donderdag 9 mei 2024

9 mei 2024


Dag van: 
Vandaag hoor ik niet eerst de vogeltjes fluiten bij wakker worden maar word ik wakker van Willems gefluit....
Vandaag is zijn dochter jarig.....veertig wordt ze, en dat wordt groots gevierd...
Er is een lied gemaakt en Willem moet mee fluiten, daarbij speelt kleinzoon op de saxofoon Europapa en als steun moet opa ook meespelen....
Hard oefenen dus.....

Dat Europapa lied zit sowieso al maanden in mijn hoofd en is er met geen mogelijkheid uit te krijgen...
Vanavond is de halve finale Eurosong festival en het lijkt me stug als Joost niet door gaat ....
'United bij music' is de slogan dit jaar....maar zal het ook vanaf nu voor altijd blijven.....
En ik denk ook zeker dat dit zo is maar om zoiets nou op een commercieel gebeuren als het Songfestival te gebruiken.....kweetniet....

De BBC bedacht de leus afgelopen editie

toen Liverpool de organisatie van winnaar Oekraïne door de oorlog had overgenomen en de European Broadcasting Union (EBU) behoudt hem voor de komende jaren.......
En daarmee kwam er een einde aan de traditie van eigen slogans....
Sinds 2002 werd er namelijk, op 2009 na, jaarlijks een andere slogan gekozen.....

Oké, United by Music....
Maar dan lees je het volgende bericht:....
Het Eurovisie Songfestival is bedacht als een niet-politiek evenement om Europese landen bij elkaar te brengen......
Maar door de deelname van Israël is het dit jaar onmogelijk politiek erbuiten te houden......
De oorlog met Hamas sijpelt overal door in Malmö.......
En dit bericht twee jaar geleden.....
In februari 2022 werd Rusland uitgesloten van deelname wegens de Russische inval in Oekraïne......
In een reactie hierop zegden de Russische omroepen hun lidmaatschap van de EBU op, waardoor het land voorlopig niet meer aan het Eurovisiesongfestival kan deelnemen.......
En dan de jurering....
Voorkeurstemmen kun je niet helemaal  voorkomen wordt er dan gezegd.....  "Mensen vinden iets leuker wat zij kunnen verstaan......
Het is dus niet altijd per se corrupt of vriendjespolitiek, het is ook een deel van gedeelde smaak......
En toch speelt vriendjespolitiek een rol....de gun of de haat factor.....
Belarus is bijvoorbeeld ook wel een keer op de vingers getikt......
Er is ook wel degelijk sprake van blokvorming....Balkan-blok.....Viking-verbond.......daarnaast zijn er nog kleinere blokken (Polen-Rusland-Oekraïne; Spanje-Andorra; Nederland-België)......
Tja ach.... United by Music....kweetniet....


Vandaag toch ook eens kijken of ik onze koolmezen op de foto kan krijgen...
Ons vogelhuisje is weer bezet en het is een gekrakeel van jewelste....
Met een mobieltje gaat me dat niet lukken merk ik al gauw, maar met de spiegelreflex lijkt alles te kunnen...

Nu gauw naar de verjaardag van Willems dochter en rest van de muzikale 'eerste leg'.....
Iedereen is er al en het wachten was op ons... Willem, ik en zijn 'tweede leg' dochters en dus halfzusjes van de jarige.....
Als we er dan zijn wordt alles snel in gereedheid gebracht...
Muziekinstrumenten stemmen, soundcheck, stemmen smeren, muziekinstallaties testen...
Het lied kan beginnen....
PowerPoint, lied, nog een lied, saxofoon optreden met fluit van opa Willem en kleinzoon....

En zo gaat dat de hele namiddag en avond door met tussendoor een barbecue....
Jenneken glundert van top tot teen...als er eentje jarig is en veertig wordt, is zij het wel.....
Pas laat in de avond keren we huiswaarts....
Gelukkig krijg ik van mijn schoondochter de euro Songfestival standen nog even live door....
Gelukkig, Nederland is door.....!!!
Hoe kon het ook anders....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten