zondag 10 februari 2019

10 februari 2019

Dag van:
Het is stil buiten.... zondagsstilte.....
Die hoor je niet..... die voel je...
En met ook nog eens al die regen voelt het als dubbel stil....want zelfs de druppels vallen zachtjes geluidloos neer....
Nog geen kinderen...
Nog geen honden die uitgelaten worden....
Zelfs geen auto's die de straat uitrijden......
Stilte dus......
Ik luister een tijdje naar stilte....
De stilte is echt stil...
Ook geen eend of vogel die zijn snavel opentrekt...
Ze schuilen of dobberen wat rond...
Waar blijft het honden getrippel of de spinnende kat ....?
Willem die slaperig bombast "ga liggen... slapen nu...."
Niks... helemaal niks....
Ik probeer zelfs niet na te denken nu... maar dat vind ik lastig....
Toch is stilte pokon voor je hersenen...
Met name je hippocampus (een klein onderdeel van het ingewikkelde brein apparaat, dat je herinneringen uit je werkgeheugen opslaat in je langetermijngeheugen) wordt er blij van....
Daar verlaagt niet alleen je stress level van maar ook maakt het zelfs nieuwe hippocampus cellen aan om weer meer te onthouden en op te slaan...
Je blijkt ook meer in aanraking te komen met je intuïtie....
Hierdoor word je dan weer sympathieker en creatiever,  weet je weer waar je staat en waar je naar toe wil...
Dat eerste betwijfel ik en de rest klinkt al te zweverig...
Wel wordt het weer interessanter als ik lees dat stilte en hippocampus een link hebben met dementie en Alzheimer.... omdat bij stilte dus die cellen kans krijgen te groeien.... en dus je geheugen beter werkt....
Je zou toch bijna willen dat de week meer zondagen had dan die ene aan het eind van de week....
Of is het nou toch het begin van de week....
Ook alweer zoiets....
Volgens oud christelijke traditie.... nieuwe testament.... is zondag de eerste dag van de week en is zaterdag de rustdag....
Maar christenen hebben omdat Jezus is opgestaan op een zondag die rustdag een dag verschoven......
Vreemde gedachte .... omdat iemand opstaat... en dus eindelijk in beweging komt... maak je er juist een rustdag van.....
En dan lees ik ook nog dat technisch gezien (technisch ja... het staat er echt) de zaterdag de rustdag is...
Nou, schiet mij maar lek.... ik ben de logica even kwijt. .
De christelijke traditie oude testament, weet te vertellen dat God de mens op de zesde dag schiep... zaterdag dus.... en zondag de eerste echte dag van de mens was....
Nou kan ik me bij het scheppen van een mens geen rust voorstellen....
Hey lijkt me de ingewikkeldste, tijdrovendste, breinbrekendste, vermoeiendste klus ooit....
Keizer Constantijn bedacht in 321 dat zondag de rustdag werd... zodat niet iedereen verschillende rustdagen nam .......
 Tegenwoordig noemen ze het NEN2772.... een Nederlandse norm, vastgesteld door het Nederlandse normalisatie instituut (NEN dus) die de nummering van de weken beschrijft. En dus begint de week op maandag....
Van.....nou zeg mij maar hoe ik in die stilte mijn hersenen maar op nonactief moet zetten.....
Ik heb alweer heel wat af gedacht. ..
Dan hoor ik de eerste geluiden....
Dan voel ik de eerste beweging....
Het gordijn van mijn slaapkamer zwaait heen en weer...
De deur zwaait mee...
Teken dat beneden ook een deur open gaat....
De honden mogen plassen voor ze straks de grote wandeling gaan maken...
Daar hoor ik de eerste geluiden ook.....
De deur gaat weer dicht...
Een kopje.... de Senseo....de kraan.... water in de pan.... de eitjes erin... gas aan.... het borrelen der eitjes....de kraan aan... de eitjes laten schrikken.... tik tik kop eraf...
Het zijn altijd dezelfde terugkerende weekend geluiden....
Zo heeft (vast niet technisch gezien)... elke dag zijn eigen weerkerende geluiden. ..
Vrijdag heeft zijn vuilniswagen geluid....
En doordeweeks elke dag rond drie uur het brievenbus geklepper geluid....
Ook hoor je doordeweeks rond 7 uur s morgens en half 8 s avonds de meeste honden die uitgelaten worden....(de middag ronde krijgen we dan niet mee omdat we werken)...
Ook maak je die tijd kans de meeste deuren dicht te horen vallen, in de winter het krabben van auto ruiten. .. en het starten van auto's......
Ben ik ziek dan is 12.00 de tijd van het geluid van de honden uitlaatservice auto....
En tussen zes en half zeven is het een geronk van auto's van mensen die van hun werk terugkeren....
Tussen die tijd hoor je ook de afzuigkap razen als je buiten loopt....
 Doordeweekse geluiden zijn weer andere dan weekend geluiden dus....
Sommige doordeweekse geluiden hoor je natuurlijk het weekend ook.... maar die verplaatsen zich in tijd....
En de eenden, aalscholvers, futen, meerkoeten, vogels hoor je altijd...
Behalve dan vanmorgen...
Maar ach... de enorme geeuw die van beneden af komt heeft ook weer wat...
Tjonge wat kan die man toch geeuwen.... het lijkt wel een leeuwenbrul....
Wetenschappers toonden ooit aan dat geeuwen of gapen net voor de slaap of net na de slaap het meest voorkomt...
Alsof je daar wetenschapper voor moet zijn denk ik dan...
Maar nu is ook aangetoond dat je geeuwt bij verveling of als je te weinig gestimuleerd wordt....
Je zou bijna denken hoe dat mogelijk is in deze tijd van overprikkeling maar goed... als ik dan aan sommige vergaderingen denk, kan ik me er weer iets bij voorstellen...
Maar nu de oorzaken....
1 Meer lucht in de longen.... het voorkomt dat er atelectase ontstaat (Ja ja)...een aandoening dat de long geen lucht meer krijgt...
En er wordt een stofje aangemaakt als je gaapt...surfactant.... dat houdt je longen open....
2 Het koelt de hersenen... ja het is heus.... je eigen koelsysteem heet gaap....
Aangetoond is dat als je een koel element tegen je hoofd houdt, het gapen stopt...(welke malloot zou zich voor deze test geleend hebben )....
En in de zomer gapen we meer dan in de winter....(Dat ga ik eens in de gaten houden... ik begin NU)....
3 Dan is er nog iets met cortisol en neurologische aandoeningen.... maar dat is dubieus en dus een aanname....
4 De laatste tijd onderzoekt men de communicatieve en sociale reden van gapen...
Gapen werkt aanstekelijk... vooral bij mensen waar je op emotioneel vlak, dichtbij staat...of waarbij je empathie voelt....
Bij dieren is dat nog eens zo erg als bij mensen...
Als dieren mensen zien gapen gaan ze ook gapen...
(Is dat andersom ook zo vraag ik me dan af.... want ik heb nog nooit gegaapt als Bengel zijn bek opentrekt.... en dat gebeurd veelvuldig bij slaperige beesten als katten)
5 Gapen heeft en seksuele aantrekkingskracht...
De Nederlandse onderzoeker Seuntjens promoveerde notabene cum laude op dit onderzoek....
Een Amerikaanse seksuologe heeft zelfs ontdekt dat veel mensen, tot ergernis van hun partners, geeuwden tijdens het orgasme....
Je zou toch zeggen dat dit fenomeen alle bovenstaande onderzoeken weer teniet doet...
Seuntjens stelt dat geeuwen lichaamstaal is voor erotische belangstelling....
Ik bedoel maar... je kan er maar beter op afgestudeerd zijn....
Van..... ach... het zijn weer typische zondag gedachten...
De lucht kleurt er niet minder somber door.... en mijn hippocampus cellen tellen nog hetzelfde aantal gezien het feit dat ik weinig met de stilte gedaan heb.....
Ik had natuurlijk moeten gaan liggen mediteren ...
Me wanen op bloemrijke velden.... huppelend als een wazige engel in tule gehuld......
Helaas.... het is niet aan mij besteed.... over tien jaar is mijn geheugen een vergiet...
Ik geniet daarom maar van het nu... en dat heet dan weer mindfulness....
Ze verzinnen er wat voor...
Van... ik ga eens naar beneden... naar mijn kuchtend rochelende partner... die vast nog een stukje ei in zijn ongeschoren baard (ook zo'n weekend iets) heeft zitten....
En vast alweer met zijn tablet in de hand Netflix kijkt omdat op Ziggo weer eens niet werkt.....
Naar de hondjes die me halverwege de trap zullen begroeten... en poes die achter me aan trippelt, want het eerste dat het vrouwtje doet is haar poezen eten pakken....
Poes gaapt een keer.... en verrek...'t is echt waar...... ik gaap mee....
Van..... en laat ik de dag eens voortzetten met helemaal niks.... behalve dan een beetje meer rumoer om me heen...
Joelend publiek op tv tijdens het schaatsen....
Het gekreun van de tennissters tijdens het ABN tennistoernooi....
Het geschreeuw van gefrustreerde voetbal coaches aan de zijlijn...
De zondag vult zich zoals gewoonlijk met sport aangelegenheden...
Van .... ik denk dat ik maar eens uitgebreid ga douchen...
Ik denk het niet alleen, ik onderneem de actie ook...
Geur van amandel olie.... geluid van kletterende waterdruppels...
Zen......
Laat mijn hippocampus cellen maar groeien...
Grote kans dat ik straks zelfs mijn eigen geboorte nog uit mijn geheugen weet terug te halen....
Het geluid van de föhn is dan weer even een akelige spelbreker....
Maar ach... het betreft hier slechts gezoem  dat eigenlijk ook wel weer went....
En het is tenslotte mijn zondag geluid....
Net als die stem van beneden...."Heb je al nagedacht over wat we gaan eten"....
Die woorden die niet kloppen met de inhoud van de boodschap...
Want eigenlijk bedoelt hij..."schiet nou eens op want ik krijg honger"....
In welk stukje van de hersenen zou die semi intelligentie toch zitten....
Andere woorden gebruiken dan de boodschap wil vertellen....
Ik antwoord dus... nee niet over nagedacht... ik ben meer met geheugen training bezig dan met toekomstgericht denken...
Maar goed... er moet dus wel eten komen...
En uit het tweede deel van de boodschap....."als je zo boodschappen gaat doen.... het hondenvoer is ook op...." blijkt dat ik dus ook blikken hondenvoer moet halen....
Terug naar mijn zondagse bezigheden en aanvullende geheugen aanwas... bedenk ik me ook dat er geen brood meer lag in de broodtrommel...
Mijn kortetermijngeheugen werkt dus in ieder geval nog feilloos....
Van... nu snel dan maar weer in de kleren... en de regen in...
Van de douche in de regen.... wat maakt het verschil...?
In de winkel heerst een bedompte sfeer van mensen die zojuist door de plensbui van de auto naar de ingang gelopen zijn, en weten dat ze ook weer terug moeten....
Zin om te koken heb ik niet... straks Marleen haar verjaardag vieren met vast wel hapjes dus ik kies voor de maaltijd salades....
Keuzestress... gekookte of gerookte kip....?
Oooh nee... het verhaal van gisteren vertelt mij dat willen geen basis voor keuzes zou moeten zijn. .. willen duidt immers op ontevredenheid....
Ik doe mijn ogen dicht en pak willekeurig twee bakken salade....
Toevallig de gerookte kip.... en die had ik gelukkig ook al in gedachte....
Niet willen  schept dus inderdaad tevredenheid....en een succes ervaring....
Van..... weer die regen in....
Waarom stapt een mens toch makkelijker onder de douche dan in de regen...
Het effect is immers hetzelfde... je wordt gewoon pleuris  nat....
Nu eten en dan naar Marleen van de vriendenkliek....
Ook zoiets.... vrijdag is ze jarig maar omdat ze juist op die dag geopereerd wordt.... alsof ze bij zo'n afspraken poli geen ogen in hun kop hebben bij het lezen van de persoonsgegevens en zelf een oogoperatie nodig hebben .... viert ze het vandaag...
Wel weer gezellig de hele bups bij elkaar....
De verhalen vliegen weer eens over tafel.... van de hak op de tak... van tiny houses naar plastic afval... naar schrijfonderwijs... naar opvoeding.... naar het feit dat de 80ers van nu de 60ers van toen  zijn.....
En ondertussen genieten we van de wijn en de gezonde hapjes....
Het is als vanouds weer kneuterig gezellig....
Jammer dat wij bijna 60ers van nu... dus 40ers van toen. ....(Joecheeeeiiiii)..... en dus de working class.... al vroeg weg moeten....
Van.... maar even doen alsof er geen tijd bestaat en thuis nog snel de eerste aflevering Luizenmoeder... van het seizoen bekijken....
Morgen moeten we zelf weer aan de bak....
Op naar de doordeweekse geluiden.... geen tijd voor hippocampus groei of willen....
Aanpoten weer tussen de doordeweekse geluiden.....
Om vrijdagavond neer te ploffen in de stoel en blij te zijn dat je geheugen je even in de steek laat.. en alleen maar kunt gapen en geeuwen zonder enige seksuele bijbedoeling....of erotische aantrekkingskracht....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten