zondag 4 juni 2023

4 juni 2023


Dag van:
Best wel brak na twee intensieve dagen sta ik vanmorgen weer vroeg op om met Willem mee te gaan....
Hij preekt immers vandaag en ik heb beamer dienst....
Meestal hoor ik Willem wel dagen achtereen de preek oefenen maar dit keer kreeg ik alleen het oefenen van het fluitspel mee....
Voor mij dus vandaag ook een verrassing....
De Gereformeerde Kerk, die in hetzelfde gebouw kerkt, maar dan twee uur voor ons (half negen beginnen Wampie, da's pas vroeg opstaan), stappen net het witte kapelletje uit en groeten ons....
Soms snap ik er echt niks van hoor dat er zoveel verschillende manieren van geloven zijn....
Laat ieder in zijn waarde en luister naar een mooi symbolisch verhaal waar je wat aan hebt en op eigen manier, binnen jouw mogelijkheden mag invullen....
Maar tja.....zo is het nu eenmaal niet...
De baptisten willen een volwassen doop....de Jehova's geen verjaardag....de gereformeerden, alleen bewust meelevende gemeenteleden die zich vrijwillig bij deze gemeenten aansluiten en het geloof actief belijden.....
Er is sprake van een strakke organisatie, een grote belijdenistrouw en offervaardigheid.....

Wie niet meeleeft, geen belijdenis doet, zijn kinderen niet laat dopen, krijgt zelfs van doen met de kerkelijke tucht en wordt geacht niet meer tot de kerk te behoren.....
Streng dus....
De hervormden zijn een volkskerk bij uitstek.....
Door de plek in het volksleven weet deze kerk zich verantwoordelijk voor en betrokken op heel het volk.....
Als volkskerk kent ze niet alleen belijdende en actieve leden, maar ook grote groepen niet-meelevenden en zelfs zgn. "geboorteleden": leden die wel uit hervormde ouders zijn geboren maar zelf niet meer de doop hebben ontvangen......
Katholieken geloven natuurlijk ook in God, zijn zoon Jezus en de Heilige Geest......
Maria, de moeder van Jezus heeft een speciale plek in dit geloof......
Aan dit geloof zitten veel rituelen vast en het kent een sterke hiërarchie van paters, kardinalen, bisschoppen etc. en een paus aan het hoofd....
Er zijn tal en tal van geloven....maar de belangrijkste zijn wel:
Christendom
Islam
Hindoeïsme
Boeddhisme
Jodendom, met daar tussenin tal van varianten....
En vaak ontstond die versplintering door één stom regeltje waar ze anders over dachten....
Het lijkt de politiek wel....

Wist je trouwens dat meer dan de helft (54 procent) van de Nederlanders van 15 jaar of ouder zich niet rekent tot een levensbeschouwelijke stroming......
In 2019 rekende 20 procent van de Nederlanders zich tot de katholieke kerk, 15 procent was protestants, 5 procent moslim en 6 procent behoorde tot een andere religieuze groep......en dat is dus 46 procent....
In 2023 zien we toch het aantal weer groeien...
Mensen hebben toch behoefte aan iets van houvast...groter dan zij-wijzelf....


Er is veel onderzoek gedaan naar de verschillen maar zelden naar de overeenkomst....
Dat deed Karen Armstrong wel...
En zij concludeerde: 
..... compassie komt het beste tot uitdrukking in de gulden regel, een wijsheid die in nagenoeg alle religies en spirituele tradities voorkomt. Wij kennen de gulden regel als het gezegde ‘Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.’ Of positiever geformuleerd: behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden. Als jij zelf verlangt naar erkenning, zorg er dan voor dat je anderen erkenning geeft. En als jij het onprettig vindt om afgesnauwd te worden, doe dat dan ook niet bij anderen.....

Maar misschien valt hierover ook wel te twisten....
Wat ik in ieder geval van Willem leer zijn de achtergronden...
Vandaag weer zo'n mooi voorbeeld...
Één van de tien geboden 'je zult niet stelen' gaat bijvoorbeeld helemaal niet over stelen van geld, goederen of diensten.....
Hiervoor geldt het gebod dat je niet zult begeren wat de ander heeft....
Maar, je zult niet stelen gaat over het stelen van toentertijd mensen....slaven....
Je zult dus denken 'weg met die regel'....we hebben geen slaven meer....
Maar moet je eens nagaan hoeveel mensen er nog steeds van hun vrijheid beroofd worden op de dag van vandaag....
Theologie is ook geschiedenis....en ik geniet van Willems verhaal en vooral ook van zijn overdenking en pleidooi om mensen in hun waarde, hun gelijkwaardigheid te laten...
Ieder mens is anders en zeker niet gelijk maar absoluut wel gelijkwaardig als het gaat om hoe je met elkaar omgaat...
En heeeeeee verhip....dan klopt dat antwoord op het onderzoek naar overeenkomsten misschien toch ook wel weer....

Willems fluitspel is supergaaf....
Applaus in de kerk zelfs....


Mijn filmpje waar ik zo bloedig op heb zitten zwoegen is direct een hit....
De overdenking was schitterend...
Kortom; het was zo een bijeenkomst waar alles klopte....
Iedereen blijft ook een beetje nahangen en nakletsen....een heel gezellige boel vandaag....


De rest van de dag veroorloof ik me dan ook om in de zon te zitten met een haakwerkje en Willem voor de tv in de ban van Roland Garros, waarvan ik genoeg achtergrond geluiden mee krijg die me een indruk geven, zonder beelden te hoeven zien....
Doe mij nu maar het waterleven..... op dit moment die van de visdiefjes....
Visdieven eten graag kleine rondvis, die meestal duikend bemachtigd wordt......
Bij gebrek aan rondvis schakelen ze ook over kikkervisjes etc. ....
Nou, en dat zit er op dit moment genoeg...
Het lijken wel kolibries die visdiefjes hoe ze een tijdje boven het water kunnen blijven hangen.....om dan ineens een duik te nemen....
Ik kan er naar blijven kijken....
En zo kom ik dus toch nog tot rust op het laatste stukje weekend....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten