zaterdag 16 februari 2019

16 februari 2019

Dag van:
Een dochter die op de handwerk beurs in Zwolle staat met haar stand....
Een schoonzoon die dronefilms moet maken voor zijn bedrijfje....
En een oma met een vrij weekend....
1+1=2 zal ik maar zeggen....
Standby oppas oma....
Kom maar op met die kleindochters.....
De één komt met koptelefoon nog op het hoofd de kamer binnen.... de ander verwelkomt uitbundig de honden terwijl ze met een scheef oog Blitz bekijkt in zijn post operatie hemd en Bengel ook nog niet durft te pakken....
Goed geluisterd naar de instructies dus....'voorzichtig want Blitz en Bengel zijn geopereerd.... en dat dwingt respect af blijkbaar...
Maar dan krijgt toch ook Blitz haar voorzichtige knuffel en kroelt ze evenzo voorzichtig Bengeltje......met de mededeling...."Nou kunnen junlllie nooit meer kindjes krijgen"...
En naar mij...."jammer hè oma want ze zijn juist zo lief"....
Van... maar lief of niet.... deze hondenbaas oma zit niet op jonkies te wachten....hoe aandoenlijk lief ik het ook vind.....
En terwijl ik denk...."en laat Babs alsjeblieft ook niet zwanger raken nu"... hoor ik Britt tegen Babs zeggen...."maar jij kan nog wel puppies krijgen hè"...... zucht.....
Van... dan detecteren de meiden een zeldzame Pokémon en zijn de honden weer vergeten....
Ik heb nog nooit een rage zo snel zien komen en nét zo snel weer over zien gaan, maar mijn kleindochters doen er blijkbaar nog aan.....
Pokémons op hun mobiel verzamelen....
Van... er was een tijd dat ik horden kinderen én volwassenen hier het bruggetje over zag rennen wanneer er weer zo'n kreng gedetecteerd was.... ze liepen er zelfs het water voor in....
Nu is dat allang verleden tijd...
En ook de meiden gaan niet verder dan hun arm wijd uitstrekken om zo dichtbij mogelijk te komen, maar de brug gaan ze er niet voor over....
Ze hebben hem..... gevangen in de mobiel.....
Van... de gemummificeerde kikkertjes die ik gister vond zijn niet interessant...
Britt gaat voor botjes en niet voor lijkjes....
Nou oké, dan weet ik dat ook weer....
Botjes zijn veel interessanter oma....
Aha....
Dit is meer een beetje zielig...
Oh......
Maar je hebt er wel aan gedacht hè omidepomi....
Ja dat heb ik dan weer wel...
Maar doe de volgende keer maar alleen de botjes oké....?
Ja oké....
Botjes dus....geen kikker skeletjes.....
Van..... oma.....?
Ja Britt....
Moet jij nog boodschappen doen......????
Ja dat moet ik wel....
Kom je dan ook bij Intertoys. ..?????
Nou euh nee.....of euhhhh... ja misschien wel....
Ik wil even naar de kringloop om naar tuin kussens te kijken....
Hmmmz.... de kringloop is wel saai hoor oma....
Ja maar ook goedkoop.....
Maar mijn buurman zegt dat de kussentjes bij de Action maar 1 euro kosten....
Dat zijn dan vast kleine kussentjes dan....
Oh....
Maar is de Action bij Intertoys....?
Ja dat wel.....
Oké.... misschien als ze bij de kringloop niks hebben, moet je wel naar de Action toch...???
Ja misschien wel....
Oké. . zullen we gaan omidepomi.....
Van... Isa blijft thuis.... te druk met mobiele zaken...
En Intertoys....????..... daar is ze immers veel te oud en veel te puber voor....
"Ik pas wel op de honden oma...."
Goed plan grote kleindochter van me.....
"Moet ik nog ergens speciaal op letten bij Blitz oma....?
Ach Isa... wat word je toch groot en volwassen....
Nee hoor meis.... er kan niks gebeuren....
Van... en daar gaan Britt en ik....
"Pffft zussen" zucht ze, als ze de deur achter zich dicht trekt...
En wedden dat die daarbinnen er net zo over denkt...(gniffel)...
Van..... Britt loopt de kringloop winkel nog niet binnen of ik hoor "saai hier hè oma"....
Nou helaas dametje... oma geniet van kringloop winkels... ik kan er uren doorheen banjeren.... maar dat zal ik je vandaag besparen...
Tuinkussens.... nou ja.. en eventjes dan langs de meubeltjes....
Daar is het speelgoed... daar kan jij kijken Britt....
Tien seconden later...
Saai oma... alleen maar baby speelgoed....
Van....kijk oma... een Pokémon dekbed....
Hmmmz...2 euro maar en in goede staat...
Wil je die hebben Britt?...
Neeeeejjjj.... veel te kinderachtig....
Hier ontbreekt mij de logica...
Je bent nooit te klein om pokémons te vangen... wel te groot om onder hun dekbed te liggen...
Maar goed.... ik zal het onthouden...
Zijn we nu klaar oma...?
Nog even langs het serviesgoed dan....
Ik zoek nog een etagere voor de high tea voor Luna 's verjaardag volgende maand....
We vinden er ééntje... een kapotte....
Zijn we nu klaar omaatje.....?
Van.... alleen nog even de bovenverdieping dan.... we rennen er doorheen... beloofd...
Nee Britt niet letterlijk....
Kijk aan...4 tuin kussentjes en een ledikant matrasje...
Dat kan mooi dienst doen als honden kussen.....
Oma is klaar.... best snel hè....
Niet snel genoeg oom... maar je bent ook maar een omaatje.....
En bedankt hè.....
 Van.... aan die 4 kussentjes heb ik niet veel... het wordt dus toch Action....
Tot groot genoegen natuurlijk van het kleine draakje naast me op de bijrijder stoel.....
Als ik de hoek bij de Action omga, worden haar ogen groter en groter....
Wauw een XL Intertoys....
En als het aan Britt ligt mag het wel tot sluitingstijd duren eer we daar weg zijn....
Van... eerst de tuin kussens bij de Action.... en tjonge ik hou me in daar wasr het om met onnodige onzin aankopen gaat....
(Zal ook wel onbewust met een soort van oma intuïtie te maken hebben in combinatie met een XL Intertoys voorgevoel)
Van...... eigenlijk weet mijn kleine dondersteen allang wat ze wil....
En deze oma weet dat ook....
Maar de bescheidenheid siert die lieverd dat ze niet zeurt... er niet om vraagt... en rustig afwacht wat de Intertoys (en mogelijk dus ook oma) haar brengen zal......
Van... ik scoor voor Isa weer iets van diamond painting en zeg dan "kom op... naar de kassa... want dat hangen de Pokémon kaarten "...
Ik weet immers allang dat ze die het aller aller aller liefste van de hele wereld wil...
Van papa en mama krijgt ze ze niet.... en ze hebben ook liever niet dat zij ze van haar zakgeld koopt... maar hé....... dit is oma..... en bij oma's gelden andere regels.....
Tuurlijk wil je op school ook mee ruilen en verzamelen en uitblinken met de mooiste zeldzaamste waardevolste Pokémon kaart....
Vroeger had Robbert dat al met de Magic kaarten...
Nu zijn we een generatie verder en op dat gebied is er, behalve het thema,  weinig veranderd....
Van... ik schrik me een flinke hoed van de prijzen van de kaarten... maar toe maar. ..
Voor je kleinkinderen.... precies.... heb je veel over....
En als ik dat koppie zie.... die stralende ogen om dat hoogste haast onmogelijke haalbare dat nu wel mogelijk is..... die ongeduldige gespannenheid omdat ze het liefst meteen alle pakjes wil openmaken.... ach dan speelt geld geen rol meer.....en dan geniet ik van die aanblik...
