vrijdag 5 juli 2024

5 juli 2024


Dag van:
De laatste schooldag van dit schooljaar....
Je gaat hem altijd weer met een bijzonder gevoel tegemoet...
Het is niet de vermoeidheid die  overheerst maar de weemoed.....
Alweer een jaar voorbij.....soms alweer een kleuter periode voorbij....
Mijn bericht naar ouders staat klaar...

Mijn jaarlijkse traditie; samen met de kinderen het planbord leeg maken zodat het duidelijk wordt dat het echt vakantie is bijna, omdat de dagen van de week

verdwijnen, de taakjes en de activiteiten weggepakt worden en ook de kinderen hun eigen foto meekrijgen naar huis....
Ondertussen los ik de fouten van de schoolfotograaf nog even op....
Nog een paar uur te gaan....
Maar eerst de verhuizing van lokaal 52 naar 59.....
Met onze unit 1 zetten we de schouders eronder.....doos voor doos, kast na kast, tafeltjes en stoeltjes verhuisd....
Tussendoor trakteert de ouderraad op een ijsje uit een heuse ouderwetse ijskar....
En verder gaan we weer...
Tot ik elk botje, elke spier in mijn lijf voel en mijn hoofd bonkt....
Maar dan is het lokaal toch net zo leeg als ik mezelf voel....
Het zit erop....
De kinderen worden uitgezwaaid....
Ik pak mijn laatste spullen bij elkaar, alles wat ik voor het komend schooljaar weer nodig heb en de cadeautjes en lieve kaartjes van collega's en ouders.....
Dan laat ik het los...de school...de kinderen....


Dag school, dag klas
't was fijn dat ik er was
't is tijd om nu naar huis te gaan
Ik heb dit jaar mijn best gedaan
Dat komt nog wel van pas
Dag school, dag klas

Dag school, dag klas
't was goed dat ik er was
Maar voor dit jaar ben ik weer klaar
Ik zoek mijn spullen bij elkaar
En stop ze in mijn tas
Dag school, dag klas

En nu pak ik mijn jas

Dag school, dag klas
Dag school, dag klas
VAKANTIE!!!!!

Thuis komt de ontlading....
En dan ik schrijf de laatste weekbrief naar de ouders van mijn leerlingen.....

Droom je dromen verder
Dan morgen of vandaag
Stop niet bij je grenzen
Wat wil je nou écht graag
Wat zou je hopen
Dat jou zou overkomen
Onthoud:
'Zeg nooit nooit
Tegen je allermooiste dromen'......
(Dicht- erbij)

Hier dacht ik aan toen ik deze week terugdacht aan het afgelopen jaar.

Een bijzonder jaar met bijzondere kanjers.
Als juf bedenk je aan het begin van een jaar altijd wat je de kinderen weer zal leren.
Aan het eind van het jaar kom je er altijd weer achter hoeveel je eigenlijk weer juist van hén geleerd hebt!
En waarschijnlijk is dat het wat ons vak zo waardevol maakt!
Ik bekijk hun foto's van de eerste dag en nu, het eind van het schooljaar. Een jaar groeien, rijpen, wijzer worden, gelukkiger worden ook!
Grenzen zijn er verlegd vooral. Want wat zijn onze leerlingen doorzetters en doorbijters!
Wij kunnen als 'grote mensen' nog wel eens voorbij lopen aan wat er werkelijk toe doet. Deze kinderen houden vast aan hun kern, aan hun droom en aan dat waar het om draait in het leven. Mede dankzij hun vaak zo even bijzondere ouders.

Het was weer een voorrecht dit jaar met deze speciale kinderen te mogen werken.
Maar dan nu.....VAKANTIE!!!!!!

Nu kan de vakantie dan écht beginnen....
Maar voelen door ik dat nog niet...
Misschien morgen....als ik wakker word en de wekker niet hoor.....












Geen opmerkingen:

Een reactie posten