zondag 9 juli 2023

9 juli 2023


Dag van:
Het is weer eens tijd voor de kerk....
Mensen van mijn generatie zouden er een jeugdtrauma van kunnen hebben overgehouden, maar tegenwoordig zijn de meeste kerken allang niet meer zoals vroeger....
Ze hebben naast religieuze boodschap vooral ook een maatschappelijk verhaal...
Niks mis met die religieuze boodschap hoor, want wat is er mis met lief en aardig zijn voor je naaste medemens....
Het leuke van deze kerk is dat het een wijnrank symboliek heeft met tal van trossen....de theater tros, de jeugd tros, de groene tros, ouderen zorg tros, de armen trots, vrouwen praatgroep tros en noem ze maar op....
Vandaag heeft Willem als thema 'mens

ken je plaats' ....
Het gaat over zorg voor de natuur, klimaat etc....de groene tros dus...
En wie wij wel niet denken te zijn om te vinden dat wij sterker zijn dan die natuur....terwijl wij er juist onderdeel van zijn....
Dat wij die natuur ook verzieken....dus ook onszelf....
Het maakt heel wat tongen los na afloop...
Mooie plannen, wilde plannen, zorgen, maar ook verhalen over wakker geschud zijn....
Ook de Oekraïeners die er vandaag zijn met een klein peutertje die heerlijk tussen de stoelen door banjert.....de toekomst dus ...

Nu nog even langs een heel klein, lief, krom maar onwijs pienter en intelligent oud vrouwtje om een bos bloemen af te leveren...

Ze moet vrijdag haar huisje aan het water uit omdat ze echt niet meer alleen kan wonen ivm lichamelijke klachten....
Nu moet ze naar zo'n groot verzorgingstehuis met uitkijk op een drukke straat...in een andere plaats....
En dan sta je er plots ineens zo bij stil dat jezelf misschien ook ooit je zo geliefde plekje aan het water hier zou kunnen moeten verlaten....
Het lieve oude vrouwtje heeft een cadeau voor de kerk...
En wat voor eentje....
Het is een poppenhuis maar dan een Wereldwinkel poppenhuis...met werkelijk alles maar dan ook alles erop en eraan....
Beeldjes uit Ghana, tassen uit Zimbabwe, sieraden uit Thailand, speelgoed uit Ethiopië....je kunt het zo gek niet bedenken of het staat in het Wereldwinkel poppenhuis...
Leuk voor in de kinderhoek oppert Willem als we afscheid hebben genomen, haar sterkte hebben gewenst en beloofd hebben ook in Westervoort langs te blijven komen....
Leuk voor in de kinderhoek....?????? Willem!!!!!!!....ik ken de prijzen van dit soort poppenhuizen namelijk....
Je zet dit niet in een kinderhoek dus...
Willem doe in hemelsnaam voorzichtig....

Och, ik kan er wel naar blijven kijken en ontdek steeds weer wat nieuws...
Dat kralengordijntje.....dat blikken fietsje....die mini kaarsjes in de vorm van bloemen...die minutieus met mozaiek belegde schalen....dat muziekdoosje....die houtsnijwerken en beeldjes die Willem en ik zo vaak, maar dan in het groot, cadeau geven aan anderen....
Het is zó mooi.....
Zet het maar op tafel en zet mijn stoel er maar voor....ik raak niet uitgekeken haha....

Maar dat kan écht vandaag niet....
Ik heb nog een paar vrije uurtjes, en in die uurtjes zal ik heel veel voorbereidingen voor de vakantie moeten doen ....want hierna werk ik vier dagen en moet ik direct uit school donderdag de auto in naar Düsseldorf Airport....

Wat hebben we nog nodig.....?
Shampoo, badschuim....kleine flacons voor in de koffer....
Is alle kleding gewassen....?
Zijn de koffers uit de schuur....?
Welke kleren moet ik hier in de hitte nog aan, maar welke moeten er dan mee naar Griekenland....?
Nagels lakken, benen ontharen zou ook nog leuk zijn als ik daar tijd voor heb....
Zorgen dat de buurvrouw de katten kan verzorgen...

Maar Borre lijkt de hitte niet meer aan te kunnen...
Hij ligt al met koude doeken over zich heen en is al besproeid met water...
Het helpt niet....
(Babs wil weer ook op)

Ik kan maar beter zo'n koeldeken gaan halen....
Op naar de Action dus....
En wat zie je dan; de insectenbeet zalf...handig....
Deo...oh zeker niet vergeten....
Ontharingsstrips...is dat misschien een idee....
Drinkflessen met koelelement erin.... onmisbaar....
Bellenblaas voor Agathangelos...altijd leuk....
Extra onderbroeken....je zult maar....nou ja....je weet wel....
Pleisters handig...??....nee laat maar....
Oh, de vuilniszakken....daar had Willem het laatst over....geloof ik.... meenemen maar....
Zucht....daar ga ik weer....
En dan door de afleiding van die andere dingen, de koelmat niet vergeten want daar kwam ik voor...



Nu toch maar snel naar Borre toe...
Nee, eerst de boodschappen...
Dollend met je dochter op je mobiel ....hulp inroepend bij je schoondochter op je mobiel...
Gekke foto's sturen naar allebei en dan als een haas afrekenen want oh jee code geel....en oh jee code oranje.... hagelstenen...onweer...
Maar ik voel gelukkig slechts nog maar een paar regendruppels...




Willem heeft de deuren boven en beneden wagenwijd tegen elkaar open....
We doen vanavond aan frisse lucht...
Toch niet weer hetzelfde als de vorige keer hè Willem, met een zeiknat ingeregend halletje....

De laatste Hello Fresh maaltijd wordt bereid en met smaak verorberd...
En in Haarlem en in Didam als ook hier vallen de buien mee.....code niks....
Behalve het pak hagelslag van mijn dochter is er geen hagel gevallen....
Isa voelt zich moe na de ellende van gister....
Kleinzoon voelt zich ook niet lekker....
Die hitte is niet voor iedereen even jofel....
En verkoeling is er weinig, zelfs niet na de bui....

Dan maar douchen en enigszins bekijken

wat er in de koffer kan....
Maar van zijn plaats komt de koffer vandaag niet...
Ik zie wel wanneer ik daar nog een gaatje voor heb....
Ik vrees dat ik in de auto op weg naar het vliegveld mijn koffer nog maar moet pakken....
Waar ben ik aan begonnen toen ik deze vakantie planning maakte......




Geen opmerkingen:

Een reactie posten