woensdag 28 februari 2024

28 februari 2024


Dag van:
En nou eens niet de laatste dag van februari....
We hebben er nog één te gaan....
Morgen schrikkeldag.....

En op deze 28 ste ging het over wormen....
Had ik me in half donker gister de blubbers gezocht naar die beesten en niet gevonden, lang leve mijn collega die een overvloed aan wormenvolk in haar tuin heeft....
Vanmorgen kwam ik dus met de glazen pot vol aarde, en zij met de wormen....

En we waren razend benieuwd hoe de kinderen zouden reageren....
Nou waren die wurmpjes snel weggedoken in de aarde en dat de juf een glazen pot met aarde op tafel had staan...tja, de juf heeft wel vaker rare dingen op haar bureau....

Maar dan gaan we in de kring....
Eerst het verhaaltje voorlezen van Jip en Janneke 'wormen eten'....
Dan een liedje over een worm....en daarna de geheimzinnige pot.....
Even wroeten ......ja een worm....
En dan die gezichtjes.....!!!!!
Verrassing, afgrijzen, verbazing, gruwel....er valt van alles af te lezen.....
Maar voor velen wint de nieuwsgierigheid het ...
Eerst even gewoon aanraken en zien hoe de worm kronkelt....maar dan toch zelf vasthouden.....
Sommigen kijken alsof ze een heuse boaconstrictor vasthouden, zo trots zijn ze....
Maar er zijn er ook die mijlen terug deinzen......

Mezelf vind ik bijzonder stoer door die wormen er steeds uit te vissen en aan de kinderen te overhandigen...
Mijn handen zien er niet meer uit, ze zitten onder de modderige aarde....
Maar de kinderen glunderen...nou ja, de meesten dan....
We meten de wormen ook....lange, korte, dikke en dunne wormen....
Wormen kunnen zich ook langer maken als ze kruipen ontdekken we.....
Dat is dan weer lastig meteen....
"Super vet" zegt een leerling....en ik vermoed dat ze niet de worm maar de les bedoelt....

Nadat we alle wormen goed bekeken

hebben gaan we een worm van losse snippers maken.....
Alle 'segmenten' goed tegen elkaar plakken, en leuk hoofdje erop en kijk eens aan hoe leuk de worm geworden is....

Maar de leukste klus doen we 's middags....
Of is het lekkerste klus....?
Een kind doe je nog altijd het meest plezier met chips....
Lekkerder dan snoep of een lolly.....lekkerder dan chocolade....
Chips staat op nummer 1.....
En laat ik nou nibbitchips meegenomen hebben....
Van die ringetjes....
En laat je die nou moeten rijgen aan een pijprager....

Zo krijg je  een worm ja....een hele lekkere zelfs....
Maar hoe moeilijk is het voor sommigen om te rijgen als je die chips ook direct in je mond kunt steken....
We staan dan ook niet verbaasd dat aan het eind van de rit de één een langere worm heeft dan de ander.....

Als het tijd is om naar huis te gaan wordt er direct gevraagd "waar gaan we morgen over werken juf?".....
Maar dat blijft nog even een verrassing....

Nu even goed mijn verkoudheidje aandacht geven....
Het is weer eens zover....
Zieken genoeg op school, snotneuzen genoeg in de klas en dus doe ik gezellig mee....
Lot van een juf....
Terwijl ik toch genoeg weerstand heb vind ik....
Ik eet gezond, ik slaap weer eens goed....maar goed...sinds corona is

volgens mij verkoudheid hardnekkiger of zo....
Willem is uit eten met vrienden en dus eet ik wat ik lekker vind; aardbeien en rijstepap.....
Meer kan mijn verstopte neus niet aan vandaag....
En Willem....???
Die eet onbeperkt ....die eet hè....en dat heeft niks met dieet te maken.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten