zondag 4 februari 2024

4 februari 2024


Dag van:
Hoogmoed komt voor de val......
Thema van Willems preek in de kerk vandaag....
Zijn verhaal, zijn fluitspel 'shape of my heart', ordinary people van de pianist en de bijdrage van de theater mensen zorgen voor zomaar drie keer applaus in de kerk....dat gebeurt niet vaak.....
Voor we het weten spreekt Willem zijn laatste woorden en zitten we allemaal in de 'huiskamer' van het kerkgebouw na te kletsen en te smullen van de hapjes die Stefka thuis in haar nieuwe oven, die ze van ons kreeg, heeft gebakken....
En voor we het weten zitten we ook alweer in de auto op weg naar huis....
'Wat was het gezellig hè' zijn de woorden die samen in de auto tegen elkaar uitspreken....
En dat zijn nou niet de woorden die je gebruikelijk hoort na een kerkdienst.....
Maar dat was het wel.....
Zo'n 45 mensen die allemaal nablijven, smullen en babbelen na een zinvolle en vermakelijke dienst.....

Natuurlijk krijgen we dan thuis de metamorfose weer;....van dominee naar alledaagse medemens in joggingbroek en slobber trui.....en de afstandsbediening van de tv in de hand....

Een prachtig interview met

ZinebElRhazoui over de prijs van vrijheid...... In Buitenhof....
‘Ik kies ervoor mij uit te spreken en bedreigd te worden zolang het alternatief valse vrijheid is.’.....
Woorden van de activiste en journaliste Zineb El Rhazoui die werkte bij het satirische weekblad Charlie Hebdo toen in 2015 door een aanslag acht van haar collega’s om het leven kwamen.......
Ze werd de intellectuele ster van Frankrijk en met haar strijd tegen de extreme islam werd ze ook de best bewaakte vrouw van het land......
Voor deze strijd voor het vrije woord kreeg zij de prestigieuze Franse Simone Veil-prijs......
En die prijs moest ze onlangs weer inleveren, na felle kritiek op Israël en de oorlog in Gaza......
Elk gesproken woord van haar is raak.....
Je kan maar beter spreken over onrecht want als je toch dood moet en niet gesproken hebt was je dood zinloos...
Velen die zich uitspreken over onrecht maken het daders moeilijker en beschermen de weinige moedigen die wel durven te spreken....
Echt elk woord dat ze spreekt komt binnen....
"Men zegt dat ik mijn vrijheid ben kwijt geraakt door te vechten voor vrijheid, maar in mijn hoofd ben ik tienduizend keer vrijer dan zij die me willen doden", zegt El Rhazoui".
"Wat voor mij niet te accepteren zou zijn is dat ik op een dag moet zeggen: mijn vrienden zijn voor niets dood gegaan. Ik wil praten tegen iedereen die zich stil houdt. Mensen die voor een vrije maatschappij zijn en voor gelijkheid van mannen en vrouwen.
"Een maatschappij waar echte broederschap bestaat tussen mensen. Ik wil zeggen: door u stil te houden, breng je diegenen die spreken in gevaar. Want als we allemaal praten, dan zijn we niet in gevaar. Ze kunnen ons niet allemaal doden."


Raak, raak, raak....
Dat is vrijheid......
Nog stil van haar woorden zitten Willem en ik aan de koffie....
We denken terug aan de dag dat wij bij het pand van Charlie Hebdo stonden, kort na de aanslag....
Een grauw grijswit pand in een stille doodlopende steeg....
Geen uitweg om te vluchten....
Om de hoek de plek waar de terroristen die laatste politie agent door het hoofd schoten....
Charlie Hebdo, het Frans satirisch weekblad, gevestigd in Parijs.....
Het verschijnt in zijn huidige vorm sinds 1992.....
De huidige hoofdredacteur is Laurent Sourisseau.....
Het tijdschrift is reclameloos en bevat uitsluitend cartoons en tekst, geen foto's....
Op 7 januari 2015 werden de personeelsleden in het kantoor nabij de boulevard Richard-Lenoir in Parijs slachtoffer van een aanslag......
Twee mannen namen de aanwezigen tijdens de wekelijkse redactievergadering met kalasjnikovs onder vuur en schoten bij hun aftocht op de inmiddels gearriveerde politie......
Twaalf personen kwamen om het leven: acht journalisten, onder wie de hoofdredacteur, een receptionist, een gast, en twee politiemensen......
Daarnaast viel er nog een tiental gewonden.......

Het is dat we over een week de 90 ste verjaardag van de Griekse oude mama Vicky gaan vieren....maar anders was onze bestemming vast weer Parijs geweest.....

We schudden onszelf een beetje wakker uit de Zineb gedachte.....
Willem moet honden uitlaten en ik ga een staafmixer kopen om herhaling van gisteren in de keuken te voorkomen....
En ach, een rondje Action is voorwaar geen straf....

Terwijl ik er rondloop ontdek ik alweer tal van leuk lentespul en hé......nu ik hier toch rondloop....waarom niet meteen inkopen doen voor onze Griekse vrienden...?!
Ik had dat voor aankomend weekend in de planning maar planningen zijn er om vanaf te wijken....toch??!!.....
En zo loop ik rondje na rondje en nog een rondje door de Action.....
Ik zie mensen vreemd kijken als ze zien dat ik steeds het artikel dat ik zou willen meenemen, in mijn handen weeg....

Ja sorry het moet in de koffer meekunnen, lach ik.....en daar mag maar 15 kilo in.....
Uiteindelijk heb ik een kar vol cadeautjes....en zo op de gok kom ik aan de 7 kilo....
Niet moeilijk gokken natuurlijk als de gewichten op de dozen lekkernij en tubes/ flessen bad spulletjes staan....

Met twee tassen vol sta ik anderhalf uur later weer buiten....
En dolblij stap ik even later ook door de voordeur thuis....
"Ik heb alles voor Griekenland al binnen YEAHHHHHH".....
Dat wordt aankomend weekend, waarin ook mijn kleinzoon jarig is,  rustig koffers pakken, feestje vieren, in plaats van haastend omdat er nog zoveel moet.....
"Zullen we dan ook de avond van te voren maar rustig dat hotel weer boeken" oppert Willem....."dat scheelt een hoop gestress op maandagochtend"....
En ach, na zondag een ritje Haarlem op en neer naar kleinzoons verjaardag, gewoon even door naar Düsseldorf, moet kunnen toch......als je daarna in een 4 sterren bed kan duiken.....
Dan zou een mens vast zelfs op een hooibaal in slaap vallen.....
Maar het vliegtuig zullen we niet missen....nee dat dan weer niet....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten