donderdag 7 februari 2019

7 februari 2019

Dag van:
Even een diepe zucht... laatste werkdag van deze week.... drukkig klasje...
Bij Willem een even diepe zucht.... vandaag levert hij immers zijn vrije dag in omdat we vorige week in Lissabon waren....
Alweer een week geleden....
Eerst de grote verrassing en toen de domper van de enorme vertraging....
Steeds weer een kwartier erbij... er leek geen einde aan te komen...
Tollend van de slaap op een ongemakkelijke stoel bij de gate wachten.. tot eindelijk dat bericht... inchecken.....
Niets meer van de vlucht meekrijgen omdat je oogleden al halverwege je knieën hangen...
Van... en nu dus weer gewoon naar je werk....nadat je eindelijk weer met licht in de keuken, het ontbijt en lunchpakket klaar hebt staan maken....
De dagelijks terugkerende woorden "doei schat, doe voorzichtig, tot vanavond"......
Je ziet notabene je collega's meer in je leven dan je eigen partner....
En meer afwisseling heb je ook tegenwoordig met al die parttimers hi hi....
Van.... het regent pijpenstelen...
Niet getreurd echter... ik heb de vooruitzichten al gecheckt... het wordt vóór de pauze droog...
De lucht dan welteverstaan want het plein zal wel één vieze natte modderpoel zijn....
Van..... veel werk voorbereiden....
Deze gasten moet je vooral aan het werk houden....
Maar wel leuk werk natuurlijk....
Van... de tassen worden uitgepakt...
"Juf, ik heb chocomelk met perzik en kiwi en aardbeien smaak"...
Een klas dus ook met levendige fantasie...
Ik, niet-liefhebber van chocolade, zou er bijna zelf trek in krijgen....
 Van... drukke klas... veel lawaai en interactie...
Maar wel een gezellige klas. .
In de kring behandelen we de woordkaarten over kunst...
Schilderen, palet, verfding...... (zeg maar kwast), muziek, muziek ding.... (zeg maar instrument), dansen....... hinkelen....
Euh hinkelen.....?
Ik zie een mevrouw in tutu op één been staan....
Tuurlijk.... hinkelen, maar vandaag noemen we het ballet......
Heerlijk dit toch...?!
Van.... nu zelf kunstenaar zijn en een wit vel op bruin karton plakken..... met stoepkrijt op het wit papier tekenen en daarna de rand versieren...
De rust keert terug in de klas...
Lekker zo'n werkhouding in een groep....
Eén leerling tekent niet....
Met haar nageltjes verkruimeld ze het krijt...
Ze is er erg druk en zoet mee...
Als ik haar vraag wat voor moois ze aan het doen is, antwoord ze "zaadjes maken".....
Een bijzonder antwoord....
Zaadjes maken waar later bloemen uitkomen is heel mooie kunst....!
Ik hou van dit soort verassende dingen. ..
Van.... over buiten spelen wil ik het maar niet hebben....
Een plas op het plein dat wel op een pierenbadje lijkt....
De gevolgen lijken me voorspelbaar....
Al werken twee juffen zich in het zweet om met een bezem het water weg te krijgen.... het bleek onbegonnen werk. ..
Van.... de dag snelt om....
Spelen kan deze groep als de beste.... luidruchtig maar vol eindeloze fantasie....
Twee leerlingen zie ik een poppetje door de klas gooien en tegelijkertijd hoor ik ze luid en overbodig sirene geluiden maken...
Edoch. . het is minder overbodig dan ik denk want...."juf.....er is een kindje van het dak gevallen... de moeder heeft niet goed opgelet"....
Hoe komen ze erop?.... ja euh. .. dat poppetje... euh kindje op dat dak... en die twee leerlingen dus....op het idee.....
"Het heeft alles gebroken juf en moet een jaar in het ziekenhuis blijven"...
Kan ik me iets bij voorstellen als je met zo'n smak door de klas gekwakt wordt...euh.... van het dak afvalt....
"Ja, en het moet ook nieuw bloed krijgen met heel veel prikjes...."
Het verhaal wordt me te luguber.... ik haak af...
Van.... met een andere leerling spel ik het spel van Kikker....
Dobbelsteen gooien en gewoon met je poppetje vooruit tot je bij de finish bent.....
De leerling gooit 4......1,2,4,7,10... ja zo kom je er wel....
Het is nog een wonder dat ik win.....
En als ik dan op wil ruimen....spelletje is immers voorbij en de winnaar is bekend...."Nee... niet opruimen... ik moet ook nog winnen"....
Aaaaaaah..... geweldig.... tuurlijk wacht ik.... dit spel kent geen verliezer vandaag...
Van..... bekaf als de dag voorbij is....
De overdracht schrijven.... en ondersteuning behoefte onderbouwings aanvraag de deur uit.... ik ga wel naar de vergadering van dinsdag ipv vandaag....
Op huis aan.....
En vandaag heb ik zin in vis....
Beetje dat Lissabon gevoel terug.....
Penne... zalm... krab... in marscopone....en bieslook erdoor....
Van.... arme Willem. . hij heeft wel vergadering....
Maar morgen heeft hij studiedag..... dat scheelt....
Van... wat heerlijk toch zo'n bord op schoot en wk lange afstand schaatsen kijken....
Jammer dat we het goud niet binnenhalen maar 2e en 3e plek is ook mooi meegenomen....
Dan hoor ik het Whatsapp geluid....
Een berichtje van mijn kleinzoon.....
Een eigengemaakt liedje....
Ik ben zo blij... zo blij... zo blij.... zo blij...(x24)... want oma houdt van mij.....
Ik ben blij.... ik ben blij... ik ben blij (x32).....
En ik ben ineens een heel klein omaatje geworden... zo smelt ik van dat lieve hoge blije stemmetje...
Ik zing een liedje over de app terug...
Dan weer een bericht..."Ooooh oma we worden beroemd"....
Van..... even later open ik Instagram.... zie ik een prachtig slow motion filmpje van een eendje van mijn kleindochter Britt....
En een pracht foto van haar kat....
Natuurlijk ook veel reacties eronder....
Hè, wat kan je als mama en oma toch ineens ontzettend trots en warm worden van binnen....
Blij zijn met je kinderen en kleinkinderen....met hun talenten uit deze tijd. ..
Bloggen, vloggen, gamen, illustreren en stempels maken, dronen, filmpjes en tutorials maken en/ of opnemen, fotograferen....
Maar vooral omdat ze zo heerlijk zichzelf en knus en gezellig blijven....
Van... nu nog kneuterig met Willem samen naar een dans zing programma kijken....
Iets nieuws maar wel een leuke formule....
En dan duikt Willem weer in de wereld van sport....
Het is weer snooker en dart periode....
"Word je daar ook zo rustig van Wampie"....
Nou nee schat.... ik krijg de zenuwen van al die ballen of al dat geschreeuw om 180 one hundred and eighty......
Enneuh... als je me morgen wakker maakt... laat dan in ieder geval het licht uit....
(Dan slaap ik daarna namelijk weer verder.... maar dat zeg ik natuurlijk niet hardop....)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten