zondag 16 juli 2023

16 juli 2023 dag 3 vakantie Chalkidiki


Dag van:
Airco en ik zijn niet de beste vrienden...
Waren we niet, zijn we niet en zullen we nooit worden ook...
Niet in de auto, niet in een winkel en zeker niet in mijn slaapkamer...
Maar goed, die 'niet beste vriend' logeert dus wel mee in de slaapkamer van het huis in Neo Kallitaria, de plek waar wij nu toeven...(in het hele huis trouwens)....
Laat mij maar een raam open kunnen zetten....ja, ook bij 43 graden.....
Het windje verzint mijn hoofd er wel bij....en zo niet dan voorziet Willem mij sowieso wel van een minder welriekend alternatief.....en het transpiratievocht verdampt vanzelf weer.....

Ik kom de nacht dus weer eens hoestend en proestend door, want dat doet airco dus met mij....
De ene kriebel na de andere kriebel doet zijn best in mijn keel ...
Prima dat sommige mensen niet zonder kunnen en er zelfs voor op hotelkamers dik voor betalen, maar ik hoef het niet....
Ofwel....een slechte nacht dus....

Nou kwam de vraag gisteren laat in de

avond al of wij mee naar 'de Church' gingen....
Church of the Transfiguration of the Savior.....
Onze gastheer dacht zeker 'zo'n zondagse voorganger heeft daar vast behoefte aan....
Volgens hem zuivert de wekelijkse Grieks orthodoxe hostie, de ziel....
Nou ben ik mezelf van geen kwade dingen bewust....
Mijn longen zijn (door roken) vermoed ik zwarter dan mijn ziel dus laat mij maar slapen...
Willem die ook niet zo best geslapen heeft, omdat een airco die op vijfentwintig graden staat best nog zorgt voor een warme kamer, is echter wel nieuwsgierig...
Niks mis met zijn ziel hoor maar enkel pure nieuwsgierigheid....
Wie weet wat hij nog van het orthodoxe kan leren....


De term "Grieks-orthodoxe kerk" wordt gebruikt om alle Kerken van de Byzantijnse ritus aan te duiden. Orthodoxe kerken onderscheiden zich van de zogenaamde Latijnse kerk doordat zij zich baseren op de leer van de zeven eerste oecumenische concilies. Orthodox betekent "eredienst". Bijna alle Grieken zijn lid van de Griekse kerk.
Belangrijke verschillen zijn dat orthodoxe kerk de soevereiniteit van de paus niet erkent. Voor orthodoxe priesters geldt geen celibaat, zij kunnen trouwen. Crematie is verboden. Heiligendagen zijn belangrijker dan verjaardagen.

Enfin, Willem en zijn orthodoxe ervaring...
Wat het meest opvalt is dat een kerk met zoveel rituelen zoveel vrijheid kan geven...
Gaan en staan waar je wilt, komen en gaan wanneer je wilt, kinderen die rondlopen en rond rennen....
Geen liederen maar zangerige verhalen...
Geen hostie zoals wij die kennen maar een stuk brood....
En de wijn deel je vooral niet met de kerkgangers maar de priester drinkt de beker namens iedereen leeg....
Ik zeg: geen slecht idee voor als je eens visite hebt en je schaars in je wijn zit (grinnik).....

En ik....?

Ik slaap een beetje langer....douche...en geniet van ons eigen dakterras.....
Wat een rust...
Af en toe getik van een balletje op de grote tennisbaan...
Plof, plof, plof....
Dan val ik in de luie stoel weer in slaap....totdat Willem me voorzichtig wordt maakt...
Ze zijn terug...
Het was een wonderlijk geheel waar hij toch wel weer van genoot maar even op zich moet laten inwerken...
In ieder geval zijn de zielen weer zuiver zullen we maar zeggen.....

Nu het ontbijt...een uitgebreide omelet...
Wat mij betreft een iets te uitgebreide maar misschien moet ik altijd wel wat te zeuren hebben ..

Onze gastheer had allerlei plannen voor de week uitgedacht...
Wij zien alleen dat ze toch wel moe zijn...en weet je...wij zijn ook wel toe aan een gewoon rust dagje met niks....
Ik zeg Evangelos dat hij lekker wat slaap moet inhalen en duik zelf op de bank met een haakwerkje...
Daar komt dus niks van...

 De vrouw des huizes heeft een strand hesje met gehaakte rand...
Nou ja, dat wat ooit een gehaakte rand moest voorstellen want het ligt geheel van losse draden uit elkaar...
Of ik het maar even wil repareren....
Haaksel met de fijnste haaknaald ooit vol zorg gehaakt...
Dat gaat hem niet worden natuurlijk...
Dit wordt ouderwets sokken stoppen techniek toepassen met een beetje extra fantasie en creativiteit...
Maar goed, dat kost je dan wel een paar uurtjes....
Het resultaat....?.....alsof er geen losse draadjes hebben bestaan en een overgelukkige Elona....

Dan een telefoontje van blijkbaar de

spirituele mama...wij noemen zoiets gewoon peettante...van Agathangelos....
Het is namelijk zijn doopdag.....
Zij komt langs en eet mee....of ik Agathangelos maar even in de gaten wil houden want er moet gekookt worden en er moeten extra boodschappen komen.....
Welja joh.....ooooh hadden we misschien toch maar een strak programma vol plannen moeten hebben....waar ging het mis....?

Het eten staat op tafel als Effi komt...
Een onwijs lieve vrouw met een verhaal en wat de mannen nog beter vinden, ze heeft vier flessen tsipouro meegenomen....en een giga chocoladetaart van de beste banketbakker van weet ik waar...maar ergens op Chalkidiki in ieder geval....


Het wordt een bliksems leuke avond met gesprekken over geloof natuurlijk want dat speelt in Griekenland bij die Grieken toch wel een prominente rol .....
Alles speelt zich zo'n beetje af in en rondom de orthodoxe kerk, merken we nu weer in het Griekse leven meedraaien, waar ze zo goed als dagelijks wel even binnenlopen....
Je zou toch denken dat met al die schone zieltjes er geen criminaliteit zou bestaan in Griekenland....maar dat zal vast wel....
Wel merken we, zoals we dat ooit in Thessaloniki al beleefden, dat het leven hier gevierd wordt....volop gevierd wordt...elke dag weer ....
Werken is ondergeschikt aan leven....
Je werkt hier echt om te leven maar je leeft volstrekt niet om te werken....


Dus, ook al zijn we met z'n vijven, we dansen  vanavond op salsa en op Griekse muziek, dansen we de tango, disco etc...
We eten watermeloen, kaas, taart, pistachenootjes en er wordt gedronken...
Een fles wijn en vier flessen tsipouro....
Ze gaan leeg....
Maar......
Het is hier momenteel zo heet dat alles wat je aan vocht binnenkrijgt, direct ook je lichaam uit dampt...
Met andere woorden: je kunt proberen wat je wilt om dronken of aangeschoten te worden, je krijgt geen schijn van kans...

En je raadt het vast al....want dit is

Griekenland ten voeten uit...als Effi naar huis rijdt (ik snap niet hoe je zoiets durft na een fles tzipouro).... hebben we er een vriendin voor het leven bij ...
Nou moet ik zeggen dat onze beste vriend Dimitris, waar we dinsdag heengaan, al twee keer in de kraag gegrepen is met alcohol op achter het stuur, de boete dan weliswaar hoog mag zijn en je je rijbewijs hooguit drie maanden kwijt bent, maar er daarna  er geen vuiltje meer aan de lucht is en je gewoon moet zorgen zo lang mogelijk uit de handen te blijven van de politie....
Ze kennen hier echter geen onvoorwaardelijke straf voor zoiets...
Je zou zelfs de volgende dag weer opgepakt kunnen worden en als je dan je boete maar weer keurig betaald en je hebt je rijbewijs een paar maanden later terug, zou je je bij wijze van spreken in de eerste de beste kroeg die je tegen komt, weer vol kunnen laten gieten....
Ik raad je aan wel even een hostie te halen....

En toch houden we van deze Griekse cultuur...
Het past ons als een gegoten jasje....
Laat je niet gek maken, het leven duurt daarvoor te kort....

Als de gastheer en gastvrouw naar bed zijn zitten Willem en ik nog even na....

Voetjes in het zwembadje van Angelo om de enkels wat te laten slinken want hemeltje die hitte doet wat met je lijf....
We kunnen het mentaal best aan....gewoon het zweet laten gutsen, maar de enkels van het fysieke deel denken daar toch anders over....dik en gezwollen smeken ze om wat verkoeling....
We ruimen op, sluiten de boel netjes af en lopen de prachtige marmeren, met wit gepleisterde leuning, trap op....

Vliegen ons ineens de onderbroeken en zwembroeken om de oren...
De gastheer en gastvrouw staan bovenaan ons ermee te bekogelen en hebben danig de slappe lach erom...
Niet voor niks roept Elona ook altijd "we zijn allevier twintig en dat blijven we nog voor jaren en jaren"....
Ook krijgen we de afstandsbediening van de airco die ze teruggevonden hebben...
Oh help, dat vergat ik ze nog te zeggen.....geef Willem nooit iets van techniek in handen....
Zeker niet als het om een airco gaat....
En ja hoor.... Willem wil hem al kouder zetten.....maar wat gebeurt er ... NIKS....
Nou ja, behalve dan dat de airco uitgaat en niet meer aan ...
Willem probeert en probeert....helaas....
Dan toch nog maar even Evangelos erbij roepen....
"Nachttarief" roept hij meteen...
Maar goed voor die vijf minuten waarin hij het weer fixt moet dat met veel gegier en gelach kunnen....
Of hij ook nog voorloop kosten vraagt, vraag ik...maar dat ontgaat hem dan weer....

We ontdekken alleen dat Grieken geen

moppen kunnen vertellen...
Niet eens goede moppen kennen...
Want hij klopt weer aan onze deur en begint...komt een man bij de dokter en vertelt hem dat hij doof is....dokter zegt tot mens... patiënt kijkt hem lelijk aan en zegt, zei u nou rot mens....de dokter lacht en zegt 'ja hoor en dat is dan vijftig euro'...
Het is dat Evangelos zelf begint te lachen en de intonatie het eind doet vermoeden...wij lachen dus beleeft en als hij de deur, zelf nog naschaterend, achter zich sluit, kijken Willem en ik elkaar aan....
"Wat een rot mop zeg ik...en dan moeten we samen eindelijk écht lachen....
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten