zaterdag 24 februari 2024

24 februari 2024


Dag van:
 Je schijnt het wel eens nodig te hebben zegt men..... slapen tot het middaguur zijn intrede doet....
Allemensen wat heb ik geslapen....
Ik heb ook half Europa bij elkaar gedroomd herinnert ik mij in flarden....
Ben koffers kwijtgeraakt....heb nieuwe mensen ontmoet (hoe verzin je ze bij elkaar in een droom).....examens gedaan waar ik niet uitkwam.....zwembaden schoongemaakt....en ik weet niet wat allemaal beleeft....
Spannend, romantisch, angstig, blij....alles door elkaar kwam aan bod....

Mijn lijf voelt nog moe als ik mijn bed uitga maar mijn hoofd is leeg door de volheid van dromen.....
Oh die spieren en die slijtage.....
Rekken, strekken en de dag beginnen....

Eenmaal beneden bij de koffie hoor ik

Willem, die al iets langer wakker is, zeggen: "eigenlijk moeten we er gewoon aan toegeven aan dat niets doen, waarom moeten mensen toch altijd wat te doen hebben?"....
Nou Willem, wat mensen moeten zal me op dit moment een zorg zijn, maar ik moet en doe helemaal niets vandaag....
En ik ben blij dat er vandaag mensen zijn die er net zo over denken zodat ik lui in mijn stoel Wordfeud kan spelen....
Kost behalve wat brein breken geen enkele andere moeite....
En trouwens ik heb behoorlijk uitgeslapen dus voldoende uitgerust en genoeg energie om die hersens te kraken....

Veel mensen maken zich zorgen omdat ze in de week niet voldoende slapen, ik dus ook..... en die bezorgdheid is terecht tonen onderzoekers aan de universiteit van Stockholm, het Karolinska-instituut en het Stress Research Institute in Zweden aan...... 
Het team analyseerde dertien jaar lang de slaapgewoonten van 38.000 mensen...... Daaruit blijkt dat mannen en vrouwen jonger dan 65, die elke nacht maar vijf uur per nacht (of minder) slapen, veel meer kans hebben om vroegtijdig te overlijden als gevolg van allerhande gezondheidsproblemen......
Om precies te zijn: het risico is 65 procent groter.

Daar schrik je dan toch wel weer even van....
Want ook ik behoor tot de minder dan zes uur slapers....
Maar er straalt hoop aan de horizon....want de analyse van de slaapgewoonten leidde tot nog een andere, minder sombere conclusie in het wetenschappelijk vakblad Journal of Sleep Research......
Kortslapers die af en toe langer blijven liggen, dringen het risico op een vroegtijdige dood aanzienlijk terug...... Sterker nog: mensen die in de weekends langer doorslapen en dan wél acht uur of meer halen per nacht, hebben zelfs geen verhoogd sterfterisico in vergelijking met hen die consequent van vijf of zes uurtjes nachtrust genieten.......
Zucht.....ik stel mijn dood nog even uit met dat lang slapen in het weekend dus....

En dan nog zo iets prettigs....
Volgens een Koreaanse studie hebben mensen die één tot twee uur langer slapen in het weekend 50% minder kans op depressie......
Uitslapen is dus wel degelijk zinvol als je tijdens de week te weinig geslapen hebt......
Nou heb ik wel iets langer dan die één of twee uur meer geslapen, maar een kniesoor die daar op let ....

Na een uurtje spelletjes spelen op mijn

telefoon krijg ik zin om weer eens mijn breipennen op te pakken en me in dat ingewikkelde patroon te her verdiepen....
Maar mijn stoel kom ik niet uit hihihi....

Willem doet het nog makkelijker....
Hij láát zich vermaken....hangt in zijn stoel en kijkt series 'hell on Wheels'....en, hoe kan het anders, een Engelse voetbal wedstrijd
Mijn vermaak is het niet maar ieder z'n meug vandaag denk ik dan maar....

Heerlijk zo'n dagje....!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten