vrijdag 15 februari 2019

15 februari 2019

Dag van:
Tja. . ik zeg het maar vast..... dit wordt een hele saaie blog ....
Veel meer dan huishouden heb ik vandaag niet gedaan....
En dan bedoel ik huishouden in de zin dat ik huis gehouden heb ik huis....
Van.... niet dat ik daar nou zin in had....
Ik begon de ochtend namelijk met een naweeënde hond en een naweeënde kat op bed....
Hoe Blitz er ook aan toe is, ze was mooi wel naar boven komen stiefelen dus....
En het was knus.... erg knus.....
Niet in het minst omdat ik nu zelf ook een uurtje extra door kon blijven slapen....
Altijd mooi meegenomen.... zeker onder deze omstandigheden van een ziekenboeg....
Van.... maar iets prikkelt me dan toch om wakker te worden en mijn bed uit te gaan....
Ja.... ik weet het wel natuurlijk....
Het antwoord is.... lentelucht.....
De lucht van fris, van zon, van nieuw, van bomen die op springen staan om weer blad te krijgen, van schoon slootwater, van omgeploegd gras door mollen die hun snuit boven hun hopen uitstrekken,  van voorjaar.....
Het geluid van snaterende eenden, kloekende koeten, tjilpende vogels..... de geluidloze stem van kom er maar uit.....
Van.... en dan heb je denk ik ook direct die stomme innerlijke latent aanwezige mini drang om te gaan huishouden...
Een mini drang die lopende de dag behoorlijk uit de hand loopt....
Van... nou ja... ach... het kan geen kwaad... morgen oppasdag op de twee kleindochters.... overmorgen de verlate verjaardag van Babeth vieren en dus het huis vol visite...
Een beetje schoonmaak moest sowieso plaatsvinden....
Maar bij dat beetje bleef het dus niet....
Van.... eerst maar eens Marleen feliciteren.... en meteen erachteraan sterkte wensen voor de oogoperatie straks....
Hup de hele vriendenkliek erachteraan....
Gezellig even appen met elkander....
Zuur als je nuchter moet blijven. .. om half twaalf pas mag komen opdagen in het ziekenhuis.... honger hebt.... jarig bent... en niet eens taart mag eten....
Van...... ik neem mijn eerste bak koffie....
En dan begint het gekriebel.....
Terwijl het water in de Senseo wacht op de juist temperatuur... om dan vervolgens het water door de pad te persen, erger ik mij aan de lading niet verwerkte post in de buffet kast.... wat een rommeltje.....
Ik gooi lege enveloppen weg.... evenals oude ongelezen buurtkrantjes.... vakbladen.... reclame zooi.... en orden de bende....
Zó. .. dat ruimt op.....
Nu de koffie.....
Ik kijk door het raam naar buiten.... de eendjes zijn druk... zal niet lang meer duren voor de woerden hun geslachtsdrift weer zullen botvieren op de ijverige vrouwtjes....
Geen idee waar ze overigens ijverig mee zijn, maar het oogt in ieder geval ijverig...
Het zicht wordt me echter behoorlijk belemmerd....
Stoffig groot raam vol modder spetters, honden snuit afdrukken, vingerafdrukken... zelfs hier en daar een handje.... en aan de buitenkant grote spinnenwebben....
Van.... en daar begint het gedonder....
Dan gebeurt er iets in je dat zegt.... dat vindt.... dat roept.... dat je ramen moet zemen....
En normaliter zou je zo'n gevoel of zo'n stemmetje tot de orde kunnen roepen...."zeg ben je wijs, het is je vrije vrijdag"..... maar vandaag dus niet....
Geen beginnen aan.... de drang overheerst.....
Van..... dus doe je je slaapkamer dicht want de poes mag immers 10 dagen niet naar buiten.... het arme beest en dat met dit weer.... en je gooit de tuindeuren open....
Kijk.... en dat had ik dus beter helemaal niet kunnen doen....
Want was er al überhaupt wat tegen te houden... dan in ieder geval door die de deuren dicht te laten en de vroege februari lente dus ook....
Maar het is al te laat... de kamer vult zich met lente lucht en mijn longen ook...
Bingo...!!
Van... als ik de spullen wil pakken om te gaan ramen zemen kom ik de plumeau tegen die ik al maanden kwijt ben....
Dan eerst maar eens stoffen.... en daarmee bedoel ik GOED afstoffen....
Plintjes..... schilderijtjes..... klokken.... randjes boven de kast.... lampen.... kastjes.... de grote boekenkist.... de nep plantjes.... beeldjes....
En er komt wat stof vanaf.....
Tegen de natuur aan wonen en drie honden hebben met dik vacht betekent ook stof in huis.... veel stof.... van pollen.... van hondenharen..... van bomen.... van zand.....van van alles....
En alles dwarrelt natuurlijk nu heerlijk rond terwijl ik nog moet ramen zemen....
Mijn huishoud volgorde bevat weinig systeem...
Van..... ik pak de emmer uit de schuur en gooi maar direct oud papier weg en wat resten plastic van de hondenvoer zakken..... de groentestomer (miskoop van het jaar 2018 want ik doe er niks meer mee)....zet ik in de schuur.....
Ik pak de zeem..... de borstel met uitschuifbare steel.... vul de emmer met sop (gewoon afwasmiddel leerde mij eens een glazenwasser)..... en loop naar het grote raam....
First things first... dan heb ik die maar vast gehad....
Een raam zo groot als een muur..... want ik heb geen muur... ik heb enkel dat raam....
 Van.... tegelijkertijd zie ik honderd andere  dingen die ik ook wil doen maar ik laat me niet meer afleiden....
Ik trek het bureau van de kant.... euh... ook zo'n plek waar de stofzuiger nooit komt...dus toch eerst maar even daar de boel schoon maken....
Maar dan komt daar toch de eerste laag sop over het raam....
Ik ben geen echte ramen zeem held maar potdorie dat eerste stuk lijkt toch echt streeploos schoon....
De andere helft.....
Geen druipertjes (heet dat zo?)...... en maar één streepje.....
Mij hoor je niet klagen... ik zeg: spits eraf en goed gedaan....
Jammer dat ramen altijd twee kanten hebben... nu moet ik nog zo'n lap....
Dus hup naar buiten....
Dat vinden de honden natuurlijk wel gezellig....
En in de weg lopen is hun favoriete hobby....
Dit raam... en gunst het is al zo'n gedoe met die logge tafel die ervoor staat en die ik maar een klein stukkie van de kant getrokken krijg,..... wordt dus een crime....
Neeeeeeeee..... niet die poten in het water...... weg met die snuit..... niet voor mijn voeten lopen..... van die doek afblijven.....!!!!!
Maar uiteindelijk is ook de buitenkant klaar....
Nu de tuindeuren en het keukenraam.... buitenkant dus....
Van... en daar hebben we het gezellige buurtmeisje.... zou niet weten waar ze woont maar wel in deze buurt en ze is altijd gezellig....
De bruine labrador Rico altijd trouw aan haar zijde en dol op onze drie schavuiten....
Dat wordt dus een praatje.....
Ik vertel haar waarom Blitz en sportpak aan heeft en laat haar het jank filmpje van Blitz van gister zien....
Kijk.... en dat had ik nou beter niet kunnen doen. ..
Met dat het gezellige buurtmeisje op mijn mobiel het filmpje bekijkt, springt Rico in de sloot en wil natuurlijk onze grootste waterrat Blitz er achteraan....
Hoooooooooooo Blitz.....neeeeeeeeeee......
Ik vlieg de bloembakken door.... spring uit de laatste, het onderste terras op, en grijp hem in de kraag van zijn operatiehemd annex sportpak....
Net op tijd...... pffft.....
Rico kruipt, zich van geen kwaad bewust, op de kant met een kledder nat lijf en 4 enorme modderpoten......
Van..... ach.... laten we er maar om lachen....
Ik ga gauw verder.....tuindeuren buiten en binnen... keukenraam buiten.... door de kamer....zijraam buiten..... ramen naast de deur..... en nu de binnenboel...... ramen halletje... zijraam ... keukenraam.... klaar....
Ik kan geen raam meer zien....
En dat er alweer een hondensnuit afdruk op een van de ramen van het halletje zit, zie ik zogenaamd niet....
Tjonge kijk die ramen eens glimmen....
Ik weet nog goed dat Willem de aller aller eerste keer hoor kwam en niet eens door had dat er een ruit zat (hij dacht een open schuifpui)... en zo met zijn snufferd tegen de ramen aan knalde....
Nou.... zó schoon zijn ze nu ook....!
Met dit verschil dat we 12 een en half jaar samen en anderhalf jaar samenwonen verder zijn en hij nu dondersgoed weet waar de ramen zich bevinden....
Van.... nu de vensterbanken.... de tafels... stoelen... honden etensbakken ..... bureau.... keuken....(nee niet in de kastjes .... je kan het ook té gek maken natuurlijk)..... soppen.....
En laat ik de stofzuiger dan maar pakken.....
Van... daar zul je Willem hebben....
Alle honden stuiven naar binnen.... met bijbehorend stof en zand poten....
Willem ploft in stoel.... zegt dat het fris ruikt..... kroelt met de honden en doet zijn ogen dicht....
Nou oké.... hij heeft gewerkt en is nog niet helemaal fit...
Maar ik ga wél stofzuigen....
Aldus geschiedde....
En dan langs de ingebouwde verwarming komen....
En weten dat daar zich een lading stof en hondenharen in bevindt..... en Joost mag weten wat voor rotzooi nog meer wat  door het houten rooster is gevallen.....
En jezelf dan niet kunnen tegenhouden om dat houten rooster weg te trekken en erin te kijken. ..
En jezelf niet kunnen vermannen om op je buik te gaan liggen en met die stofzuiger een duik in dat zwarte gat te nemen.....
Van.... sufferd die ik ben.... ik weet toch dat dit een heidens karwei wordt....
Ik weet toch dat..... poef....zzzzzsst..... stofzuiger zuigt niet meer....
Eén minuut slechts.... en zoveel hondenharen dat zak vol en slang verstopt zit....
Van..... zak met uitpuilende hondenharen verwisselen.... slang uitpulken.....
En ja hoor...... kikker lijkjes.....
Wonen aan het water, lente,  en een ingebouwde verwarming in je vloer staat garant voor dierenleed....
Elk jaar weer als de kikkerdril kikkervisjes zijn geworden en de kikkervisjes kleine mini kikkertjes die weliswaar mini klein zijn maar waar alles al op en aan zit waarmee ze kunnen springen.... komen ze, zonder dat wij er erg in hebben, de tuindeuren door en verdwijnen hup door het rooster....waar een grote kikker weliswaar niet meer en mini kikkertjes wel doorheen past....
En dan mag alles erop en eraan zitten en ze mogen mini groot genoeg zijn om binnen te komen hupsen om vervolgens door dat rooster te vallen.... geluid maken ze nog niet....
Geen hulp gekwaak.... en tegen het isolatie materiaal hoor je hun onbegonnen doch verwoede pogingen eruit te komen, niet....
Een vreselijke dood.... en ik kan niks ondernemen om ze niet door dat rooster te laten vallen...
Ja ammehoela... de deuren dichthouden zeker.... of gaas over het rooster leggen....
Nee dat gaat me te ver....
Van.... maar tja... elke keer dus als ik die bak schoonzuig heb ik van die gemummificeerde kikkerlijkjes in de slang of er tegenaan....
En elke keer weer word ik geconfronteerd met het feit een van de grootste kikker killers te zijn....
Van.... één troost.... kleindochter Britt zal er morgen héél blij mee zijn.... die spaart namelijk dode dieren. ..
Ja, ja... ik weet het.... wij houden er soms rare hobby's op na in de familie....
Van.... zak verwisseld.... Willem inmiddels wakker en bij de stofzuiger om elke keer als ik tegen een kikkerlijk aankom, de stofzuiger uit te zetten zodat ik de slang van lijk kan ontdoen, en deze dan weer aan te zetten....
Hoef ik in ieder geval niet elke keer van op buik positie overeind te krabbelen om dat zelf te doen....
Van... eindelijk... de ondergrondse bak is schoon..... toch zo'n drie meter lang gevaarte hoor....
En nee... ik heb de kikkers niet geteld... alleen maar telkens gegruweld.....
Misschien helpt dit jaar een plankje voor de drempel wel....
Zo hoog zullen zulke kleintjes touch nog niet springen.....?
Van.... de rest stofzuigen... onder de kastjes... achter de kastjes... de katten krabpaal.... onder de bank.... acher de bank... goed bezig....!
Nu de tuin even.... nou ja alleen de groffe troep dan.... door de vrieskou kapot gevroren bloempotjes.... kaarsen lantaarntje.... door de honden gemoerde tuin verlichting....
En nu als laatste de kamer dweilen.....
Ik kijk op de klok.... vijf uur.... en om kwart over tien begonnen.....
Op mijn vrije vrijdag.... mijn eerste vrije lente vrijdag....
Ik had buiten moeten zitten in de zon. .... beentjes omhoog en de eerste kleur op de wangen....om tegen deze tijd met een rozig gevoel van een eerste wijntje te genieten...
Maar niks van dat al... ik loop bezweet... gevlekt.... verstrooid.... met door sop gerimpelde handen en lokken haar voor mijn ogen als een Miep Kraak  door het huis....met een dweil aan een stokkie ....... en sop de muren waar honden tegenaan lagen... en sop de vloer...
In de wetenschap dat als Willem straks terug is van zijn wandeling met de honden, dat de vloer weer net zo vies zal zijn als vóór ik dweilde....honden modderpoten... lekkende loopse Babs....
 Maar niet zeuren.... voor nú is het blinkend schoon en appeltjes fris.....
Van.... vroege lente... dus vroege afkoeling.... tuindeuren dicht... slaapkamer deur weer open.... en poes naar beneden...
We zijn weer compleet....!
Willem die shoarma haalt bij de snackbar....
En ik die eindelijk mijn voeten op tafel leg... ja sorry hoor.... ik heb sloffen aan dus dat vlekt niet....
Van... eerst even weten of de operatie van Marleen geslaagd is... wat honden foto's op Instagram zetten.... want ze waren weer fotogeniek vandaag... en rust....
Weet je wat... vóór de Voice nog even in bad....
Al het vuil afspoelen....
Van... gelukt en nét op tijd voor aanvang the Voice...
Erg fan van Dennis en Navarone....
En ach.... op hun beurt zijn ze allemaal goed... maar je hebt zo je voorkeuren hè...
Willem haalt Babeth op...
Ik pink een traantje weg bij het liedje She van Charles Aznavour... briljant vertolkt door Dennis....zie de verliezers gaan en de winnaars blijven. ..
Maar eigenlijk heb ik de koek wel op....
Wat te denken van morgen oppasdag.....
Weer een enerverende dag....
En toch.... zo'n eerste lentedag met grote schoonmaak benedenverdieping activiteiten...... je ligt toch meer voldaan dan andere vrijdagen in je bed....
Ik hoop dat mijn ongebruikte schoonmaak spieren daar morgen ook nog zo over denken.....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten