woensdag 20 februari 2019

20 februari 2019

Dag van:
 Als de kleuters op mijn vraag, welke dag het vandaag is,  bijna allemaal 'woensdag' antwoorden en ik daarna standaard vraag "is de woensdag een korte of een lange dag?"...... dan antwoorden ze ook bijna allemaal 'een korte dag'....
Antwoord is juist.....
Voor kleuters dan.... want voor juffen is het een lange dag vol oudergesprekken.....
Van.... tussen de bedrijven door (tijdens gym) print ik alle papieren met betrekking tot de voortgangsgesprekken, uit.....
Leg ze netjes op volgorde van tijdstip gesprekken.... en leg de pen klaar voor de handtekeningen die gezet moeten worden....
Als gym klaar is, zal ik daar voorlopig geen tijd voor hebben...
Het stikt nog van de zieken op school, maar ook de kleuters zelf vallen bij mij nu als bosjes....
Vier kinderen ziek vandaag....
En dat merk je dan ook meteen in een klas...
Het maakt niet eens uit of het de drukke of de rustige jongeren zijn die ziek zijn... vier minder is vier minder...
Nou ja.... behalve dan die plus 1 want door ziekte van collega's worden kinderen opgedeeld....
En wij krijgen er dus ook eentje....
En al is dat er ééntje uit de klas waar veel structuur geboden wordt, toch zijn het er dan toch nog steeds, drie minder....
Van... altijd weer zo mooi en frappant om te zien dat leerlingen uit de structuur klas niet hun veiligheid bij de juf van die klas zoeken, maar bij het dagritme bord dat vol hangt met picto's over wat de dag zal brengen.....
Als dat maar duidelijk is dan volgt de rest vanzelf....
Van... de gym is afgelopen en we zitten gezellig in de uitgedunde kring....
We nemen de dag door... kijken wat voor kleur kleren we vandaag aanhebben.... het spijkerbroeken blauw overheerst zoals altijd....
Op het plein is het druk.....
Een geladen sfeertje....
Te druk.... te explosief.... te bewegelijk.....te korte lontjes.... te gevoelige teentjes.....
 Dan verandert een juf al snel in een politieagente....
Niet doen.... blijf af.... ga weg.... niet duwen... niet slaan.... niet uitdagen ..... niet gooien....!!
De tijd om te vertellen hoe ze het beter wel kunnen doen, heb je nauwelijks....
Meestal wil afleiden namelijk nog wel helpen... behalve als er teveel bommetjes afgaan....
Wij juffen kijken elkaar dan aan... lachen een keer en halen de schouders maar op....
Het is weer zo'n dag....
We blijven dan ook maar niet al te lang buiten....
Ze binnen aan het werk houden is de beste oplossing....
Van... en zo begin ook ik met werken....
De picto leesles.... vormen kleien....tellen.....
We zijn zo lekker bezig dat we de bijna zouden vergeten dat het tijd is voor de brood maaltijd....
Een klein mannetje zit klappertandend en witjes achter zijn broodtrommel...
Daar zal je het volgende griep gevalletje hebben... en als ik zijn voorhoofd voel hoef ik niet lang op die bevestiging te wachten.... oei wat voelt hij warm....
Gelukkig is het tijd om naar huis te gaan....
Dag allemaal tot maandag....
Van.... op de gang staan al ouders....
Toch handel ik nog eerst even wat andere administratieve zaken af en vegen we de klas schoon...
Oudergesprekken die je zo, zou je zeggen. .. toch zo uit je mouw schudt..... maar soms heel wat tactisch vermogen... inlevingsvermogen.... communicatie techniek....vergen.....
Eentje voer ik zelfszelfs het Engels.... dan kost het je ook nog eens energie die juiste woorden te vinden....
Aan het eind van de gesprekken ben ik dan ook behoorlijk leeg....
En ik heb niet eens te klagen.... Willem zit tot vanavond 8 uur.... en hij voert 28 gesprekken...
Het enige verschil is dat ze bij ons een half uur duren en bij hem 10 minuten....
Vanmorgen vroeg oefende hij de mantra nog even....: hoe gaat het?.... Wat vond u van het rapport".....
En dat dan maal 28....
Maar hij 28x10 minuten is 280 minuten.....
En ik 12x30 minuten is 360 minuten.....
Ik bedoel maar.....
Alleen ik verdeel ze over meer dagen.....en Willem over 2....
En oh wee als ik nu iemand hoor zeggen dat we niet moeten klagen met zoveel vakantie...
Wij klagen niet.... wij constateren slechts....
Van..... na een aantal aanvragen...... verslaglegging van de oudergesprekken (Ja dat komt er ook nog eens bij)..... de dag verslagen en de overdracht, vind ik het welletjes....
Ik app mijn vriendinnetje of ze thuis is want ik heb wel zin in een bakkie.... maar helaas... geen antwoord. .. ze zal wel een late dienst hebben....
Dan maar gauw de boodschappen.... simpelweg pizza nu Willem er vanavond niet is... en dan even niks meer....
Maar zo werkt dat natuurlijk niet....
Van.... zit ik lekker aan de pizza en scroll ik even snel door Facebook heen... kom ik weer een leuk artikel over onderwijs tegen....
Toch maar even delen met een aantal collega's....
Dus toch nog met school bezig....
En dan ook maar even kijken of de nieuwe app werkt van Social Schools.... en wat oefenen op mijn nieuwe digitale school werkplek....die ik nu ook thuis op internet kan openen....
Allemaal nieuwigheid die je je weer eigen moet maken...
Van... zo zie je maar... zoals je onthaast of ontstresst.... moet je ook even de tijd nemen te ontscholen..... of noemen ze dat nou net als bij afkicken...afscholen.....?
Als ik zó met school bezig ben, helpt maar 1 ding...... dom televisie gaan kijken...
En zo zie ik een programma over Engelse deurwaarders.... en Engelsen in een 24 uurs politiecel....
Ook een job zeg....
In 24 uur beslissen of iemand wel of niet vervolgd moet worden en dus vast mag blijven zitten....
Van dronken mannen die dreigen hun vrouw te vermoorden tot verzorgers van bejaarden die door hun verzorger  mishandeld worden.....
Van wildplasser..... tot verkeersovertreder met een iets te grote mond....
Ga d'r maar aan staan....
En dan loop ik te mekkeren over een paar oudergesprekken....
Van....8 uur en Willem weer thuis....
En je raadt het niet...of toch eigenlijk wel waarschijnlijk....
Hij is nog niet binnen of de afstandsbediening wordt op de tv en kanaal voetballen gericht....en afgestemd....
Een punthoofd krijg ik van die Champions League .....
Waarom kunnen die gasten niet ook gewoon op zondag voetballen....?
Dan heb ik gewoon 1 dag voetbal gedoe....
En trouwens... die Ronaldo vind ik al helemáál niks.... arrogante kwal....
Ik ga wel weer....
Morgen uitslapen want ik werk vrijdag ipv donderdag dit keer....
Ook wel eens lekker zo tussendoor even bijtanken en dan nog maar één dagje hoeven werken....
En kijk de maan toch eens mooi schijnen...
En hoor de woerden toch eens hun nachtelijke lente driften op de eenden botvieren....
Complete orgies met bijbehorende geluiden op het water....
Zeg herrieschoppers.... mag het wat zachter..... je hoort mij toch ook niet vanuit de slaapkamer....
Nee.... mijn man kijkt voetbal.... en maakt weer andere herrie.....GOAAAAAAAAL!!....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten