maandag 5 februari 2024

5 februari 2024


Dag van:
Elke keer als we op reis of reisjes gaan is het weer een gedoe om vooral de zaken rondom zo'n reis te regelen....
Vooral dat gedoe van, routes naar het vliegveld als dit niet Weeze of Schiphol zijn want die kennen we nu wel blindelings, parkeergarages, eventueel een hotel in de buurt van het vliegveld....
En doe je dan parkeren, slapen (, je auto mag dan zolang bij het hotel blijven staan), of slapen en alsnog naar een lang parkeren parkeergarage rijden bij het vliegveld, moet je een taxi nemen of rijdt er een shuttlebus...???
Nou ja, dat soort gedoe dus....
Nu ontdekten we naar Parijs het gemak van de trein en aangezien we nu best gunstige vliegtijden hebben zou er dan misschien een trein naar vliegveld Dusseldorf rijden....?
Zoek en boek, want yessssss die mogelijkheid bestaat....
Gewoon heerlijk hier in Arnhem Zuid op de trein stappen en op het vliegveld 130 kilometer verderop uitstappen.......
Beentjes gestrekt, boek of haakwerk in de hand of een relaxt praatje met Willem onderweg....
En dat is maar goed ook want het zou wel eens een afmattend reisje kunnen worden....
Maandag met de trein naar Düsseldorf, dat twee uur later in het vliegtuig stappen, dan naar onze vrienden in Thessaloniki om te overnachten, volgende dag (dinsdag) met de bus naar Drama, vandaaruit met een auto naar Exochi boven in de bergen van Macedonië tegen Bulgarije aan, daar feest vieren en overnachten, volgende dag (woensdag) met een auto naar Drama en een oude bekende bezoeken, door met de bus naar Thessaloniki, daar overnachten en één dag (donderdag) doorbrengen met de vrienden daar, en de volgende dag (vrijdag) weer met het vliegtuig terug, de trein naar Arnhem en thuis.....
En dat allemaal om vriendschappen te koesteren....nou jaaaaaa, en voor lieve mama Vicky die 90 wordt.....
Ondertussen heb ik spijt dat ik toch niet voor een koffer van 20 kilo geboekt heb want de cadeautjes mand vult en vult zich maar....
Vandaag toch nog maar heerlijke douchegel, en van die zachte caramels gehaald....dat sabbelt zo lekker zonder gebit.....
Het is maar goed dat ik morgen weer ga werken en geen tijd meer heb om leuke en lekkere spulletjes te kopen.....
Ik mag dan blij zijn als ik net voor sluitingstijd van de winkels thuis ben.....

Vandaag kwam ik toch ook nog aan

werken toe....
Na de vakantie opent het schoolbrede thema 'de vier elementen'....en ik heb voor mijn hele kleuterteam maar een yurls in het leven geroepen vol liedjes, prentenboeken, filmpjes, werkjes, knutsels en andere bruikbare les ideeën......
Het was me weer een helse klus maar straks hebben we er allemaal baat bij.....

En dan nog deze.....
Vandaag kwam ik de volgende stelling tegen.......
Stel een rommelig bureau is een teken van een rommelig hoofd, wat zegt een leeg bureau dan over je?.......
Ik vond het wel een leuke....
Aan het begin en einde van de dag, ziet mijn bureau er altijd super opgeruimd uit....
Behalve dan die akelige snoeren van de monitor, oplader en netwerkkabel.....
Maar verder....picobello georganiseerd....
Alleen oooooooh die tijd tussen kwart over acht en kwart over vijf......
Chaos, bende, zooi, rommel....een verzameling aan informatie, werkbladen, gemaakt werk van de kinderen, therapie lijsten, agenda, klassenmap, handleidingen, keycoards met inlog en printer tags, laptop, muis, eventueel een vergeten op te ruimen broodzakje, twee lege koffiekopjes, mijn flesje water.....

In eerste instantie denk ik dan "kan nooit een goede referentie of competentie zijn...
Maar zo vertellen mij twee heren die hier onderzoek naar deden wat anders......
'Is het een zooitje op en rond jouw werkplek? Dan ben je waarschijnlijk efficiënt, flexibel en creatief'......
Zucht......zulke woorden doen de mens goed....
Ik ben namelijk geen sloddervos maar wel iemand die van alles om zich heen verzameld.....
Tijdelijk dan....want als ik het zat ben of klaar ben met een project, dan wil ik weer orde op mijn bureau....
Datzelfde geldt trouwens ook voor de desktop op mijn pc....
En dan mag ik nog niks zeggen want Willem...........pfffffft......


Iedereen denkt van alles over moeten opruimen en rommel, maar daar klopt helemaal niets van......
Althans, dat zeggen de schrijvers van het boek Perfect Mess, the hidden benefits of disorder, wetenschaper Eric Abrahamson en onderzoeksjournalist David H. Freedman.......

Okay, af en toe je werkplek een keer grondig onder handen nemen en puin ruimen, geeft best een lekker gevoel zei ik al...... 
Maar mensen die dag in dag uit bezig zijn met opruimen en ordenen, mogen zichzelf toch heus eens grondig achter de oren krabben.........want volgens Abrahamson en Freedman wordt hier namelijk veel te veel waarde aan gehecht, terwijl nog nooit iemand heeft onderzocht of het wel serieus  voordelen oplevert......

Dat concluderend zijn ze zelf maar eens een aantal zaken gaan onderzoeken......
En zie hier, een van hun verblijdende conclusies:......
Wie zoekt er langer naar zijn spullen? Juist.......Pietje Precies!.....
Een veelgehoorde bewering: Rommelige mensen zijn gemiddeld een uur per dag bezig met het terugvinden van dingen die ze kwijt zijn' is "klinklare onzin"....oh zo....
Weet je namelijk hoeveel tijd mensen met een rommelige werkplek nodig hebben om hun spullen te vinden?.....
Nou....?????
Negen minuten thuis en negen minuten op kantoor........
Yihaaaaaaaaa een recordtijd toch?.......
Maar het wordt nog leuker:
Mensen die zichzelf erg netjes vinden, zijn juist veel méér tijd kwijt met het vinden van dingen........
Waarom?......
Bijna iedereen is namelijk van nature wat rommelig en het kost juist heel veel tijd om kunstmatig cq kunstzinnig bedachte opbergsystemen te bedenken en dan ook nog in stand te houden om  daarin ook nog eens steeds weer al je keurig opgeborgen spullen terug te kunnen vinden......
Tel uit je winst zou ik zo zeggen.....
Wat nou natuurlijk ook niet direct wil zeggen dat je vanaf nu maar alles gewoon achter je kont moet laten rond slingeren.....

Oh ja.....en waar dat efficiëntere, flexibelere en creatievere bij rommelige mensen dan vandaan komt.....?
Nou simpel....omdat rommelige mensen vaak een efficiënt, intuïtief systeem van ordenen en prioriteiten stellen hebben......
En die systemen ontstaan vanzelf, zonder er zelfs maar over na te denken.....
Voorbeeldje: de belangrijkste documenten liggen altijd onder handbereik en de papieren die je niet direct hoeft af te handelen, schuiven vanzelf naar de onderkant van de stapel.....
Bovendien bleek uit dit onderzoek dat je een stuk flexibeler bent als je niet altijd alles vastlegt en voortdurend alles tot in de puntjes organiseert.....
Rommel is bovendien goed voor je creativiteit omdat goede ideeën gaan ontstaan als je wat aan het rommelen bent, bijvoorbeeld in stapeltjes papieren of bladen.......

Morgen laat ik mijn bureau dus tussen

8.15 uur en 17.15 uur lekker voor wat het is zonder me schuldig te voelen als er iemand binnen komt die zou kunnen denken 'oelala wat een rommeltje'......
Weer een stress factor van mijn lijstje......!!

 Ps. De stelling kwam van Albert Einstein.....ja die ja....met dat rommelige kapsel.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten