donderdag 29 februari 2024

29 februari 2024


Dag van:
Een zeldzame dag.....
En waarom er dan ook niet de dag maken van zeldzame ziektes....
Elke dag is het bijna wel een dag van een ziekte.....kanker, aids enz.....
Sommige ziekten zijn net iets te zeldzaam om er een complete Dag van te maken...... Voor al die mensen die slachtoffer zijn van zulke ziekten, is er de Zeldzame Ziektendag......
En geloof me, ik heb er heel wat de revue zien passeren in mijn speciale klasje.......
Kinderen met een heel bijzondere, zeldzame ziekte....
Ook dit jaar weer.....
Honderden mensen met zo'n ziekte komen op die Dag bij elkaar om elkaar te steunen en er een leuke Dag van te maken......
De organisatie wil met de Dag alle mensen met een zeldzame ziekte 'een gezicht geven'.

Engel Award
Op deze Dag worden ook twee zogeheten 'Engel Awards' uitgereikt: een prestigieuze prijs die uitgereikt wordt aan iemand die zich op bijzonder wijze inzet voor zeldzame ziekten, en aan een patiënt met een zeldzame ziekte.......

Vandaag in mijn klasje wat extra aandacht

voor die kinderen en voor mijn dappere kleindochter die nog steeds plat ligt in haar ziekenhuisbed in de woonkamer....
Natuurlijk videobel ik lekker lang met haar....

Het is ook de op een na laatste dag dat we het eerste element van de vier elementen op school behandelen....
Volgende week zou een volgend element aan bod moeten komen....
Maar in de vergadering van vanmiddag blijken de meeste klassen het wel heel jammer te vinden om maar zo kort over één element te werken en we overwegen nog een extra weekje met dit element verder te gaan...

Zeker als ik terugkijk naar vandaag sta ik daar ook pal achter....
Het was zo gezellig om te werken over dat kleine molletje onder de grond die zulke grote hoge molshopen achterlaat in onze tuinen als ze zich een weg door hun handen naar boven graven....
Maar zouden ze dat niet doen dan zouden ze stikken.....die hopen zorgen namelijk voor luchtdoorlaat.....
Vanaf vandaag zal ik me nooit meer ergeren aan die hoeveelheid hopen in onze tuin en het grasveld naast ons huis....


Na het lezen van het verhaal over het molletje in Jip en Janneke, het leuke liedje en het leerzame filmpje, maken we met heuse chamotte klei molshopen...
En wat worden ze gaaf.....
Na vandaag hoef me niet meer af te vragen 'wie is de Mol?".....

Och ja....en dan moet ik als Eurosong festival fan natuurlijk ook iets vinden van onze inzending voor dit jaar....
Die werd immers met groot bombarie vandaag bekend gemaakt.....
Nou had ik eerlijk gezegd nog nooit van de zanger Joost Klein gehoord....
Na de bekendmaking dat hij ons zou vertegenwoordigen wel en .....ik hoorde

alleen maar lovende kritieken over deze blijkbaar behoorlijk muzikale man....

Joost Klein, kortweg bekend als Joost, is een Nederlands muzikant, schrijver en voormalig youtuber......
Hij is onder andere bekend van de nummers Scandinavian Boy, Wachtmuziek, Ome Robert en Friesenjung en de albums M van Marketing, Albino en 1983.....
En zelfs dat zei me niks....
Het zal allemaal wel....eerst zelf even luisteren dacht ik zo....
En zo vind ik een opname van Low Lands van vorig jaar...
En tja..... verrassend, zal ik maar zeggen....
Niet verkeerd maar wel verrassend....


Joost Klein noemt 'Europapa' een 'very Dutch' song, waarvoor hij inspiratie putte uit alle soorten dance die in Nederland ontstaan is. ......
Het liedje is ode aan Europa en een brief aan mijn vader, die me nota bene in een klein dorpje in Friesland leerde dat de wereld geen grenzen heeft.'........
Het nummer eindigt met een emotionele referentie aan zijn overleden ouders, met een afbrandend huis......
Volgens Joost is het liedje voor hem een afsluiting. 'Ik moet verder.'

Als 10-jarig jongetje begint Joost zijn carrière op zijn zolderkamer......
Hij deelt als EenhoornJoost grappige filmpjes over zijn dagelijks leven op YouTube.......
Joost zit net in de brugklas als zijn vader overlijd aan kanker......
Een jaar later overlijd ook plotseling zijn moeder.......hij is dan net twaalf jaar......
Over dit grote verdriet schreef hij het nummer Florida 2009.....
Het is een ode aan zijn ouders......
Joost Klein zingt het nummer meestal op zijn hurken, starend naar de grond, zodat hij niet in tranen uitbarst.......
Joost Klein werd na het overlijden van zijn ouders opgevangen door zijn oudere broer en zus......
Joost gebruikte vroeger zijn absurdistische filmpjes, en later ook zijn muziek, om zijn zware jeugd een plek te geven......
Na een lange weg besloot Joost aan zijn verdriet te werken, hij werd door de GGZ van het kastje naar de muur gestuurd, maar werd uiteindelijk in een traumacentrum geholpen.......

Ik vind het niet onbelangrijk om dit

levensverhaal van Joost te kennen....
Zijn teksten spreken nu nog meer....
En het nummer....europapa.....
Tja, een hit is het wel....
Hangen blijft het ook....
En over de tekst is verhipte goed nagedacht.....
Hoog scoren zal het ook vast wel maar of het wint......?????????



Geen opmerkingen:

Een reactie posten