maandag 26 februari 2024

26 februari 2024


Dag van:
Het is wat het is .....
Op zich een wanstaltig zinnetje dat kant nog wal raakt maar voor nu even de lading dekt....
Al vind ik dan wel dat, áls je die zin gebruikt, je moet uitleggen wat dan wel is wat het is...
En dat is dat ik nog steeds de stem van Duncan Laurence in mijn hoofd hoor....maar dat het concert hoe dan ook écht voorbij is....en dat ik dat toch wel erg jammer vind want ik had wel tot vanmiddag willen blijven staan....
Alhoewel.....over die staanplaatsen gesproken....
Willem vindt dat we er te oud voor zijn geworden....
Hij voelt zijn rug, zijn nek, en de rest van zijn lijf ook....
Bij mij blijft dat beperkt tot rug en knieën....
(Yeah ik heb ook een pannenkoek plant)

Je snapt niet hoe dat kan dat je als je ouder wordt, je ineens niet meer zo lang kan staan....
Maar het is (alweer) wat het is....
En wat dat dan is....
Wel.....het heeft alles te maken met de krimp...
Wat zeg ik....ja dat zeg ik....met de krimp....
Het krimpen heeft te maken met een biologisch proces van ouder worden...... Oudere botten verliezen kalk, en daardoor hun kracht en vitaliteit......
Ze drogen als het ware uit.....
Tja, en daar heb je natuurlijk geen botox behandelingetje of revitaliserend, vochtinbrengend, hydraterend crèmepje voor.....
Nee....die botten slijten gewoon....gaan piepen en knarsen....worden stijf en nog meer van dat soort ellende....
Naarmate we ouder worden bewegen onze spieren en gewrichten steeds minder soepel.....

Het kraakbeen van de gewrichten wordt daarnaast dunner, onder andere door de slijtage van jarenlange beweging...... Ligamenten en pezen worden minder elastisch, waardoor gewrichten strak of stijf aanvoelen......
De meeste mensen worden dus minder soepel.
Nouuuuuuu daar heb ik dan wel wat op aan te merken.....
Als ik stil sta namelijk...om naar een stem te luisteren zoals er maar één die heeft.....dan valt er niks soepel te zijn....
Dan sta ik in ruste.....
Het probleem ontstaat als we in beweging komen en weer die eerste stappen zetten....
Alsof er een soort van stijfsel in die tussentijd is ontstaan tussen die rug en kniewervels....
Een soort van zetmeel lijmpap.... 
1 deel koud water met 2 delen aardappelzetmeel en dan goed roeren......
Voeg vervolgens kokend water toe, laat het mengsel dikker worden en blijf goed roeren.....
Giet het nu in de knieën en tussen de rugwervels.....
Alleen lijkt het dan niet op een stijfsel papje maar meer op 1 seconde lijm...
Je krijgt je ene been niet voor het andere....
En de volgende dag (vandaag dus) lijken de lijmresten als lange draden tussen je knieën en rug te blijven hangen....
Willem wil best toegeven aan het te oud zijn voor een staanplaats....
Zelf wil ik dat nog niet en dus strompel ik moedig vandaag door het huis....
En trouwens ik moet toch veel achter de computer....ppt voor de kerk, voorbereiding lessen, thema voorbereiding want morgen is de Grande première....
Ook niet slim natuurlijk want nu krijgen die lijmdraden weer de kans zich aan elkaar te hechten....
Het scharnier sputtert tijdens het opstaan nu ook hevig tegen....
Maar ik ben nog geen Willem die klagend, steunend, kreunend binnenkomt na een huisbezoek....
Tja Willem, het is wat het is en je wordt er helaas geen dag jonger op....

"De monitor begeeft heeft" zegt Willem

tegen me als ik koffie zet....
"Ouderdom" zegt Willem weer...."dat ding is al zo oud"....
Het is wat het is Willem....het is de krimp, giechel ik.....
Maar er moet een nieuwe komen...
Heej ik ruil jou ook niet direct in als je hapert....
Willem kan het echter niet waarderen als je grapjes maakt over iets dat stuk is of gaat ....
Bij Willem moet alles 'heel zijn'.... behalve hijzelf dan ....
"Er moet een nieuwe komen" zegt hij vastberaden...
Nouuuuuuu Willem, dat dacht ik toch niet....
Neem nou dit huis met zijn vier honden en een overdaad aan stof dat overal tussen, onder, bovenop kruipt....
Noem ons stoffige oudjes, het huis kan er helemaal wat van....
Je moet vandaag maar weer eens met die hondenblazer door het huis.....
En dan vooral de computer en monitor goed schoon blazen....

Hij kan zich er maar moeilijk toe zetten maar als ik de boodschappen gedaan heb, pakt hij toch de blazer maar....

Het is echt ongelofelijk wat er tussen de naden, kieren, plinten, achter en onder en op de kasten aan stof tevoorschijn komt....
Ik kan haast Willem aan de andere kant van de kamer niet zien ..
"Deuren tegen elkaar open" roept hij....
En inderdaad, het stof waait eruit....maar de kou er dan wel in.....
Kouuuuuud.....!

En het helpt...de monitor doet het weer...
Je zou bij ons toch eigenlijk ook zo af en toe het stof er tussen uit moeten kunnen blazen....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten