woensdag 22 mei 2024

22 mei 2024

(Hij is af!)

Dag van:
Op het schoolplein moet ik vreselijk lachen om een grapje van een kleuter....
Nou heb ik de rare afwijking dat het stofje dat kinderen in hun kaak hebben om tanden te wisselen, ik dat ook nog steeds heb blijkbaar....
Het is daarom al eens gebeurd dat ik tijdens het niesen zomaar een tand kwijt raakte...
Ja, lach er maar om....je zult het maar hebben....
Enfin, ik heb daarom een frame in mijn mond om de boel nog enigzins in die kaak te houden want een kunstgebit daar moet ik niet aan denken....
Maar ik lachte dus onbedaarlijk om dat grapje en die kleuter ontdekt het frame....
"Hé jij hebt een beugel.....waarom?".....
En ik denk....nu is het mijn beurt om grapjes te maken....
Maar oh juf bezingt eer gij daaraan begint....
Ik zeg dus:" dat is voor mijn voeten"....
De kleuter kijkt me bedenkelijk aan....en zegt dan: " heb jij je voeten helemaal daar zitten?".....
Want dan weer impliceert dat in de (fantasie)wereld van onze kleuters eigenlijk alles kan....

We kunnen geen dingen uit het niets

verzinnen, onze fantasie is gebaseerd op ervaringen en gewaarwordingen uit de werkelijkheid......
De hersenen ontrafelen deze ervaringen en combineren ze tot fantastische ideeën......
Fantasie is je eigen verbeeldingsvermogen......
Door te observeren, leren kinderen verbanden te leggen en daar (alleen of samen) verhalen mee te vormen.....
Alles wat de zintuigen waarnemen (beeld, geluid, geur, aanraking en smaak) draagt bij aan de fantasie......

Jonge kinderen hebben enorm veel fantasie......
Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk in de ogen van een kleuter......en dat blijkt ook wel als mijn voeten zich in mijn mond zouden kunnen bevinden.....
Gelukkig is naast dat ze veel plezier beleven aan hun fantasie, fantaseren ook op vele vlakken goed voor de ontwikkeling van een kind.....
Bij kleuters lopen die fantasie en werkelijkheid ook nog erg door elkaar heen......
Dit kan tot prachtig magisch denken, fantasievol spel en lieve fantasievriendjes leiden, maar helaas ook tot angsten en onzekerheden......
Jonge kinderen kunnen door middel van fantasie, op een veilige manier (want het is niet echt) oefenen met allerlei vaardigheden en situaties.....


Och fantasie is zo heerlijk....
Vlak voor het slapen gaan kan ik de leukste verhalen in mijn hoofd bedenken...
Of....in mijn dromen....
Jeetje...in mijn dromen kan écht alles....
Ik droom verschillende huizen waar ik ooit woonde door elkaar....en ik kan van de ene plek op de wereld naar de andere plek in de wereld springen....
Ik snap soms ook niet waarom mensen zo nodig reality programma's kijken.....
Mensen vinden het blijkbaar leuk omdat je het echte leven van een persoon te zien krijgt in herkenbare, gelijkaardige situaties.....
Voor mij hoeft dat niet....
Ik voel me erg betrokken bij de mensheid en luister graag naar het verhaal achter die mens maar om zoiets nou op tv te volgen..... Nee!......

Vreemd is dan weer wel dat mijn favoriete podcast op dit moment 'echt gebeurd' is....
Fantastisch vind ik het....!!!

Echt Gebeurd is een maandelijkse verhalenmiddag en een wekelijkse podcast.......
Bij Echt Gebeurd vertellen mensen op een klein podium mooie, bijzondere of grappige verhalen over iets wat ze zelf hebben meegemaakt......
Het idee voor Echt Gebeurd is ontleend aan het Amerikaanse The Moth......
Anders dan bij The Moth leest er bij Echt Gebeurd ook elke maand iemand voor uit zijn of haar puberdagboek.......
Oh smullen is dat!!!.....
En wil je zelf een keer een verhaal vertellen of leren hoe je dat moet doen....dan kan dat daar dus....

Elke aflevering van Echt Gebeurd bestaat uit één verhaal van ongeveer tien minuten à en kwartier, dat wordt verteld door degene die het zelf heeft meegemaakt..... Spiekbriefjes zijn uit den boze op het podium van de intieme Amsterdamse comedyclub Toomler waar de verhalenmiddagen georganiseerd worden......
De regelmatig best zenuwachtige vertellers hebben dus niks om zich achter te verschuilen, wat de verhalen alleen maar sterker maakt......
Wel worden de sprekers door de redactie begeleid bij het vertellen van hun verhaal......maar daar merk jij als luisteraar niks van ...
Ik vind het echt een gouden greep...... Kroeganekdotes worden op deze manier

Echt Gebeurd-verhalen met een kop en een staart en doorspekt met sappige details......en serieuze verhalen doen je een traan wegpinken.....

En het grappige is dat na het luisteren van zo'n verhaal eigenlijk mijn eigen fantasie direct weer op hol slaat....

Hoe dan ook....ik haal mijn voeten even uit mijn mond en doe mijn oortelefoontjes maar weer eens in....
Tijd voor een 'echt gebeurd' verhaal....!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten