vrijdag 10 mei 2024

10 mei 2024


Dag van:
2004 dat was me een jaar
Om niet meer te vergeten 
Zeker als je buurman André Hazes bleek te heten.
Maar het leek niet te vermijden
dat hij in dat jaar kwam te overlijden
En Vinkeveen was in diepe rouw 
naast je wieg in die woonboot van jou
In Maastricht gebeurde toch zoiets geks,
daar braken de balkons van een nieuw appartementen complex.
Een walvis in Taiwan, 't arme beest,
explodeert uit het niets en is er geweest.
En heb je dan alles denk je gehad,
blijkt dat de Nederlandse kip Salmonella bevat
In ben nog niet eens op de helft,
want Koningin Juliana wordt bijgezet in de nieuwe Kerk in Delft
Die lieve koningin in haar Soestdijk paleis,
was echter al oud en dement en grijs.
Prins Friso mocht de titel Prins niet houden,
omdat hij met zijn Mabel ging trouwen.
In Nieuw Zeeland, ja je gelooft het niet,
werd een huis geraakt door een meteoriet.
Nog geen half jaar na het overlijden van de Koningin mam van onze staat,
is de dag dat haar echtgenoot ook het leven laat
Nu zijn ze weer samen in die Delftse kerk catacomben,
daar hebben zij vast elkaar weer gevonden.
Er waren ook zeebevingen en tsunami rampen,
terroristen die zomaar gebouwen in stampten.
Maar och dat nieuws dat 't meest bij is gebleven,
was de dag dat jou het leven werd gegeven.
De eerste, de oudste van een nieuwe generatie lijn.

Een meisje zo lief, zo teer en zo klein
Zo in zichzelf, nooit niemand tot last,
zo eigenzinnig maar aangepast.
Zo'n hoofd vol gedachten, creaties, ideeën.
Ze kwam in ons leven, wel twintig jaar gele(d)en
Jouw glimlach noem ik een Mona Isa lach
We genieten van jou écht iedere dag
Een twintiger in de notendop nou
Lieve Isa wat hou ik van jou...!!!!!
Gefeliciteerd

De oudste kleindochter is jarig....
De eerstgeboren kleindochter, die van alle kleinkinderen notabene het laatst in rij dit jaar jarig is....
De financiële aderlating is zeg maar achter de rug....maar ach dat is ook maar net hoe duur je het als oma maakt....en ik ben nogal van de verwennerij als het om mijn kleinkinderen gaat ....
De eigen en aangetrouwde kinderen die de aankomende vier maanden weer jarig zijn moeten het financieel dan ontgelden....
Maar me dunkt, die hebben hun portie wel gehad toen zíj́ klein waren....


Ik baal alleen als een stekker dat Isa's cadeau nog niet binnen is, en dit ook pas eind volgende week zal gebeuren....
Ook Isa wilde een terrarium, en deze is dan wel besteld maar dus niet op tijd binnen....
Dat wordt dus een tussen cadeautje kopen en een mooie kaart....
Gelukkig vind ik al snel iets toepasselijks.....een karaf met fruit en toebehoren waar ze zelf biologische ice tea in kan maken.....
Als ik het Isa overhandig krijg ik ook zo'n heerlijk typisch Isa laboranten antwoord 'interessant oma '......
En gelukkig heeft ze het geduld van haar oma en kan ze rustig wachten tot het grote cadeau dan volgende week komt ....

Het wordt ook een behoorlijk 'interessante' verjaardag....
Want wat Isa eveneens van oma heeft is dat ze niet zoveel ophef hoeft op haar verjaardag....
Als ik aankom is ze lekker alleen thuis en heeft zojuist een boterkoek gebakken....
Ze heeft er een waar kunstwerk van gemaakt....

En nou wordt er soms gedacht dat Isa en warhoofd is, maar niks is minder waar....
Oké, ze is bakpapier vergeten maar dat wordt dan even bij de winkel gehaald....
En oké ook de oven moet nog voorverwarmd worden terwijl het deeg al klaar is, maar dan kan ze mooi nog even de afwasmachine uitpakken....
Resultaat is een heerlijk geurende keuken als ik binnenkom....

Isa en ik hebben een prachtig gesprek....
Wat ben je als oma rijk met een kleindochter van twintig jaar die zoveel plannen heeft die ze in haar hoofd al tot in detail heeft uitgewerkt....
Verder hebben we het over zaken die zich in het hoofd van een twintigjarige afspelen....en samen komen we tot de conclusie dat zelfs als je vierenzestig wordt, zoals oma maandag, je dan nog over zulke zaken als toen en nu nadenkt....

Maar inderdaad Isa, met dan iets met ervaringen die je in je leven hebt opgedaan....
We komen tot de conclusie dat er wellicht nooit een conclusie zal zijn....
Dat zeg ik ..... heerlijke filosofische gesprekken.....
En als het gesprek even staakt omdat teveel gedachten haar hoofd doen tollen, en oma dit jaar eerste 'senior momentje' van een twintiger noemt, dan krijgen we samen de slappe lach....want een slappe lach is dan weer leeftijdsloos.....

Papa, mama en Britt komen thuis....
Oftewel....papa, mama en wervelwindje....
Mama's auto is stuk en ze waren gaan kijken naar een nieuwe maar dat is niks geworden....
Hebben ze daar dat hele eind voor gereden...?!

Gelukkig zijn oma en Isa overeengekomen

dat we gezellig met z'n allen gaan barbecueën vanavond....
Willem komt om half zes....
Samen met mijn kleindochter ga ik dus op pad om boodschappen te doen....
En nou zou oma toch bijna de koffie vergeten waar Willem zo expliciet om gevraagd had...."tja oma, jouw zoveelste senior momentje".....


De barbecue wordt een groot succes.... behalve dan dat de barbecue niet op gang wil komen omdat noch mijn dochter nog mijn schoonzoon geduld hebben de kolen goed warm te laten worden....
Grote hilariteit dus als oma de 'rustig afwachten' wekker zet.....
Maar het helpt wel....en als iedereen al bijna verzadigt is van al het andere lekkers komt al het vlees nog op tafel....

We sluiten de avond af met de heerlijke boterkoek van Isa.....en gooien het gesprek van vanmiddag samen op tafel....
Prachtig hoe al die spiegeltjes elkaar reflecteren....
Spiegeltje overgrootouders- oma.... spiegeltje oma- papa/mama..... spiegeltje papa/mama-Isa.....
En als Britt die net onder de douche vandaan komt nog even een flarde opvangt van oma's  woorden: "ik neem het even voor Isa op hoor"....is dat natuurlijk wel prima aanleiding voor haar om te zeggen "nou oma dat kan je dan ook voor mij doen want wat vind jij er nou van als ik morgen een Red Bull energy drankje drink alles puber?"....

Nou......deze oma kan de eerste minuut even niks meer zeggen van het lachen....
Dit is nou onze Britt ten voeten uit.....
En oma zit penibel tussen twee vuren....die van het afkeurende gezicht van dochter en het smekende gezicht van een kleindochter....
Probeer dan maar eens een diplomatiek antwoord te geven.....

Wat ben ik toch de afgelopen dagen verwend met heerlijke kinder en kleinkinderen bezoekjes....
Ik denk dat ik nog maar eventjes vakantie blijf houden....!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten