dinsdag 14 mei 2024

14 mei 2024


Dag van: 
Ik sta in nachtjapon en op blote voeten op mijn balkon....

Zes uur in de ochtend en de reiger staat in jachtstand bovenop een overhangende tak van een boom boven het water.....
Doodstil staat hij....zijn ogen gefocust op elke beweging in het water....

De koolmezen vliegen alweer af en aan naar het vogelhuisje....
Jammer dat ik er niet in kan kijken om te zien hoe groot de jongen al worden....maar aan hun geluid te horen zijn de stembanden al flink aangesterkt....

Ik kijk van boven op onze appelboom....

Ja, er zitten weer eitjes van de spinselmot in de boom, maar het zijn er aanzienlijk minder dan andere jaren....
Wellicht omdat ik nu veel vogelvoer in de boom heb hangen en de vogels die van dit voer smullen zijn niet alleen dol op pinda's maar houden ook van spinselmot eitjes.....
Hoe dan ook, er is nu ruimte genoeg voor een flinke appelgroei....
Tjonge de boom zit vol....!
Dat worden heel veel appeltaarten in oktober....

Ik zou hier uren willen staan.....
Vervelen doet het nooit.....!
Maar er is weer werk aan de winkel....werk op een snikheet wordende dag.....
Werk dat nog even heel ver weg voelt....maar steeds dichterbij komt....


Op de weg is het rustig....
Wie op de fiets kan, gaat met dit mooie weer op de fiets naar school of werk....
Ik heb de raampjes helemaal open....de wind waait langzaam het vakantiegevoel weg....
En als ik de hekken van school kom binnenrijden is alles weer oké....
Ook hier is mijn plek....bij de kindjes...de collega's....de lange gangen....de vele lokalen, kamertjes, kantoortjes....en mijn eigen klas....

Op mijn bureau liggen drie cadeautjes

en.....een kopje koffie....
Dat kan maar één iemand gedaan hebben, en er verschijnt een lach op mijn gezicht....
En kijk, daar hangt een slinger met 'hoera 64'......nou, die discussie wil ik nog wel eens aangaan hahahaha....
Het voelt weer goed.....
En als de weldoener van de koffie binnenstapt is alles weer als vanouds....

Al snel komen ook de anderen van het klassenteam binnen....nog meer cadeautjes...och lieve help, je zal toch weten dat je gisteren jarig was...

Tijdens de briefing het 'lang zal ze leven', de kaart plus cadeautje...
En terug in de klas ineens die verjaardagsaankondiging op het digibord....
Tja juf, je zult eraan moeten geloven....
Gelukkig maar dat ik toch nog wat lekkers heb meegenomen....

De routine pak ik weer op....alsof er geen vakantie is geweest....
Ik krijg te horen waar ik volgend jaar kom te werken....
We werken aan een leuke zomerse rekenles....
Er komen weer twee gastleerlingen....
Ik schrijf weer de updates voor de

leerlingbesprekingen, maak een begin met de eindevaluaties, en voer een gesprek met de psycholoog van het revalidatiecentrum....
Daarbij is het weer normaal dat ik na een 9.5 uur werkdag, pas om half zes de school verlaat.....

En zo zit ik nu weer in de omgeving van de zingende vogeltjes...
De reiger die zijn avondmaal bij elkaar scharrelt....
De appeltjes die alweer gegroeid zijn....
De golfjesachtige wolken, gevolgd door grauwgrijs, beginnen het blauw van de lucht te bedekken....
Altocumulus wolken.....
Een altocumulus is een wolk die op middelbare hoogte voorkomt (2 tot 6 kilometer hoogte).......al heb je vanuit je tuinstoel niet het idee dat het zover weg is.....

De bewolking bestaat vaak uit banken of velden grote schaapjeswolken soms met een golfvormige structuur (undulatus)......
Ze ontstaan wanneer op grote hoogte koudere lucht binnenstroomt en dan loopt het vaak uit op neerslag......
Soms hebben deze wolken het uiterlijk van een rij torentjes van een kasteel (castellanus).....
Meestal is dat een voorbode van onweer, al kan de bewolking eerst weer een aantal uren verdwijnen......
Soms hebben deze wolken een vlokachtige structuur (floccus), maar ook dan volgt slechter weer en zijn de onweerskansen groot......
De weermannen zouden dus wel eens gelijk kunnen hebben met hun bericht over op handen zijnde regen een onweer.....

Eens kijken of ik morgenochtend nog zo lekker in mijn pon op blote voeten als vandaag, de nieuwe dag kan verwelkomen....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten