dinsdag 6 juni 2023

6 Juni 2023


Dag van:
Het is altijd een hele organisatie maar als die dag van het schoolreisje er dan uiteindelijk is, valt alle stress weg....

Vannacht word ik nog wel wakker...
'wat zou het leuk zijn als er voor ouders een -kletspot- is met leuke vragen waar ze over kunnen praten samen'....
Dus midden in de nacht bedenk ik nog zo'n veertig malle, serieuze, grappige, moeilijke vragen, dilemma's en stellingen zodat ouders met elkaar aan de praat komen....

Ik ga vroeg naar school....rij langs de plek

van de brand van gisteren maar het is alsof er niks gebeurd is....en eenmaal op school print ik de vragen uit...
Bij gebrek aan een pot, nemen we een emmer....kletsemmer is ook een leuk woord.....

Bij bijna alle kleuters is het eerste woord als ze binnenkomen niet Goedemorgen juf maar SCHOOLREISJE!!.....
Ze hebben er duidelijk zin in....
Wat we mee moeten nemen hadden we gisteren al zo'n beetje ingepakt...
Nu alleen nog een EHBO koffer....
We kunnen gaan....

En wat begint het al spannend, bij juffen of andere mama's in de auto....
Bij de kinderboerderij zelf zullen we ook nog klasgenootjes tegenkomen die er met hun ouders direct naartoe gereden zijn....

Om kwart over tien is het al een aardige drukte van ouders en kleuters...
Er is een mooi plekje gereserveerd schiet het gezellig hooiberg cafe de Hooijmaat.... De kinderen lopen in één ruk door naar de speeltuin....
Geen tijd nu ook te zitten en te luisteren....
Hoezo programma juf....?????

Dan de ouders eerst maar eens koffie....
En daar komt boerin Barbara al aan...
Ik zet de kletsemmer op een van de tafels, vertel wat de bedoeling is, laat de ouders achter, en wij gaan met de boerin mee op stap...
Door de gezellige moestuintjes op naar de geitjes...door het grote hek....
De meesten durven dat wel....maar voor sommige is dat zonder papa of mama toch wel griezelig hoor....
Blèg poep drop zegt er eentje en stamp, hij staat er middenin....

Ze houden het best lang uit bij de geitjes

maar de konijnen willen ook geaaid worden....
De konijnenhokken worden net schoongemaakt....
Dat doen de oudste leerlingen van een SBO school....
En wat zijn ze lief voor de kleuters....

Maar dan....
Boerin Barbara neemt ons mee naar het duivenhok...
Er zijn vorige week duifjes geboren...en we mogen ze aaien....
Hoe zachtjes gaan die vingertjes over de half kale monstertjes heen....
Ze zijn erg onder de indruk van zoiets kleins....kleiner dan zijzelf zijn....
Maar ook deze juf is er niet weg te slaan....

Eigenlijk zit onze tijd erop maar boerin Barbara is helemaal dol op de kinderen....
"Ik plak er nog een half uur aan vast hoor", oppert ze...
En zo gaan we eerst op de tractor en dan voeren we het paard....
Geloof maar dat er kleuters zijn die dat durven...
Handje plat en laat er maar afhappen...
Ze hebben meer lef dan hun juf....


Barbara die van geen ophouden weet omdat ze zelf zo geniet wil ook de kalkoen nog laten zien, maar de kinderen hebben genoeg gezien....
Ze willen pannenkoeken....!!!!
Terug naar de papa's en de mama's die mooie gesprekken gevoerd hebben hoor ik....
"Zo gaaf die kaartjes, dat hadden we veel aan".....
Niet voor niks dus mijn nachtrust erdoor laten verstoren.....

Eerst verjaardag vieren van een leerling en dan pannenkoeken en een ijsje toe...
Zelf mogen kiezen of je een hoorntje of een beker wil en ook zelf kiezen welke smaak....
Ze voelen zich zo groot....
"Ik zat ook op jullie Lichtenbeek school" vertelt het meisje achter de ijs vitrine me....
Ze heeft een medaille om en ziet mij ernaar kijken...

"Ik ben kampioen paard springen voor gehandicapten" zegt ze trots....
"Dit weekend ga ik naar Berlijn, dan zijn er weer wedstrijden".....
Wauw ik praat met een beroemde sportvrouw, antwoord ik een geniet van haar glimmende snoet als ik dat zeg....

En nu willen de kleuters nog maar één ding....
Spelen in de speeltuin....
De ouders zijn dol enthousiast over de locatie hier....
"Dit is nou echt quality time"zegt er eentje...
En als wij het tijd vinden om te vertrekken zijn er nog best wat ouders die blijven...."het is hier zo leuk"....
Dus met slechts twee kleuters leren we terug naar school...
Zij gaan gewoon met het busje naar huis straks....


Van alle kanten komen de bedankjes...en boerin Barbara....die heeft zelfs diploma's voor al haar hulp boertjes en boerinnetjes....met haar handtekening eronder....
Komen jullie gauw nog een keer, vraagt ze...
Ik vind het zo leuk met jullie!!......

Mijn assistente en ik ploffen op onze bureaustoelen...
Wat een dag, wat een dag....
Maar...wat een HEERLIJKE dag vooral....

Tja, en dan toch nog maar een vergadering er tegenaan....
Wat komen de nieuwe leerlingen...?
Wat gaan de zittende hem of blijven ze....?
En waar gaan de oudsten naartoe....?
En als je dan denkt dat dat wel eens een prettige vergadering kan worden, dan ben je er met z'n allen binnen een half uur uit....
Gelukkig maar, want thuis met de beentjes omhoog voelt nóg veel beter dan vanuit je bureaustoel met je beentjes in de lucht....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten