woensdag 14 juni 2023

14 juni 2023


Dag van:
Och lieve help...nog vóór vrijdag moet je de aanvraag de deur uit hebben voor de klassen zorgondersteuners voor volgend schooljaar....
Nou is dat stukje 'voor vrijdag' niet zo'n ramp, want je hebt wel vaker haast klusjes tussendoor....
De 'ramp' schuilt hem ergens anders in....
Gisteren al de hulp van een collega ingeroepen met betrekking tot waar ik alles kon vinden en hoe de procedure in z'n werk gaat....
Vanmorgen en na schooltijd eens even zelf gekeken....
En dan kom ik me daar een rekentool tegen....!!!!!
En ik ben me toch een partij slecht in 'meneer van Dalen wacht op antwoord' dingen en andere rekenkundige bewerkingen....
Maar ....wat ik tegenwoordig wel geleerd heb, is mezelf kwetsbaar opstellen en om hulp vragen....
Dus nog maar meer hulp ingeroepen....
Nu van degene die al die zorg ondersteuners zelf regelt....
Met verhit hoofd zit ik even later naast haar te puzzelen....
Nou ja, op te tellen, te vermenigvuldigen, te delen, van minuten weer uren maken en die weer aftrekken enz enz.....
Wat een onmogelijk gedoe.....
En wat ben ik blij met zoveel hulp om me heen....
Hier was ik zelf niet uitgekomen....
Maar....we hebben het voor elkaar...
En de laatste twee aanvragen heb ik zelfs eigenhandig gedaan....
Alleen....wedden dat ik volgend jaar weer om hulp moet vragen, want dan ben ik dit natuurlijk allang weer vergeten hè hihihi....
Rekenen en ik...het zal nooit wat worden....

De kinderen in de klas zijn nu echt murw

na al die dagen warmte...
Sommigen blijven al thuis....anderen hangen over hun tafeltjes...
Maar oh wee als deze juf het spelletje 'ik ga op reis en ik neem mee' gaat doen....
Dan zitten ze allemaal recht overeind....
Ze bedenken de leukste dingen die mee moeten in de koffer van hun juf....
Ja zelfs dat de juf een beha mee moet nemen in plaats van een hemd...
En dat van een jongetje wasrvan ik het totaal niet verwachtte....
Hetzelfde jongetje bedenkt dan dat hij een grote blauwe enge opblaas haai wil meenemen....
Oh wat bibberen we elke keer als we die noemen....
Geweldig om te zien deze drama kleuters....
Zo vaak worden zulke vakken onderschat hè; drama, muziek, handvaardigheid.... oftewel creatieve vakken..... en wordt de nadruk op taal en rekenen gelegd....
Zo jammer, want juist door die creatieve vakken leren ze meer zelfvertrouwen op te doen en gaan leervakken veel makkelijker en worden dus leuker....
Zoveel moet tegenwoordig aan regeltjes en banden gelegd worden; de kracht van leren, bewust groeien, richtlijnen van spel, resultaatgericht volgen, opbrengstgericht werken....noem het maar op.....en zo wordt het veel veelzijdiger en getalenteerder kind dan zij die lettertjes en cijfertjes moeten leren, langzaam vergeten.....

We slaan zo de plank mis met alleen maar op cognitieve dingen letten...en er wordt dan nog wel gezegd dat SEO ook belangrijk is maar hoe je dat vorm geeft wordt vaak vergeten....
Vandaag werd nog gezegd "wat is deze klas toch heerlijk vrij en wat zijn ze zichzelf" .....
Yes,Yes.....dat is waar het om gaat.....!!!!

Eerst het kind, dan de leerling’ is een lijfspreuk van Luc Stevens, founding father van NIVOZ.
Ik heb zoveel van deze man geleerd....!
Een man met een grote staat van dienst, die veel heeft betekend voor het Nederlands onderwijs.....
Hij heeft ministers en politieke woordvoerders geadviseerd en zijn signatuur is herkenbaar in vele stromingen in het huidige onderwijs......
Centraal in zijn filosofie staan de onvervreemdbare rechten van het kind..... Kom je hieraan tegemoet, dan komen veel resultaten die je van hen verwacht als leerling vanzelf......
Niets afdwingen, geen trucjes leren, vooral jezelf uit het oog verliezen en je oog op het kind richten....
Ik ben niet die geweldige leerkracht maar het kind is een geweldig wezen, die je niet moet kneden, vol moet stampen, maar in het volste vertrouwen moet laten zijn wie het mag zijn...en dan komt het vanzelf....of niet en dan is het ook goed....
Je moet het alleen willen zien....en dan bedoel ik niet als je eigen verdienste....
Niet die hoogste trede behalen is het belangrijkste maar gelukkig zijn, gewenst en betekenisvol zijn op welk niveau ook,  is het hoogste goed dat je een kind, de latere volwassene, kunt meegeven....
Leer eerst jezelf kennen, voordat je kinderen wilt leren kennen, zei nóg een beroemde pedagoog ooit... Janusz Korczak....

Enfin....we hebben dus heerlijk drama

gedaan....
En we zijn heerlijk aan het kleien geweest, de fantasie alweer aan het werk want ze mochten kleien wat ze op de barbecue zouden willen leggen....
Maar dan is het pauze....
De kinderen hebben gegeten en nu zijn mijn assistente en ik aan de beurt...
Tijdens het eten open ik dan mijn mail...
Even tussendoor checken of er nog nieuws is....
Ik kijk ....ik kijk nog een keer....ik lees....ik knipper met mijn ogen....ik vraag mijn assistente of ik het nu wel goed lees....en dat beaamt zij....
"Zooooo, zegt ze, dat is een hele klus"....

En ze heeft gelijk.....maar....wel mijn droom klus.....
Want in de mail lees ik dat een lang gekoesterde wens, nu eindelijk, na heel veel jaar, in vervulling gaat....
Opdracht management en afdeling ondersteunde communicatie/logo: schoolbreed NT2 oppakken.....
Herschrijf het lang geleden geschreven plan, schets een tijdspad, vertel wat je nodig hebt en geef NT2 een gezicht binnen de school....samen met hen....


Nederlands als tweede taal (NT2) is ontzettend belangrijk voor anderstaligen..... 
Om mee te kunnen doen in het reguliere lesaanbod, dat vaak behoorlijk talig is, zal een NT2-leerling de taal moeten leren..... Maar hoe pas je het taalaanbod in de groep aan zodat alle leerlingen kunnen aansluiten en de NT2-leerling niet afhaakt......? 
Hoe maak je het aantrekkelijk voor dat kind.....
En hoe betrek je ouders thuis hierbij....?
En om dan terug te vallen op wat ik eerder schreef.....dit gaat dan dus niet volgens methodes en reguliere taallessen....
Daar komt veel meer bij kijken....
Kom maar op met muziek, toneel, spel etc.....
Lang leve Luc Stevens weer; relatie, competentie, autonomie....
Eerst de veiligheid.....het zich gekend weten en voelen dat het er mag zijn....
Deze wens om dit op te zetten heb ik al zolang....
En dan schoolbreed....
Een klus ja.....maar voor mij toch meer een uitgekomen wens....
Mijn hoofd stroomt over van ideeën....
Trauma verwerking, cultuur kennis, ouderbetrokkenheid....het kind centraal....fantasie....belevingswereld van het individu....
Door wat ze hebben gezien en meegemaakt of door de situatie thuis al veel rijper zijn dan hun leeftijd maar in hun hart nog het kleine kind....een fase overgeslagen...
Niet aan het kind trekken maar het laten ontstaan door heel veel geduld te hebben....en dan in bloei te zetten....omdat niet ik maar zijzelf het met elkaar deden.....

Voorwaardescheppend bezig zijn....
Ik weet eigenlijk al waar ik mijn vakantie druk mee zal zijn tussen alle reizen door....
Wat heerlijk voor deze kinderen dat er eindelijk wat gaat gebeuren.....

Nu alleen nog hopen dat ik in slaap kan komen vanavond.....














Geen opmerkingen:

Een reactie posten