zaterdag 20 juli 2024

20 juli 2024

 

Dag van:
"Oma heb je nog een vakantie dagje over....we zouden ooit samen nog eens weg gaan?"......
Tja, dat zouden we maar toen gooide de coronatijd roet in het eten....
En al wil ik met alle liefde nog een paar dagjes met haar weg, dit is te kort tijd om nog iets te boeken....
Dus kleindochter lief....dat gaat m niet worden.....
Vandaar dus nu de vraag of ik nog een dagje over had want Isa heeft een paar dagjes vrij....
En dat heeft deze oma wel....
Trouwens, een ideetje heb ik dan ook wel....

Ooit toen deze oudste kleindochter

geboren was, liet ik in Valkenburg een persoonlijk geboortetegeltje maken van mergelsteen uit de mergelgrot.....
Twintig jaar later naar diezelfde plek gaan, maar nu met haar als volwassen vrouw,  lijkt me heel speciaal....
En Isa ziet dat ook wel zitten....het maakt haar overigens niet uit waar we heengaan, als het maar een dagje met oma is....

Een uur voor we hadden afgesproken zijn we eigenlijk al klaar om te gaan...
Ik rij dus eerder dan gepland naar Isa toe, des te meer hebben we aan de dag....
Valkenburg ligt daarbij ook niet naast de deur dus alle extra tijd is meegenomen....
Onderweg zie ik het al....zwarte zaterdag natuurlijk ....!!
Druk, druk, druk op de weg....
File, file, file richting Arnhem en de weg naar Apeldoorn dicht wegens een ongeval...
De afslag Zevenaar ook nog eens afgesloten....
Daar gaat je extra tijdwinst....
En via Arnhem Nijmegen naar Valkenburg gaat m vast niet worden....
Er staan zelfs van die waarschuwingsborden 'WEG ARNHEM VOL'.....'WEG APELDOORN DICHT'.....

Op de dus afgesproken tijd sta ik bij Isa voor de deur....
Laten we maar gauw gaan en hopen dat Google Maps ons via Duitsland stuurt....
"Ow oma, nog spannender, want dan ben ik toch met vakantie nog in het buitenland geweest"....
En ja hoor, we worden via Duitsland naar Limburg geleid....

Een lange hete rit volgt....
We komen zelfs twee keer door Duitsland...

En uiteindelijk bereiken we dan toch Valkenburg....
Eerlijk is eerlijk, Valkenburg binnenrijden is net of je een vakantieland binnenrijdt....
Isa is meteen onder de indruk...
We vinden een parkeerplek en beginnen aan onze tocht....
Voor Isa een ontdekkingstocht, voor mij een tocht vol herinneringen....
Och dat historische centrum....al die bloemetjes overal....
Je kunt je bijna niet voorstellen dat Valkenburg een paar jaar geleden zo erg onder water stond....
Valkenburg is een stadje in de Nederlandse gemeente Valkenburg aan de Geul, gelegen in het Zuid-Limburgse Heuvelland......
En dat merk je meteen aan de vele fietsers die je tegenkomt....

Valkenburg is de grootste kern en naamgever van deze gemeente...... Valkenburg heeft een sterk toeristisch karakter......want je ziet er natuurlijk niet alleen fietsers, die trouwens vaak ook toerist zijn, maar je komt er allerlei nationaliteiten tegen....
Al vele duizenden jaren voor de christelijke jaartelling was er al sprake van menselijke bewoning in de Geulvallei......
Talrijke gevonden gebruiksvoorwerpen en diverse stukken muur of vloer van bouwwerken zijn het bewijs van een drukke bewoning in de Romeinse tijd......
(Wikipedia) Het eerste deel van de naam Valkenburg (in het Frans Fauquemont) verwijst waarschijnlijk naar de middeleeuwse valkerij, de jacht met valken, die in de middeleeuwen populair was bij de adel. Het toponiem burg was oorspronkelijk het Middelnederlandse woord voor vesting, maar heeft daarnaast ook de betekenis van burcht of kasteel en van stad. De eerste schriftelijke vermelding van de naam Valkenburg dateert van 1041. In dat jaar schonk de Duitse koning Hendrik III een aantal dorpen aan zijn nicht Ermgard (of Irmengard). De oorkonde draagt de datum 15 februari 1041 en de naam Falchenberch is duidelijk leesbaar.......

Ach, Valkenburg heeft een rijke

geschiedenis....te rijk om hier allemaal te beschrijven....
De geschiedenis valt trouwens overal terug te lezen....

Isa en ik beginnen onze toeristische vakantiedag in ieder geval met Limburgse vlaai...
We hebben in ons restaurant de keuze uit 16 vlaaien....
Isa gaat voor de kruimel custard, ik voor de kruisbessen schuim vlaai....
Nou, wij kunnen er even tegenaan als we die op hebben....
Nu het stadje verkennen met z'n vele eettentjes en souvenirwinkels....
Isa ontdekt een klokken en drakenwinkel....
Nee oma ik moet even nadenken over die draak....
Het mergel winkeltje is er niet meer....
Er zit nu een edelstenen winkel in met de mooiste stenen....


We hebben vandaag de keuze uit veel dingen; kasteel bekijken, kabelbaan in, of misschien toch een van de grotten bekijken....
Isa kiest voor dat laatste...
En zo lopen we omhoog naar de gemeente grot....
De gemeentegrot Valkenburg is een wonderlijk stukje natuur, maar door mensen handen gemaakt......
Het is daarom ook eigenlijk geen grot maar een groeve...
Je kan de groot in tot een diepte van wel 72 meter onder de grond....

De Gemeentegrot is dus geen grot maar een mergelgroeve.......waarom? ......omdat het gangenstelsel door mensen is gemaakt......
Grotten ontstaan op natuurlijke wijze...... Mergel is een zachte kalksteen die zich makkelijk laat breken en verzagen, waardoor je er goed mee bouwen kunt.....
De Romeinen bouwden er hun villa’s mee en de middeleeuwse burchtheren van Valkenburg hun kastelen.......
De mensen die de mergel winnen noemen we Blokbrekers......
De mergel is ontstaan in de tijd dat heel Europa nog een binnenzee was (ruim 140.000.000 jaar geleden)......
Mergel bestaat uit miljarden laagjes kalkskeletjes van de diertjes uit die zee...... Dat verklaart ook de grote hoeveelheid schelpen die nog in de mergel zitten......
In de jaren vijftig van de vorige eeuw stopte het blokbreken in de

Gemeentegrot...... simpelweg omdat de groot was ‘uitgemergeld’.....
Oftewel de goede mergel was op..... Sindsdien is dit reusachtige gangenstelsel van zo’n tweeduizend gangen enkel nog in gebruik als toeristische attractie......
Deze tweeduizend gangen beslaan zo’n 110 hectare, zo’n 150 voetbalvelden.....
Zou je al die gangen achter elkaar leggen dan krijg je een route van rond de 70 kilometer.......

Isa en ik kopen onze kaartjes voor een rondrit met treintje en gids.....
We hebben nog even en aangezien Isa een formule 1 winkel in het vizier kreeg, bezoeken we die eerst....
We drinken nog wat want jeeeeeetje wat is het warm vandaag...

Dan is het tijd om in het treintje te stappen en eindelijk af te koelen in de frisse grot....
Dat komen er allereerst de burgemeester, een verslaggever en Leontien van Moorsel tegen.....
Maar het meest genieten we toch van de verhalen van de leuke gids, de kunstwerken, de tekeningen en dan....
Dan vertelt de gids dat hij straks de lichten zal uitdoen om ons te laten ervaren wat aardedonker is....
En zo gebeurt het ook....de lampen gaan uit en je ziet werkelijk, werkelijk je eigen hand voor je ogen niet....
Isa is diep onder de indruk...
Zo had ze donker nooit eerder beleefd....

De gids vertelt verder...het onderwerp de grot als schuilplaats komt uitgebreid aan bod....
Tijdens koude winters waren de gangen van de grot zeer geliefd om te overwinteren......
In de gangen hangt namelijk een constante temperatuur van twaalf graden......

De bevolking van Valkenburg maakte 's winters graag gebruik van die warmte.....zo vertelt hij...
In de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog, in september 1944, diende de grot, evenals de Fluweelengrot, als schuilplaats voor de inwoners van Valkenburg.......
In 1979 werd een atoomschuilkelder ingericht in de Gemeentegrot......
Deze bunker is gebouwd in het midden van de grot, ongeveer 1 km vanuit de ingang.....
Om bij de bunker te komen moet je twee luchtsluizen te voorbij...... 
De schuilkelder biedt plaats aan maximaal 15.000 mensen en kan volledig op zichzelf functioneren.....
Er zijn zelfs keukens en toilet en douche gebouwen....
Ach er werd zoveel meer verteld....maar wij lopen de grot weer uit en slenteren door Valkenburg....

Het loopt al tegen sluitingstijd (5 uur)....

Al te lang kunnen we ook niet blijven want er is noodweer voorspelt....
We lopen toch nog even naar het draken winkeltje dat ook bijna sluit...
Isa staat maar te kijken naar die ene paarse draak....
Zal deze oma dan toch maar...???
Tuurlijk...!!
En och wat is ze er verlegen maar oh zo blij mee....
Dan pakt ze haar portemonnee....
"Oma in wil nog één dingetje van mijn eigen geld kopen hoor".....
"Iets dat me écht aan deze fijne dag doet herinneren"....en ze wijst de vrouw achter de toonbank een heel klein sleutelhangertje aan met een piepklein mijnlampje.....
"Ja, die wil ik want ik weet nu wat aardedonker is, maar ik zat naast oma".....
Ach die Isa....hoe mooi vind ik dat.....!!!


We nemen nog een ijsje...."1 bolletje oma want ik heb een hekel aan lekken en 1 bolletje kan ik bijhouden"....
Oma die natuurlijk niet kan kiezen, neemt er twee en denkt vijf minuten later 'was ik maar zo verstandig als mijn kleindochter geweest'....

Nog één afzakkertje dan...op dat laatste terrasje waar we ook begonnen....
Een drankje met een heel goed gesprek over worstelingen en zoektochten naar identiteit....
Over fundamenten, levensvragen, toekomstplannen....
En dan....'oma ik zie druppels, we moeten weg"....
Hè jammer, we zaten juist zo lekker....maar ze heeft gelijk....
De druppels lossen boven de grond haast op door de zinderende hitte...
Maar we zitten nog niet in de auto of......
Allemachtig wat een wolkbreuk....
Ik probeer te gaan rijden maar honderd meter verder zet ik de auto maar weer aan de kant.....je ziet geen hand voor ogen en zelfs de ruitenwissers kunnen het niet aan ....
Pas een kwartier later kunnen we verder...

Door diepe plassen en over afgewaaide takken en bladeren....
En de regen houdt aan....maar de temperatuur zakt....
En zo rijden we twee en een half uur weer terug....
Ditmaal gewoon door Nederland....
Hmmmzzzzz....totdat we bijna thuis zijn en de driebaansweg tot één wordt teruggebracht in verband met een ongeluk.....
File ....een uur extra in de file....
Ik voel mijn rug, mijn zitvlees, mijn voeten....

Enfin ook daar komt een end aan...en zo drink ik met Isa nog een laatste kopje koffie want ze is tenslotte alleen thuis....
"Oma, wat was het een mooie dag".....
-Isa, het was een fantastische dag -
"Dankjewel oma".....
-Dankjewel mooi mensenkind!".....




































Geen opmerkingen:

Een reactie posten