donderdag 1 februari 2024

1 februari 2024


Dag van:
"Hij was zo aardig en had hele open ogen....én hij had een goed verhaal"....
Zo kondigt Willem me 's avonds bij thuiskomst aan dat hij weer een goed doel steunt.....
"Ja ik geloof iets met kinderen van de Gaza en Unicef"..... antwoord hij als ik vraag welk doel....
Willem!!!!!!!...... Unicef doneer ik toch ook al.....
"Ja maar ik dan nu ook"......

Ja, wij steunen goede doelen.....véél goede doelen.....
Er kwamen zelfs ooit op tv met dat gegeven....
Van zielige viervoeter beesten tot vogels, van ontwikkelingslanden tot kinderen in nood of kinderen die vergeten worden....
Van vrouwenmishandeling tot oorlogsslachtoffers....gezondheid.... CliniClowns.....onderzoek ....enz....
Samen in ieder geval 23....euh nu dus 24 goede doelen....
En dan de kerk nog .....

Gewoon omdat ik vind dat als je het goed

hebt, je dat kunt delen met hen die het minder goed of niet goed hebben....
En zolang wij nog op vakantie gaan, en dan boven ons hoofd hebben en het huis kunnen opknappen, kleren aan ons lijf hebben en autorijden.... hebben wij het goed....
En het voelt gewoon fijn als je anderen kunnen helpen......
Een argument dat je misschien wel vaker hoort, maar daarom niet minder waar is...... 
Geven geeft je écht een goed gevoel......
Je voelt je meer betrokken bij de samenleving, de wereld dichtbij en verder weg om je heen, je komt op voor je idealen én je kan op jouw eigen manier een verschil in de wereld maken......

Rutger Bregman (de schrijver van 'de meeste mensen deugen'): Geven is een gewoon onderdeel van mijn leven geworden. Het is niet meer iets dat ik toevallig doe na een zielige reclame, maar een gewoonte die veel voor me betekent, zoals ik het ook altijd bijzonder vind om te mogen stemmen. Ik vind het nu echt geweldig om te kijken naar ons ‘portfolio’ van giften, en te bedenken hoe ons geld aan het werk is om de wereld een betere plek te maken.

Maaaaaaaaar er blijft zoveel aan de strijkstok hangen hoor ik velen al denken....
Het is waar dat de realiteit dwars is..... Goede doelen maken zeker ook fouten.....
Mensen zijn niet altijd wie ze lijken of zich voordoen......
Fraude is er zeker, soms tot het schaamrood op je kaken verschijnt...... 
En als het gebeurt, wordt het uitvoerig in de pers behandeld......
Aan de ene kant is dit goed en belangrijk...... 
Het zorgt ervoor dat je kritisch en zorgvuldig blijft......
Aan de andere kant kan hierdoor een verkeerd beeld ontstaan van goede doelen......
Het is vervelend en onterecht als mensen denken dat goede doelen massaal en opzettelijk geld achterhouden om hun eigen zakken mee te vullen.......


Het allerbelangrijkste is dat je vertrouwen hebt in de organisatie en de directeur daarvan........ 
Een directeur die capabel genoeg moet zijn....de omgeving moet kennen....en steeds weer met nieuwe ideeën komt....
Accepteren dat die goede mensen geld kosten en dan voor jezelf bepalen waar voor jou de grens van zo'n salaris ligt..... dat is belangrijk. 
Niet alleen maar kijken naar de salarissen, maar vooral naar wat het goede doel bereikt......
En dit is bij professioneel aangestuurde doelen meestal meer dan bij doelen die volledig afhankelijk zijn van de belangeloze inzet van mensen.......
Dat is ook een kant van het verhaal wil ik daarmee maar zeggen.....

Enfin, Willem zit weer met een goed gevoel in zijn stoel....

Oh ja....en waar de uitdrukking vandaan komt....????
Het gaat hier natuurlijk niet om een strijkstok van een viool, cello e.d., maar om een maatstok waarmee bakjes (de zogenoemde maten) met koren, kalk en andere droge waren werden afgestreken als ze waren gevuld......
De inhoud kwam zo gelijk te staan met de rand van de maat.....
Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) vermeldt dat de

zegswijze vroeger 'Er blijft veel aan de maat en de strijkstok hangen' luidde...... 
Blijkbaar wist men de strijkstok zó handig te gebruiken dat men er zelf iets aan overhield en de klanten tekort werd gedaan......
Een koopman kon bijvoorbeeld tijdens het afstrijken met zijn vingers ongemerkt wat graan uit de maat halen......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten