zaterdag 15 juli 2023

15 juli 2023 dag 2 vakantie Chalkidiki


Dag van: 
Een rustige nacht....twee uitgetelde oudjes vallen in een lange zwoele nacht in slaap en worden uitgerust wakker....
Het Griekse ontbijt met Boughatsa, een zoete lekkernij en fulligrano, een hartig meergranenbrood met iets van Philadelphiakaas erin...
Maar vooral de koffie is heerlijk...
Koffie opgehaald bij een speciaal koffiehuis....

Het is al vroeg warm maar een zacht briesje verzacht de hete omstandigheden enigszins...
En hé....het gezelschap én de omgeving zijn geweldig....

Erg lang genieten zit er niet in..

Voorbereidingen voor de bruiloft moeten getroffen worden..
En omdat we meedraaien in het Griekse leven, zullen we ook hierin mee gaan ..
Op naar de kapper dus ...
Zal ik wel of zal ikzelf niet....
Ik zal niet want ik vertrouw mijn haar alleen aan mijn eigenste beste vriendinnetje toe...
Ik gooi er zelf straks wel een paar rollers in....
Maar allemensen die Elona zeg.....een masker, een correctie kuurtje (vraag me niet waarvoor).....haar kleuren...
Het lijkt wel een autowasstraat programma.... doe maar fully waxed....
En wij ....?
Wij wachten en wachten...en zijn het wachten beu...dus lopen we het top gave stadje in...
Het stadje waar Willem en Evangelos heerlijk op een terrasje gaan zitten en ik mijn vak uitoefen.... namelijk kinderen opvangen...
Ik loop met Angelo het winkelstraatje in een bekijk de speelautomaten die hij mateloos interessant vindt....
Ik ga met hem het speeltuintje in en leer hem in Nederlands WIP-WAP....
Ik leer hem klimmen in een klimrek van touw....
Zo....en nu is het jullie beurt heren....
Nu zit ik op het terrasje met een ice tea....en succes ermee....


Staan ze even later met getergde en gepijnigd blik voor me....
Een met gesloten wond op de knie van Evangelos weer open door een slag van de beker van Angelo erop....en zoiets van nou weet ik ook niks meer te bedenken en we hebben honger (hoe kan het anders dan van Willem zijn)....
Elona is nog steeds niet klaar en we zijn al twee uur verder....

Dan maar een hapje eten met een huilende Angelo wat natuurlijk de gyros pret al snel bederft...
Dus ik weer aan de wandel....
Ik verveel me geen moment, zegt Willem...
Klopt Willem, maar Ik zou willen dat Ik me wat meer zou vervelen antwoord ik hem toch wel met iets van cynisme in mijn stem.....

Eindelijk na drie uur en drie kwartier het

verlossende telefoontje "ik ben klaar"... gevolgd door "sorry sorry sorry"....
Tja ach, ik was toch nog niet los van mijn werk dus het is wel oké....

Als de donder naar huis en omkleden...
En hoe chique zien we er even later uit....
Willem en ik wat onwennig in ons trouw kloffie van een jaar geleden....
Op naar de kerk...
En wat een prachtig kerkje is dat daar boven in de bergen....
En wat een mooie bruid....die een half uur op zich liet wachten...
Ik snap alleen na de kapperservaring met Elona wel waarom...
En in het haar van de bruid zit ook nog eens de wereld aan krullen....
Elona zegt laconiek "ach als je met alles een half uur te laat bent valt het wel mee"...
Tja zeg ik.....en dat is ook een manier van oud worden uitstellen....


De bruid komt aan in een prachtig witte auto en er wordt luid geapplaudiseert....
Dan loopt ze over een wit tapijt onder vijf witte baldakijnen door naar haar aanstaande die naar beneden komt om haar op het voorhoofd te kussen....
Zij gaan eerst naar binnen, gevolgd door de gasten...
De priesters zijn dan al volop met hun zangerige verhalen bezig...

De trouwplechtigheid zelf kent eigen rituelen......
Bij binnenkomst wordt het bruidspaar naar een fraai versierde tafel begeleid, waarop het Heilige Evangelie en een beker wijn staan.....
De priester maakt met de twee gezegende, en kruislings inelkaar gestoken bruidskransen een kruis boven de hoofden van bruid en bruidegom, waarna deze door de getuigen op de hoofden worden gehouden......
De ringen worden aan de vingers geschoven waarna het bruidspaar door de priester drie maal om de tafel wordt geleid......

De ceremonie wordt afgesloten met het drinken van de gezegende wijn.......
Onder de aanwezigen worden amandelbruidssuikers uitgedeeld: het officiële deel van de dag is voorbij als we de rijst gestrooid hebben....en het feest kan losbarsten.......
Alle aanwezigen worden geacht te delen in de blijdschap van de jonggehuwden, dat wil zeggen: te blijven eten en dansen tot in de vroege uurtjes......
Nou...dat hebben we geweten....
Wat een locatie (wederom in de bergen) en wat een mooie zaal....

In Griekenland eten alle gasten al, nog voor het bruidspaar komt...

Het feestgedruis is al in volle gang en dan komen ze aan.....
De taart wordt aangesneden...de champagne geschonken.....de eerste dans gedanst....
Dan komt het loflied aan de bruid en haar ouders en iedereen vliegt de dansvloer op...
Zirtaki achtige taferelen....
En ondertussen eten we.... drinken we ...is er vuurwerk binnen én buiten....vliegen de haartjes confetti kanonnen je om de oren...
Hoppa FEEST....!!!!!!

We blijven niet tot het einde...
In Griekenland is het sowieso een uur later...
Maar goed, daar voelen de Grieken dan zelf niks van ...

Twee Griekse wijsheden trouwens rijker

geworden vandaag:

Aan zijn vrienden herken je de mens...
En....
Als de lucht helder is ken je geen angst voor de bliksem....

Ik zeg; nadenken maar ....












































Geen opmerkingen:

Een reactie posten