Kindergeluk van het hoogste niveau....
Ow oma... ik ben zo blij. ..
Ze kijkt naar de doos in haar armen.... een héle doos notabene....en niet alleen maar zo'n zielig pakje kaarten....
Ow oma nou heb ik op school ook een 'molstres' kaart....(wat dat ook zijn moge...)
Ow... oma ik ben zo cool blij....
Heb ik je al bedankt hiervoor omidepomi....?
De doos brandt in haar handen... openmaken.... openmaken.... maar wachten tot je thuis bent...
Kijken... kijken... proberen om dwars door de papiertjes heen te kijken.....
De doos rond en rond draaien om maar geen afbeelding of omschrijving te missen....
Mooi hè oma.....
Ja lieverd... héél mooi.....
Heb ik al dankjewel gezegd oma....
Ja hoor schat... dat heb je......
Ow gelukkig.... anders was ik dat vergeten....
Intertoys is veel cooler dan de kringloop hè oom....
(Dat oom blijft en koosnaampje voor oma.... tegenwoordig afgewisseld met omidepomi)...
Ben jij ook blij met je kussens.....
Ja hoor... ik ben ook blij...
Maar niet zo blij als ik hè oma...
Vast niet.....
Mag je dan 'fucking' zeggen oma...?
Ha ha ha ha.... nee je mag niet fucking zeggen ook al ben je fucking blij want fucking is niet zo'n netjes woord en oma heeft nu ook vast niet al 4x fucking gezegd....
Weet je wat... we zeggen het 1x samen heel hard en dan is het klaar.....
Van... het is maar goed dat de ramen dicht zitten want het galmt door de auto...
Dwaze tut.....
Van... Isa is ook bij met de diamond painting uiltjes en het aanvullend bedrag....
Duur oppas dagje zo....
Maar ik had het voor geen goud willen missen....
Van... de doos is open... waarschijnlijk sneller dan de fabriek het in elkaar gezet heeft....
En één voor één worden de kaarten gepakt... gedraaid..... bewonderd.... en goed bevonden....
Keer op keer op keer op keer op keer....
Kaartje voor kaartje voor kaartje....
Ik zou zeggen 'doe mij maar een pop in een wandelwagen'... maar nee Pokémon kaartjes it is....!
Van... ook Willem bewonderd de kaarten als waren het briefjes van duizend....
Hij weet er intelligentere vragen over te stellen dan ik...
Vragen die Britt geduldig beantwoord.....
Over de waarde... de punten..... de zeldzaamheid...
Isa vult aan.... zij legt het spel uit.... ja sorry hoor, zegt ze... Britt verzameld alleen maar, maar er zit veel meer achter.....
Je zou toch bijna denken dat ze ook nog even klein zou willen zijn.... maar dat zeg ik maar niet hardop....
Stel je voor oma.....
Van..... zo loopt de middag tegen zijn eind... kaartjes bekijkend en mobielend .... plus een Willem die zijn fluit spel oefent voor zijn optreden morgen in Utrecht....
En dan komt papa ze ophalen....
"Je bent te vroeg pap, want we willen nog mee eten"....
Maar daar trapt die papa niet in...
En op naar huis gaan ze....
Van... oké... oppassen op deze twee wordt steeds makkelijker nu ze wat ouder worden....
Maar ook ietsje duurder.....
Nu maar gauw avondeten halen en me-time.......
Van.... "wie is de mol"... en heel Nederland van de wap... want de nummer 1 mol ligt eruit....
Een zinderende aflevering.... waarin wat mij betreft iedereen vanavond de mol had kunnen zijn....
Waar de een niet kan tellen, kan de ander niet rekenen en de volgende niet rennen... ziet de ander dingen over het hoofd of deelt weer iemand anders zijn jokers uit...
Ik ben het spoor bijster.....
En zoals het naprogramma laat zien.... velen met mij....
Een mol.... die is zo blind nog niet.....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten