maandag 1 juli 2024

1 juli 2024


Dag van:
Ik ben zo blij met jou
Zo vrij met jou
Zo dichtbij jou

En ik ben zo boos bij jou 
Niet heel erg vaak op jou
Maar gewoon een snauw en grauw

Ik ben zo verdrietig bij jou
Deel mijn tranen met jou
Voel me getroost door jou

Ik ben zo veilig bang bij jou
Zie angst in de ogen door jou
Durf alles aan met jou

Want ik hou zoveel van jou

Weet me gekend door jou
Gezien door jou
Zo heerlijk imperfect mezelf bij jou
En.....zo getrouwd met jou 

1 Juli en we zijn van de achttien jaar dat we elkaar eind deze maand kennen, nu twee jaar getrouwd....
'Nooit meer!' riep ik al die jaren....nooit meer trouwen......
Maar als ik nu eerlijk ben vond ik het toch wel heel bijzonder om ten overstaan van velen die ons lief zijn, zijn en mijn ja-woord hardop te horen klinken....
'JA', als een soort bevestiging of bezegeling op die zestien jaar dat we al samen waren....en het al zo goed voelde.....
Iets inderdaad als die kers op de taart of het zout op het eitje....de banaan door de joghurt of het krulletje in het varkensstaartje....(die laatste twee verzin ik zelf)...


Toch doen we er vandaag weinig tot niks aan....
Nou ja, het gedicht hierboven dan....
"Ik ga zo bloemen voor je halen" oppert Willem....
En ik antwoord: 'als je dat maar laat, we zijn volgende week al op vakantie'.....
Eigenlijk weet ik al dat 31 juli, de dag dat we werkelijk iets kregen samen naast de vriendschap die al bestond, dichter in ons is gesleten....
En eigenlijk elke dag wel spreken we uit dat we, naast alle ergernissen, blij met elkaar zijn.....
Wel hoor je ons vandaag, steeds als we even op de klok keken, zeggen 'nu waren we in het stadhuis'.....'nu sneden we de taart aan'.....'nu kwamen de gasten'......
Maar daar blijft het dan ook bij....

We hebben trouwens wel wat beters te

doen.....ik op mijn vrije dag en Willem op zijn drukke pensioendag.....
Willem gaat op ouderpastoraat overleg voor de vergadering van vanavond....en hij slaapt weer eens een uurtje na een oogmigraine aanvalletje.....
En ik nodig de ouders voor volgend jaar uit voor het startgesprek....om te beginnen tien in totaal....
Maak dan de analyse af, regel de taxi voor de heen en terug vakantiereis; van vliegveld en hotel, regel de parkeerplek op het vliegveld Düsseldorf, en begin vervolgens

de klimop achter mijn moestuinhuisje te snoeien....
We eten niks bijzonders, we doen verder niets bijzonders, en zijn toch bijzonder blij met elkaar....
Misschien is dat ook wel het geheim van een goed huwelijk.....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten