vrijdag 2 juni 2023

2 juni 2023


Dag van:
Een geschrokken dochter van Willem op mijn Whatsapp....
Ernstig ongeluk op de weg waar wij beide aan werkzaam zijn....
Ik op de school, zij iets verder op een onderwijszorggroep in een instelling....
En tussen die beide locaties vindt een ongeluk plaats...
Motorrijder versus vrachtwagen....ambulance....politie....ernstig....weg uren afgezet....narigheid dus....
Ze vraagt mij of wij ook leerlingen hadden die nu niet konden komen omdat busjes er niet door cq langs konden....
Maar bij enige navraag bleek bij ons alles doorgang te hebben kunnen vinden....
Houdt niet in dat het je niet los laat natuurlijk....je gedachten blijven wel even daar....

Dat snap ik van Willems dochter wel...
Maar we beginnen te babbelen over haar schoolkamp wat ze net heeft gehad met haar zorgkinderen en dat geeft de nodige afleiding....
Leuke verhalen en beelden van haar in de huifkar, op het gras met de kinderen en haar gitaar....zo heerlijk herkenbaar....
Ze is weer rustig.....

Ook op onze school waar ik vandaag niet ben, dus ook niks meekreeg van het ongeluk, keert de rust weer....
Vast en zeker tijdelijk want als er leerlingen ingedeeld moeten worden zal er weer een kakefonie van meningen losbarsten maar....voor nu is de rust wedergekeerd...
Iedereen weet nu in welke groep hij, met wie komt te staan volgend jaar, en op welke werkdagen....
En ik ben tevreden....
Een assistente waarmee ik notabene ook de middelbare school heb doorlopen...
Beide in verschillende klassen en nu staan we dan, na ruim 40 jaar, samen in dezelfde klas....

Ik moest wel een hele dag wachten op het definitief...
Tja ach...maar mijn dag bestond dan gelukkig ook uit veel afleiding want het huis moest picobello, piekfijn, tot in de kleinste hoekjes en kiertjes schoon gemaakt worden ...

Morgen komt immers mijn jongste kleindochter met broer en papa en mama, en zij is meer dan abnormaal allergisch voor, je kunt het zo gek niet bedenken, wat....
Maar in ieder geval voor honden en katten....
Nou krijg je ons huis natuurlijk nooit honden en katten haren vrij dus zullen we vooral veel buiten aan het water zitten...
Het weer is met ons ...en de bbq binnen handbereik....
Nu nog hopen dat de pollen en zaden en beetje willen blijven waar ze horen...aan de overkant in het bos dus....
Maar soms zal ze toch ook wel eens naar de wc moeten etc....
En als ik dan zo minutieus moet schoonmaken dan krijg ik spontaan een soort van systematisch denkvermogen...
Ik begin in de keuken rechts in de hoek en werk zo de complete split level tot uiterst links in de hoek, de benedenverdieping door....
Elke hoek, plint, richel, vensterbank, deur, raam, klink, stopcontact, schilderijtje, lijstje, plankje, prulletje, haard, kast, bureau, trap etc wordt schoongemaakt...
Op de tenen, op de knieën, op handen en voeten....
Kleed eruit, hondenspeelgoed, katten kussentjes naar buiten om te luchten...
Je kunt het zo gek niet bedenken...
Na vier en een half uur ben ik compleet gesloopt....

Mijn rug komt niet meer overeind en mijn knieën zijn nu echt tot op de draad versleten....
Zo schoon als nu krijg ik het echt niet meer....
Willem hanteert nog de stofzuiger en dweil en doet de boodschappen...
"Mag ik kippenpoten halen?"....
Lijkt me een goed plan Willem want ik kook niet meer....

Ik neem nog even alle regels door voor het geval het toch mocht zijn dat ...
Bij een ernstige allergische reactie krijgt het kind opeens 1 of meer van deze klachten:
-moeilijk of piepend ademhalen en/of flink hoesten
-tong of keel worden dikker
-hese stem
-rode vlekken of bulten op de huid
-overgeven of diarree
-duizelig worden en/of flauwvallen
-bleek en suf worden
-Bel 112.
-Een ernstige allergische reactie kan gevaarlijk zijn.


Het is al eerder gebeurd deze narigheid....
Zeker vier van de zes symptomen raak...
En een ernstige allergische reactie is heftig om mee te maken.....
Voor het kind maar ook voor jou als ouder tante of oma..... 
Altijd zit die angst erin dat Luna het weer krijgt......
En toch ben ik blij dat ze weer eens hier komen...
Het zijn namelijk eigenlijk best hele einden die je rijdt naar Haarlem....en dan weer terug ook ....
Ik doe het graag maar je merkt toch best dat die drieënzestig in je lijf zit....

Maar goed dit afwegende tegen de schoonmaak prestatie van vandaag begin ik me af te vragen wat erger is ....


De avond verroer ik me niet meer...
Hoeft ook niet want tot laat in de avond is Roland Garros op tv....
Smullen geblazen....
En toch mis je dan Federer en Nadal....
De nieuwe sterren aan het firmament en dus de nieuwe namen, begin ik al een beetje te herkennen, maar toch.....
Behalve dan de twintig jarige Alcaraz....
Die naam en dat gezicht vergeet je niet...
Twintig jaar en dan nummer één en zo goed als onverslaanbaar....
We genieten van tennis dus....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten