maandag 19 juni 2023

19 juni 2023


Dag van:
Soms begint je dag met van die rare dingen....
Te beginnen met die file waarin mensen al twee uur in stil staan terwijl ik al lang en breed op school ben....
Kinderen die dus later komen maar ook een klassen ondersteuner die voor een halve dag zou komen maar zo vast staat dat ze waarschijnlijk pas op school is als haar uren erop zitten....

Dus lijkt het ons slimmer dat, zodra ze weer rijden kan, ze maar lekker richting huis terugkeert...

Dan die vreselijke brand van gisteren....

Daar heeft tenslotte iedereen nu wel van gehoord...
Het is breed uitgemeten in landelijke journaals en praatprogramma's....
De brand in Arnhem, in een woonwijk, in de wijk Presikhaaf...
De straat waar de huizen een lange rij zonnepanelen op het dak hebben liggen waardoor de brand zo verwoestend kon zijn en waardoor de brandweer zo'n moeite met blussen heeft gehad....

Als je zoveel jaren als ik in die wijk hebt gewoond, en je weet dat er kinderen wonen die in en om die straat wonen, die je in je klas hebt gehad of zelfs nog op school zitten, dan doet je dat wat....
Zelfs de wethouder stuurt scholen een bericht waarin ze oproept rekening te houden met trauma's die deze kinderen opgelopen kunnen hebben...
Maar ook dat er dus nu kinderen tijdelijk danwel langdurig 'dakloos' zijn....

Ik ga de lange lijst van leerlingen en

adressen na....
En jazeker kom ik namen tegen van kinderen die er wonen.....of moet ik nu zeggen woonden....
Zelfs van die leerling die wij drie jaar in de klas hebben gehad....ons zorgenkindje met epilepsie....
Het eigenwijze dametje dat wekelijks, als ze op de BSO is, even onze klas nog komt in duiken.....en die er vandaag dus niet gezien hebben....
En een leerling uit mijn klas van nu, woont op steenworp afstand van de brand....
Hij zal er wel vol van zijn....

Maar ook omdat ik zelf twintig jaar in

Presikhaaf woonde, heb ik er nog kennissen en bekenden...
Heel veel gelukkig aan de Presikhaafse kant waar niks aan de hand is (onze vriendenkliek kant), maar ook aan de Presikhaafse kant waar de brand wel woedde....
Ook mijn dochter woonde daar twee jaar....

Nou ja, het houd je dus bezig zoiets...
En Willem en mijn overweging om ook aan zonnepanelen te beginnen zetten we nog even in de wacht....


Gelukkig gebeurde er ook hele leuke dingen vandaag...
Soms kan ik echt een recalcitrant ouderwetse juf zijn...
Tegenwoordig heerst de tendens van begeleid spelen...
Je moet vooral regelmatig (liefst vaak) bij de spelende leerling gaan zitten om spel te begeleiden of te sturen....dan wel op een hoger level te brengen....
Grrrrrrrrrom ....
Ik ben juist een juf van 'laat het kind zelf spelen, ontdekken, experimenteren' en bemoei je er niet mee maar kijk....en observeer.....
Elke fase komt vanzelf wanneer het kind er aan toe is en bij onze leerlingen is dat in vertraagd tempo....
Laat dat zo....
Maar nee....trek het er maar uit....
Zo zouden ze dat ook willen in de bouwhoek....
Anders zou een kleuter maar in de fase blijven van torentjes bouwen en omgooien....
Ooooh ik ben er zó géén voorstander van hè.....
En kijk nou eens vandaag.....

Ik kan het wel uitroepen....
En dat doe ik dus ook door mijn assistente en de aanwezige therapeute erbij te roepen...."kijk nou toch....kijk nou toch....ze bouwen en kasteel om zich heen"....
En even later...."kijk nou toch, moet je eens kijken, ze leggen er zelfs een vloer in"....(aminaalt...hihi...laminaat dus)....
En ik heb niks NIKS hoeven begeleiden, sturen, pushen of doen....
Ze hebben een schik samen....het is een lust voor oog en oor.....
Zo trots zijn ze dat ze hun eigen kasteel huis hebben met vier muren en torentjes...
En dat er geen deur in zit maar dat ze over de lage muur heen stappen maakt niks uit ...
Dat ontdekken ze later wel weer.... ZELF!!!!....


Het blijft niet bij dit geluksmomentje...
De leerling die bewegingsangstig en niet zonder rollator de eerste schooldag binnenkwam, loopt vandaag voor het eerst los, van zijn tafel naar buiten en rijdt een rondje op een speeltractor....

Drie leerlingen sorteren ineens alle sorteer plankjes op vorm en kleur goed....
Ik kan vandaag de deur van de klas openlaten zonder dat onze twee weglopers weglopen....
En met het puntje van de tong naar buiten zitten notabene dertien kleuters vandaag ijsjes op papier te ontwerpen en plakken de ijsstokjes eronder zonder geklieder of zonder de lijm op te eten ....
Ik weet niet wat voor dag het vandaag is maar jeeeeeeetje ik word er zó vrolijk van....
Maar zijzelf ook....
Wat kan een kind toch heerlijk groeien van succesjes en complimenten....!!!!

Aan het eind van de dag zijn we met z'n

allen speelgoed aan het schoonmaken in waterbakken en teiltjes met wat sop zonder dat de vloer een waterballet wordt......
Ik maak een sprongetje in de lucht en prijs ze deed hemel in....


Maar aan het eind van de schooldag zijn ze dan ook te moe om ook maar hun eigen sokken en schoenen aan te doen ...
Dat hebben mijn klassenassistente en ik dan weer....
Pffft.....
Zesentwintig sokjes....zesentwintig schoentjes....
Maar dat hadden we er dik voor over na vandaag....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten