woensdag 21 juni 2023

21 juni 2023


Dag van:
Een nacht niet geslapen....liggen piekeren...
Op school komen en van die eerste kleine binnenkomer een knuffel krijgen .....
Al je gepieker en de slapeloze nacht vergeten...als sneeuw voor de zon....
Nou ja zeg maar, zon voor de sneeuw want het dreigt weer een snikhete dag te worden na de wolkbreuk van gisteren...
De wolk is stevig gelijmd zullen we maar zeggen....

Vandaag ook de sterfdag van mijn vader...
Vierendertig jaar geleden alweer...
Ik heb langer geen vader dan wel een vader gehad....
"Hij komt alweer bijna terug" appt mijn zus gekscherend....
"Wie weet is hij er al" grap ik terug ....

Vandaag ook het begin van de zomer...

Maar dat werd het pas om 16.57 uur hoor ik later op de radio....waar deze zomer werd ingeluid met het liedje
Celebrate good times, come on! (Let's celebrate)
Celebrate good times, come on! (Let's celebrate)
There's a party goin' on right here
A celebration to last throughout the years
So bring your good times, and your laughter too
We gonna celebrate your party with you
Come on now.....
En ik galm mee in de auto....
Oeps met de ramen wijd open...


Vandaag ook de langste dag....
Dat vind ik dan dus weer minder want....het betekent ook dat vanaf vandaag de dagen weer korter worden....
'Aftellen maar weer tot de kerst' is de reactie van iemand op mijn zomer aankondiging op sociale media....
Gunst...dat is ook zo....
We zijn kerst nu net zo lang voorbij als dat we hem weer vieren kunnen....
Brrrrrr niet aan denken maar....
Van die laatste dag zal ik ook niet veel meekrijgen want na een gehele slapeloze nacht zal mijn bed me vroeg roepen denk ik....

Het is op mijn werk te druk om de ogen

dicht te laten vallen gelukkig....
Een bespreking en aansluitend een MDO (multidisciplinair overleg)....
Een lastige dit keer....
Mooi hoe we elkaar dan als collega's bijstaan....

Vandaag ook alweer een nieuwe groepsindeling in de wetenschap dat er nog acht nieuwe leerlingen aankomen die voor de vakantie verdeeld moeten worden over de groepen....
Zes kleutergroepen volgend schooljaar....
Één meer dan dit schooljaar....
En nu maar hopen dat de klassen niet weer overvol raken....

En naast al deze dingen is het dan ook nog eens wereld ALS dag, wereld yoga dag, dag van de lange mensen en internationale dag van de muziek,

internationale dag van het humanisme en last but not least dag van de giraffe....
En bij deze blijf ik wat langer stil staan....
De giraffe....één van de 'Big Five', majestueus, magnifiek....
En met z'n lange nek heeft hij een helikopterview....
Geen wonder dat de giraffe symbool staat voor geweldloze communicatie....
Bedacht door Marshall Rosenberg....

De giraffe verstaat immers de kunst van empathisch luisteren en geweldloos communiceren.....
De giraffe neemt waar, communiceert vanuit zijn hart, kan z’n gevoelens onder woorden brengen en z’n behoeften benoemen.......
Hij luistert met respect en empathie en heeft oog (en oor) voor de behoeften van de ander......
De giraffe staat in verbinding met zichzelf en zijn omgeving.


Geweldloze communicatie:
Waarnemen zonder oordeel.....
Deel je waarneming zoals een camera ze feitelijk zou registreren. ...
Voelen.....
Ga na wat je gevoel is bij die observatie. ...
Behoeften......
Als je je bewust bent van je gevoelens is de volgende stap om de achterliggende behoefte te onderkennen. ...
Verzoek.....

Een meningsverschil of discussie kan je

ergens brengen. ...
Tip 1: Vermijd verwijten. ...
Tip 2: Schep geen verwachtingen. ...
Tip 3: Spreek vanuit jezelf. ...
Tip 4: Erken gevoelens van de ander. ...
Tip 5: Wees duidelijk over wat je wilt. ...
Tip 6: Stel vragen en vraag door.

En dat allemaal ook zonder lange nek....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten