vrijdag 24 mei 2024

24 mei 2024


Dag van: 
Nee, ik loop niet gauw naar een dokter....
Wat ik niet weet, heb ik niet denk ik altijd maar....
Dat zou een vorm van je kop in het zand steken kunnen zijn....je zou het ook dom kunnen noemen....het is maar wat voor eigen beeld je eraan hangt....maar zo ben ik nu eenmaal....

Dussssssss.......
Als ik naar de dokter ga, dan is er ook iets....
Nou was er in verband met een verzekering laatst die medische keuring, waar ik overigens nog niets van gehoord heb (het mag even duren blijkbaar)....én ik doe tegenwoordig toch maar weer trouw ieder jaar mee aan een bloedonderzoek waar ik een oproep voor krijg....
Dat is ook wel eens anders geweest, maar ik ben een ietsepietsie verstandiger geworden met de jaren....

Ik heb echter niks gehoord van de huisarts over schrikbarende resultaten en ik hoop toch te mogen aannemen dat mocht er iets serieus aan de hand zijn, dat ze me dan belt ....dat is immers al wel eens eerder gebeurd....
En wellicht is geen bericht goed bericht...

Maar nu wil het geval dat die arm waar ik het een paar weken geleden over had, nog steeds niet goed is ...
Mijn nachten zijn zo goed als slapeloos....
En nou ben ik de beroerdste niet.....


Ik bedoel, als ik bij de huisarts kom dan zoekt zij op internet ook via huisdokter.nl wat er aan de hand zou kunnen zijn....en wat zij kan, kan ik ook.....
Ik help haar daarom alvast een handje door aan de hand van de symptomen op te zoeken wat er aan me schort....
Een beknelde buitenarmzenuw dus.....aan de rechterkant...mijn goede kant dus.....
Wat is een beknelling van de buitenste armzenuw.......? 
Deze beknelling geeft klachten aan de buitenkant van de onderarm en de twee buitenste vingers.......
De klachten kunnen tintelingen zijn of krachtsverlies in de vingers en arm......
Ze verergeren meestal bij het bewegen van de elleboog of 's nachts.......
Bij een zenuwbeknelling worden klachten vaak veroorzaakt door druk op de zenuw...... 
Daardoor kunnen die klachten aldus zich uiten in de vorm van krachtverlies, een scherpe pijn of een tintelend, dof of zwaar gevoel......
De klachten kunnen aanwezig zijn in de hele arm of in delen daarvan.......
Een beknelde zenuw kan in het hele lichaam optreden, maar veelvoorkomende plaatsen zijn de nek, ruggengraat, pols of elleboog.......
Elk symptoom is voor mij herkenbaar....en de beschreven pijn op mijn lijf geschreven....
Met rust en pijnstillers herstellen de meeste mensen binnen een paar dagen of weken.......
Nou die paar dagen zijn allang voorbij en die paar weken zijn er inmiddels vier....
En ondertussen ben ik er eigenlijk wel klaar mee....


Ik verzamel de moed en bel vandaag de huisarts....
Maar nu begint dus mijn verhaal.....
Ik denk op school 'effe snel tussen de lessen door bellen'.....
Ik verwacht zo'n bandje met allerlei boodschappen te horen en inderdaad, er wordt aan mijn verwachtingen voldaan...
Toets 1 als.......toets 2 indien.....toets 3 voor wanneer u.....
Maar vandaag stopt het bij toets 2 en begint de stem op het bandje een compleet verhaal.....
Noem het een klaagzang....
Een klaagzang die ik al wel tien keer gehoord heb op tv.....
"Momenteel zijn wij erg druk en kampen met personeels- en tijd tekort....
Dit bandje heeft echter de oplossing....."wilt u ons helpen dit op te lossen ga dan naar www.mijngezondheidsnet.com, en plan je afspraak"......
En wie wil er nu niet helpen....?
Ik neem er, weer niet de beroerdste zijnde,  dus maar eens een kijkje....
En dan begint het gedonder....
Accounts aanmaken, DigiD inloggegevens....maar wat ik ook probeer, en sorry ik ben heus geen digibeet te noemen, er gaat van alles mis....
Ik probeer het wel drie keer, vier keer, laat me helpen door de klassen ondersteuner....en eindelijk.....gelukt....!

Er is werkelijk van alles te vinden aangaande mijn gezondheid op dit net....of eigenlijk gezondheidmissers, want waarom ga je anders naar een dokter.....niet om te vertellen hoe goed je je voelt toch....
Nu blijkt dat ik dus ook een afspraak via dit gezondheidsnet moet maken....
Termen die totaal niet slaan op wat je wilt, moet je tóch intoetsen en zowaar verschijnen daar de mogelijkheden voor een afspraak in beeld....

Zeg maar, onmogelijkheden.....
Week 1 vol.....week 2 vol.....week 3 heeft 1 plekje op een voor mij niet mogelijk tijdstip want ik sta voor de klas.....
En nergens is iets dat je kan aangeven dat je alleen kan als je vrij bent of na schooltijd kunt....
Trouwens, wat nou over drie weken.....?
Ik ga toch niet nog eens drie weken hiermee rondlopen....

Dit is het punt dat ik besef dat ook hier....zelfs hier....bij mijn eigen huisarts die zich over mijn gezondheid zou moeten ontfermen en misschien zelfs wel bij andere patiënten over leven en dood, ik in een systeem beland ben....
Een bot, niet menselijk, onpersoonlijk, rechtlijnig systeem....
Maar je denkt toch niet dat ik mij dit laat gebeuren.....!!!!!

Voor de derde keer bel ik het mij bekende nummer van mijn huisarts....
Ik luister het bandje voor de derde keer af....
Nu toets in niet de nummers in die ik hoor, maar een willekeurig cijfer....
En kijk aan.....de telefoon gaat over op normale belstand en na zes keer overgaan krijg ik zowaar een mens van vlees en bloed aan de lijn die naar mij luistert....
Ik vertel haar dat ik de situatie van nu in Nederland ken, dat ik bereid ben mee te werken aan een nieuw beleid dat het de huisartsen zo makkelijk mogelijk wil maken maar dat ik elke vorm van menselijkheid mis.....en mijn verhaal niet kwijt kan aan een bandje of een systeem....
Dat ook in het onderwijs personeelstekort heerst en ik niet zomaar uit een klas kan wegblijven.....
Dan vraagt ze me koel en zakelijk wat ik nu eigenlijk wil....
Mijn bloeduitslagen, een bloeddrukmeting en een juiste diagnose aangaande mijn pijnlijke arm met daarnaast ook graag een oplossing voor het verdwijnen hiervan....


Het volgende voorstel wordt me aangedragen....
Voor de eerste twee vragen heb ik geen huisarts nodig.....
Hiervoor kan ik naar een praktijkondersteuner....nee niet live maar telefonisch....
Het personeelstekortprobleem binnen het onderwijs wil ze dan nog wel begrijpen maar ik kan alleen nog maar donderdag om twee uur.....
"Hiervoor is een werkgever verplicht u vrij te geven", zegt ze er nog even bij ...
En inderdaad...mijn werkgever is best toegeeflijk in die zin, maar het zit mijzelf niet lekker.....
Enfin, nood breekt mijn eigen wet....

Ik hang op ....
En ik zit even rustig op mijn bureaustoel te verwerken wat er het afgelopen half uur allemaal gebeurd is, terwijl de klas naar gym is....
Ik kan vanaf nu dus niet meer mijn huisarts bellen als persoon ....ik ben een digiD nummer die in een systeem gedwongen/geperst wordt.....
De doktersassistente die vroeger rustig mijn verhaal aanhoorde verdwijnt.....mijn huisarts waarvoor ik soms wel drie kwartier in een wachtruimte zat om aan de beurt te komen is te bereiken via een systeem....
Mijn uitslagen kan ik rustig inzien maar hé.....ik heb geen medicijnen gestudeerd om te kunnen begrijpen wat al die termen betekenen.....
En ik moet dus drie weken wachten voor ik dat kan vragen....
Heb ik pijn, dan kan ik niet meer eventjes langskomen maar moet in een systeem, die datum prikken die er nog over is....
En als dat betekent dat ik drie weken lang met pijn moet lopen, dan is dat maar zo....
Je zal gvd (sorry) maar een knobbeltje in je borst vinden....
Je zal maar druk op je borst voelen, het zal je maar in je rug geschoten zijn, om maar iets minder ergs te noemen....

Nee écht....ik ben er even heel stil van....
Ik word ineens met mijn neus op feiten gedrukt die in het journaal nog zo ver van mijn bed leken maar notabene ín al in mijn bed lagen....
Ik ben een nummer.....
Ze noemen het een persoonlijk nummer, maar sorry, zo voelt dat niet ....
Ik leef niet een leven maar ik leef een systeem....

Ik praat zonder antwoord te krijgen...
Ik ben écht heus geschrokken van wat ik vandaag meemaakte....
Zij die notabene over mijn gezondheid gaat....over mijn leven dus eigenlijk ook...die kan ik enkel nog via een systeem bereiken....
Wat gebeurt er toch allemaal in deze wereld....????




Geen opmerkingen:

Een reactie posten