de boer te gaan heb ik niet....
Trouwens boeren doen naast het melken van hun koeien aan zondagsrust....
Er is geen Landwinkel open op zondag....

Maar goed, ik maak dus deels duurzame

groentesoep...
En terwijl ik zo sta te roeren bedenk ik me ineens " zou een begrip als duurzame vaders (en moeders) erg misplaatst zijn op een dag als vandaag?"....
Vaderschap is natuurlijk allang beter dan het ooit was...
De tijd van "wie is toch die meneer die dat vlees aansnijdt?" hebben we allang achter de rug....
Er bestaat zelfs zoiets als vaderschapsverlof....
Maar misschien moet ik dan meer denken aan vaders die op zo'n dag drukker met zichzelf zijn dan met de kinderen....
Seizoensgebonden eropuit trekken....
In de winter met de slee, in de zomer naar het zwembad, in de herfst blaadjes en kastanjes zoeken en in de lente samen hyacinten en krokus geur opsnuiven....
Samen praten op de bank over wat er in de wereld gaande is....
In plaats van apart samen gamen.....of de televisie aan te zetten....
Samen naar de molen gaan om meel te halen en dan samen poffertjes of pannenkoeken bakken....
Eens een keer niet naar Mac Donalds of het cafetaria....
Samen met een prikstok op stap om straatvuil te ruimen....
Niet met de auto naar de winkel maar samen op de fiets....
Maar al te vaak hoor je dat als ouders thuis zijn of een ouder thuis is, de kinderen toch maar de opvang of BSO moeten want dan hebben papa en mama tijd voor zichzelf nodig; sportschool, uitrusten, sauna, shoppen met vriendinnen of squashen met vrienden, Netflix kijken....

Wat te denken van vaders en moeders die weloverwogen met elkaar een relatie aangaan en ervoor gaan om deze te behouden....
Heb je toch een aardige invulling van duurzaam vaderschap....(en moederschap)....

Willem heeft in elk geval een prima Vaderdag...
Overladen met cadeautjes, wat wil je met vijf dochters, en een gezellige middag...en.....groentesoep....
Maar of ie echt duurzaam was ....????


Geen opmerkingen:

Een reactie posten