dinsdag 28 mei 2024

28 mei 2024


Dag van:
Vandaag zie ik een Winnie de Poehbeer.....
En ik heb wat met dat beertje.....
Sowieso wel met beertjes want Paddington vind ik ook geweldig....

In onze schuur staat nog mijn oude gele beer.....
Als je hem naar voren buigt maakt hij geluid 'bwrrrr'......
Vierenzestig jaar oud.....net zo oud als ik dus....
Eigenlijk zou ik hem eens mee moeten nemen naar tussen Kunst en Kitsch want hij zal inmiddels wel wat waard zijn....
Alleen niet zoveel als de emotionele waarde die eraan vast zit.....
En die is zoveel meer waard.....

Beer zat naast pop Pinkie (mijn allerliefste pop die ik ook nog steeds heb) en wat andere knuffels en poppen in het schooltje dat ik altijd speelde....
Beer en pop Pinkie zijn vast heel slim want ik heb wat keren schooltje gespeeld....
Ze kunnen vast lezen, schrijven en rekenen....!!
Beer en pop Pinkie hebben ook vast veel te vertellen....
Vast alle nare verhalen uit mijn jeugd....
Ik denk dat elke traan die ik op hen huilde wel een verhaal is....maar ik ben veel

narigheid vergeten....of ik heb het verdrongen.....en daarom kennen zij alleen de verhalen....
Zij zullen ze niet vertellen....en ik weet ze niet meer.....
Maar goed.... nu wonen ze dus in de schuur....
En daar wonen ze al achttien jaar....in rustte.....

Beer Poeh weet wel alle verhalen te vertellen....
Soms ben ik daar wel eens jaloers op....
Want ook de wijsheden en verhalen van Pooh zijn uit verdriet ontstaan....
Kennen jullie dat verhaal....?
De verhalen van Milne schreef hij toen hij alleen met zijn zoontje op hun plattelandshuis was......zijn vrouw had genoeg van hem en was naar de stad vertrokken....
Elke dag trok hij samen met zijn zoontje het bos in....... 
Als je de verhalen leest, herken je dat ook......allerlei verwijzingen naar leven in het nu, in het moment.......zonder al teveel na te denken over de toekomst......
Zo hebben Knorretje en Poeh het volgende gesprek: “Welke dag is het?”, vroeg Poeh. “Het is vandaag,” piepte Knorretje. “Dat is mijn lievelingsdag,” zei Poeh. 
Als je er goed over nadenkt, is het heel logisch: want zorgen maken en piekeren over zowel het verleden als de toekomst maakt eigenlijk het nu nooit beter......


Zo worstelde Milne in deze periode ook heel erg met PTSS die hij aan het vechten in WOII had overgehouden......
Het geluid van knappende ballonnen, of een plots afbrekende tak zorgde al voor een paniekaanval......
Maar door vaker met zijn zoontje door het bos te lopen en mee te gaan in zijn spel met zijn knuffeldieren, werd dit langzaam maar zeker minder en kon hij zich beter ontspannen.......

Het mooiste vind ik misschien wel de achtergronden van Poeh's vrienden...
Poeh zelf heeft overduidelijk last van  kortweg ADHD......
Iejoor heeft een depressie, en Knorretje, met dat meedogenloze, ongecontroleerde gepieker van hem, is een schoolvoorbeeld van een gegeneraliseerde angststoornis.....
Zal wel met mijn liefde voor speciaal onderwijs te maken hebben dat ik van zijn verhalen hou....

Maar zijn vriendjes hebben niet allemaal wat hoor....Roe het konijn, Kanga en Teigetje hebben nergens last van..... 
Teigetje is met al zijn geknuffel misschien wel het boegbeeld van veiligheid voor Millne geweest....

Er zijn altijd wel een paar quotes van Poeh die ik naleef.....

Mijn overlevingsmechanisme.....

*"Je bent moediger dan je gelooft. Sterker dan je eruit ziet en slimmer dan je denkt."

Als ik weer even voel dat ik anders ben of er niet bijhoor......
*'De dingen die me anders maken zijn de dingen die maken wie ik ben’

Of als ik over de liefde tussen Willem en mij nadenk....
*"Als jij honderd wordt, wil ik honderd jaar min ÊÊn dag leven, zodat ik nooit zonder je hoef te leven".

Zeg wisten jullie dat je nu kunt slapen in het huisje van de beer, in het originele Hundred Acre Wood uit de boeken......
Je vindt de Bearbnb in Ashdown Forest in Engeland en het huisje is ontworpen door Kim Raymond, die al dertig jaar lang Poeh beer illustreert......
Voor het ontwerp van het huisje liet hij zich inspireren door de originele tekeningen van E.H. Shepard......

In het huisje vind je een tweepersoonsbed en twee eenpersoonsbedden.....
Je kunt er met maximaal vier personen overnachten......
Er is natuurlijk de leunstoel om in te ontspannen en als je de keukenkastjes opendoet, vind je vooral heel veel honingpotten......

Overal vind je kleine herinneringen aan Winnie the Pooh en zijn avonturen.....
Het verblijf in het huisje van Winnie the Pooh is vooral bedoeld om te ontspannen....... 
Je vindt er niet alleen yogamatten, maar ook notitieboeken om in te schrijven.......
(Dat is wat voor mij....!!).....
De ontwerper wilde mensen aanmoedigen om hun natuurlijke omgeving wat meer te omarmen en meer te leven zoals de beer, die door het leven gaat op zijn eigen (vaak langzame, slome) tempo.......

Ach wie weet.....

Ik geloof nooit dat ik Willem zo ver krijg om mee te gaan.....
Maar....om met Poeh te spreken: "Als degene tegen wie je praat niet lijkt te luisteren, wees dan geduldig. Hat kan zijn dat ‘ie gewoon een beetje dons in zijn oor heeft"........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten