maandag 27 mei 2024

27 mei 2024


Dag van:
 Of ik weet wie mijn lezers van deze blog zijn, werd mij vandaag gevraagd....
En nee, van de meesten weet ik dat niet....
Degene die zich geabonneerd hebben natuurlijk wel, en soms door een opmerking of complimentje, een berichtje of appje....ja dan krijg je wel een idee....
Maar van de meesten weet ik het echt niet....

Of ik dan weet hoeveel lezers ik heb....
Euh....nou nee......
Het kan me eigenlijk ook niet bezighouden....
Ik schrijf nu eenmaal ongeacht wie, wat of hoeveel dagelijks deze blog....
"Maar ik kan wel achterhalen hoeveel", antwoord ik....
Er is namelijk zoiets als een statistieken gedeelte maar dan zou ik moeten zoeken waar....

Of ik dat dan even op wil zoeken....

Het kost me niet veel tijd...
Ik dacht al dat ik zoiets in het menu kon vinden...
Daar staat het....tussen posts en reacties in....
Ik klik erop....
En het eerste dat ik doe is happen naar adem....
Zie ik dat goed.....?
187.177 lezers hebben in de loop der tijd mijn blog bezocht....
Vorige maand waren het 4267 lezers....

Daar schrik je dan eigenaardig genoeg wel van.....
Ik sta er eigenlijk nooit bij stil wie of hoeveel.....
Natuurlijk schrijf ik niet alleen voor mezelf....anders had ik immers beter een geheim dagboek bij kunnen houden....
Ik weet heus wel dat er mensen zijn die niet kunnen wachten tot de blog online staat....
Maar die mensen ken ik goed....
Vrienden, kennissen, mijn familie in Canada die groter is dan wat ik aan familie in Nederland heb....
Maar ja....dat zijn geen 187.177 mensen/familieleden.....
En ook geen 4267.....
En dat mensen verzot zijn op de vakantieverhalen weet ik ook.....zij lezen alleen in vakantietijd....
Dan lezen er sowieso meer mensen i.v.m. de vakantie blogs....
Maar zelfs dan kom ik niet aan zo'n groot aantal....


Ik neus verder in het statistieken verhaal...
Maar verder dan landen waar gelezen wordt (je kan de blog immers vertalen), browsers die gebruikt worden, het device, of favoriete zoekfuncties hoe de blog te gevonden wordt, reiken de statistieken niet....
Degene die het wilde weten heeft nu een antwoord en ach....ik neem het maar voor lief.....

Waarom ik schrijf....?
Nou dat is simpel....
Om een tijdsbeeld te schetsen....
Een tijdsbeeld voor als ik er allang niet meer ben...
Als leerlingen per monorail naar school gebracht worden in plaats van met busjes....
Als mijn mobiel een ingebouwde hersencel is die alles in huis kan aansturen....
Sommige mensen stoppen voorwerpen van nu in de grond in de hoop dat die later gevonden worden....
Weer anderen laten door astronauten boodschappen brengen naar de maan....
Schrijvers schrijven boeken, schilders schilderen schilderijen, componisten schrijven muziek.....
En ik schrijf dus blogs....
Blogs over onderwerpen van deze tijd....
Over onderwijs van nu, over ouder worden in deze tijd, over actualiteiten die zich nu afspelen, soms doorspekt met een stukje geschiedenis van ooit, of gewoon over gedachten die me in deze tijd bezig houden.....
Ik schrijf ook voor mijn kinderen en kleinkinderen voor later....
"Och dacht oma zo"...."och deed mama dat ook"....."tjonge reed mijn overgrootoma in een auto????".....
En ik schrijf voor mijn familie in Canada om de familieband in stand te houden....
Ik kan tenslotte niet, meer dan honderd mensen, elke keer bellen....
Trouwens, om die reden heb ik ook Facebook.....omdat er dan beeld bijkomt....
En natuurlijk schrijf ik een beetje voor het vermaak en omdat ik zelf schrijven zo leuk vind....

Of ik alles schrijf....?

Nee, helaas....sommige dingen kan je in verband met privacy niet schrijven....
Vooral over mijn werk....maar dat komt later wel....als ik met pensioen ben....
En nee, over politiek schrijf ik ook niet vaak....
Niet omdat het me niet interesseert, want dat doet het juist wel maar omdat je er direct om veroordeeld kunt worden....
Ik schrijf echter wel waarop ik vooral niet stem hihihi....
Maar dan wel zonder oordeel over de mensen die juist wel hun stem erop uitbrengen.....
En ik denk dat het ook goed is om niet alles te zeggen wat je zou willen zeggen....
Dat gebeurt immers al veel te veel en veel te vaak.....
Vaak ongenuanceerd, niet onderbouwd of puur om te kwetsen....

Vandaag keek ik naar tennis Roland Garros....
Nadal moest spelen en na Federer vind ik hem de beste tennisser die er was....
Maar Nadal is op zijn weg terug....niet meer die speler die hij ooit was....
Zo moeilijk te accepteren lijkt me dat, dat je vergankelijk bent op die leeftijd (39) waar het je sport/werk betreft.....
Nadal verloor de wedstrijd dan ook van een jongere concurrent Zverev....
Maar het publiek bleef zijn naam scanderen; Rafa.... Rafa.... Rafa....!
Nadal gaf na afloop op het Philip Chartier Court aan dat dit de laatste keer was dat hij het Roland Garros stadion als speler zou betreden....
Maar hier gaat het me eigenlijk niet eens om....
Na de wedstrijd waren er natuurlijk de commentaren....
En wat me nou zo opviel was dat hij niet vooral geroemd werd om zijn fenomenale spel, zijn 14 overwinningen op Roland Garros etc. maar dat ze hem roemden om zijn sportiviteit, vriendelijkheid en met stip bovenaan om het feit dat hij nooit schold tegen empires of tegenspelers....
Dat hij geen rackets kapot sloeg, tegen het publiek tekeer ging....maar dat hij altijd weer de moed verzamelde voor zijn volgende bal zonder getier en gemopper en gewoon verder speelde.....
Kijk....dat vind ik nou mooi.....!!


Ik zeg het misschien vaak wat plastischer....slik je drol in en ga verder....
Heb een mening maar oordeel niet...
Ben het niet eens met dingen maar veroordeel niet....
En wat blogs schrijven betreft....
Er zijn zoveel mooie woorden in de dikke van Dale beschreven, waarom dan die uit het 'Bargoense' woordenboek gebruiken...

187.177 lezers....ik moet het even op me in laten werken.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten