dinsdag 5 februari 2019

5 februari 2019

Dag van:
Je belt toch wel de elektricien hè.....
Ja Willem... tussen de hectiek van de opening van de project weken zal ik ook nog proberen die man te bellen....
"Niet vergeten hè"...
Nee Willem ik zal proberen het niet te vergeten...
"Niet proberen... gewoon bellen..."
Ik probeer het...!!!!!
"Niet vergeten hoor"
Hij gooit het nu over een andere boeg....
Op zulke momenten snap ik echt niet waarom die man zelf niet kan bellen....
Alsof ik beter kan vertellen wat er aan de hand is dan hij....
Ik ben elektrobeet... net als hij....
Dus het wordt iets van "in de meterkast blijft het stinken "
Kunnen ook de schoenen van mijn partner zijn die in de krat vóór de meterkast staan.... maar lijkt toch op een ander luchtje....
En een draadje is behoorlijk bruin terwijl die wit zou moeten zijn....
Van... maar enfin... ik ga dus vandaag ergens op de dag proberen te bellen...
Een dag waarop de kinderen vanmorgen met een geverfde stip op hun gezicht en kaartjes van schilderijen, de klas binnenkomen...
Druk binnenkomen....
Want alles dat anders dan anders is, maakt druk....
En anders is het want in de school lopen verkleedde kunstschilders met paletten vol verf.... die ze op je gezicht smeren.... en je schilderij plaatjes in je hand drukken...
En dan een juf die zegt "hé een Mondriaan...een van Gogh...... een da Vinci.... een Rembrandt".... en niet snappen waar ze het over heeft.....
Van.... geen tijd om het te verwerken want de gym meester staat al te wachten....
En er is een nieuw ondersteuner gezicht in de klas....
En ooh ja.... gym want het zwembad wordt opgeknapt... ook al weer anders....
Van... pffft... dat noem ik nog eens een dag beginnen....!
Van.... en juf die probeert uit te leggen wat kunst is....
Dansen.... muziek.... kleien van beelden.... schilderen....fotografie.....
"Mijn papa kan het huis schilderen"....
Moet ik nu vertellen dat papa dan geen kunstenaar is....?
Van... ik zet maar dans liedjes op....
De mini monsters. .. Nijntje op de dansvloer.... de kabouter dans van Plop.... de pinguïn dans....
Het werkt... de resterende energie... nog wat restjes van na gym..... krijgen een uitgang....
Dan nu maar even pauze....
Van. .. sorry Willem ik loop op het plein en kan nog niet bellen....
En nee... ik vergeet het dus niet....
Ik tover wat met kinderen die in de rolstoel over het plein rijden....
Maar het ventje in de rolstoel kan het beter dan ik....
"Hokus polis pilatus PATS.... ik wou dat je ogen weg was..."
(Ik vergeef hem de dichterlijke vrijheid in deze)....
Mijn ogen weg dus..... ik moet er niet aan denken.... maar ik doe snel mijn ogen dicht....
Bewonderende mede leerling: "oooooh.... het is gelukt..... zie je echt niks meer juf"....
Ik kruis twee vingers op mijn rug..... kijk door twee kiertjes want die verwonderde koppies wil ik immers niet missen... en zeg..."Nee niks meer... het is helemaal donker achter mijn ogen"....
Van... maar nou had ik wel dat hokus pokus aangeleerd.... maar ik vergat......
Benepen stemmetje...."hoe moeten je ogen weer terug...?"....
Ach gossie..... boefje....
Gewoon hokus pokus en dan dat je wil dat het weer terug was..... zeg ik....
"Hokus polis pilatus PATS ik wou dat de ogen weer terug was....
Heerlijk dat rijmen zonder moeilijk te doen....
En floep... mijn ogen zijn weer open...
Van. . zo toveren we nog even door..... leuker dan zomaar stil in je rolstoel hangen....
Maar na springen als een kikker... vliegen als een vogel..... kronkelen als een slang.... hinken als een flamingo... ben ik wel redelijk op.... en ik merk dat Lissabon nog behoorlijk in de knieën zit  ook...
Tenslotte heb ik net ook al uitbundig gedanst hè....
Ik ga dus maar werk klaar leggen...
Er moeten immers kunstwerken gemaakt worden....
We kunnen maar beter vast beginnen....
Van...gekleurde vouwblaadjes... recht kruis vouwen.... twee watten schijfjes die ze willekeurig mogen plakken... beetje nat maken.... stiften.... stippen tekenen die natuurlijk uitvloeien... en hopla... eerste kunstwerk is een feit....
En wat zijn ze leuk geworden met al die kleurtjes....
Van... pauze.... een kwartiertje... en dus geen pauze.... want ik moet bellen....
Het verhaal van de stinksokken laat ik maar achterwege....
Vertel nog een keer het verhaal van zondag... aangevuld met het bruine draadje en de bruine stekker... die dus connector blijkt te heten.... geloof niet dat de man er iets van snapt.... maar hij komt wel langs... morgen....
Waar hij heen moet....?
Ik noem het adres... en dan dat eureka effect....
"Oooooooh woont u daar.....?"
"Maar dan weet ik al wat er aan de hand is.... ik heb de halve wijk al gehad...."
Van.... lekker dan.... die nieuwe meterkast aansluitingen blijken niet te deugen...
Bouwfoutje... of constructie foutje. . of hoe heet zoiets....
Enfin... morgen tussen drie en vijf....
Zou ik eens tegen de leerlingen moeten zeggen..."nou jongens.... ergens tussen 9 en 11 ben ik er morgen wel..."
Van.... de middag nog maar lekker kunst filmpjes kijken en kleuren spelletjes doen...
Tegen het einde van de middag naar de living statue kijken....
Best eng zo'n groene mevrouw die stil staat maar ook ineens beweegt...
Van.... nog een onderbouwing schrijven.... een onderwijs inhoudelijke casus schrijven.... en met elkaar over alweer een nieuwe bezuiniging maatregel praten...
Volgend jaar gaan we in units gaan werken....
Nog een vrij onbekend begrip wat voor ons nog inhoud moet gaan krijgen...
Vooralsnog blijf het een tamelijk vaag begrip ook....
Maar dat zal vast veranderen als we er meer van weten....
Van.... grijs gebied tussen positief blijven denken en je toch zorgen maken...
Een mooi gespreksonderwerp...
Positief blijven denken in tijden van onrust en elkaar op de been blijven houden zonder elkaar een rad voor ogen te draaien....
Of toch ook je zorgen uiten.... het af en toe niet meer zien zitten.... van je af kunnen blazen zonder het op te kroppen door positieverig te doen.... en daarna weer vol goede moed verder omdat je je zorgen hebt kunnen delen zonder elkaar gek te maken....
Of positief doen alsof er niks aan de hand is..... je zorgen opkroppen om later in te storten als een baksteen...
Of overal beren op de weg te zien die later meevallen...
Zoveel mensen, zoveel meningen....
Ikzelf... de eeuwige optimistische idealist, blijk toch meer realistisch dan ik dacht....
Het is nu eenmaal zo dat die bezuinigingen er moeten komen.. balen... maar we zullen er toch met zijn allen uit moeten zien te komen..
Niet mooier maken dan het is .... en ervan balen mag....je wordt namelijk een beetje simpel van alle mooie draaien die eraan gegeven worden....maar wel samen de schouders eronder.....
Van... en nu de orde van de dag... boodschappen... koken....
Ofwel... hoe tover ik weer iets lekkers op tafel...
Van... samen journaal kijken... item over Parijs en de vreselijke brand in een pand vlakbij de Eifeltoren.......
Volgende item.....veestallen die zo vaak in brand vliegen
 En vraag me niet verder, maar Willem loopt maar de meterkast...(volgens zijn zeggen komt dat niet door die nieuwsberichten... maar ik vermoed toch een onderstroompje).... en checkt de zwakke schakel tussen de connectors....
"Wampie... die draad is heet.... en niet gewoon heet.... maar gloeiend heet...."
Nou ik heb gebeld en ze komen morgen kijken... dus....
"Ik ga vanavond beneden slapen..."
Neeeeej dat helpt.... of wou je bij brand het eerste buiten zijn of zo...
Hij loopt weer naar de meterkast....
"Ik ga nu bellen"...
Ja joepie... denk ik.... avond tarief betalen....
Maar het kan hem niet schelen... hij belt. ....
En dat de man hem verteld dat hij morgen komt, had ik Willem ook al verteld....
Hij hoort blijkbaar echter de licht paniekerige toon in Willems stem....
"Hoofdzekering omzetten meneer"
PATS ik zit weer in het donker....
"Trekt u de connector maar los meneer.... dat is wellicht veiliger..."
Maar Willem rukt... trekt.... rukt harder... de connector is versmolten met zijn huls...
Tuurlijk Willem.... buurman erbij...(Ik was verhuisd als ik naast Willem woonde...)....
Oké. . buurman en buurman hebben een lumineus idee...
Draden doorknippen...
Maar heren.... weet waar u knipt anders kan ik straks ook nog eens een compleet nieuwe aanleg van een draden stelsel betalen....
Van.... vraag is nu alleen welke groep eruit ligt...
Hoofd schakelaar weer om...
De kamer heeft licht.... de keuken niet maar de koelkast doet het weer wel... en gelukkig... koffiezetapparaat ook...
Boven kijken dan...
Slaapkamers licht... badkamer ook.... ik kan gerust mijn tanden poetsen straks...
Maar.... de wasmachine en verwarmingsketel zijn uit.....
Geen nood.... ik was het weekend pas....
Euh..... wel nood..... geen verwarming... en dat betekent KOU...!!!
Van... buurman weet raad... verlengsnoer naar het verwarmings annex washok.. ....
En ja hoor.... geen melding 'storing' meer op de thermostaat....
Op zulke momenten zou je toch willen dat je huis op zonne-energie zou draaien...
Maar ach... als ik dan weer aan de afgelopen grijze dagen denk hier... laat dan maar....
Van. .. buurman en ik drinken koffie en kijken Lissabon foto's...
Willem gaat repeteren....
Ik duik onder de dekens.... wat nou verwarming als je onder een donzen dekentje ligt....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten