maandag 11 februari 2019

11 februari 2019

Dag van:
Zaterdag gevierd maar vandaag echt jarig... mijn kleine grote kleinzoon...
Stoere vent
grote man
met altijd
liedjes in je hoofd
Blije lieverd
vrolijke schat
die droomt
van beroemd zijn
en oliebollen
en gamen
Kleine vechter
voor jezelf opkomer
Na het vallen
altijd opstaan
Jij die het leven
vrolijkheid inblaast
Wat is oma
al 9 jaar
blij met jou
Van. . ....dus nu maar de gewone werkweek in....
De gietende regen in ook dat nog eens....
Maar wel lekker dat het alwéér een béétje lichter is als ik weg rij....
Kom maar lente ... kom maar....
Ik ben zó klaar met die winter....
Zo erg dat ik zelfs de regen nog prettiger vind dan kou en sneeuw....
Van..... op school aankomen en tot de ontdekking komen dat de dag van vandaag weer anders zal lopen dan normaal.....
In verband met het schoolbrede project, een voorstelling vandaag.... en door de opbouw van het decor daarvoor begint handvaardigheid een kwartier later... én een andere ondersteuner in de klas....
Welja we gaan het weer beleven...
Dat gepaard gaande met de regenbuien belooft me weer het dagje wel...
Van...... heerlijk om dan de week ook een beetje melig met collega's te beginnen...
Handvaardigheid... en een kunstwerk van brooddeeg met.... complementaire kleuren...
Jawel... om er maar even een term tegenaan te gooien...
Nou ben ik de beroerdste niet om toe te geven dat ik geen flauw idee heb wat die term inhoudt....
Dat zoeken we op....
Complementair betekent dat je elkaar aanvult... of mooier nog... elkaar versterkt...
Rood wordt nog roder als je er groen naast legt en andersom... groen wordt groener met rood naast zich...
In mijn hoofd beginnen dan allerlei toepassingen op te doemen...
Is Willem meer Willem met Wampie naast zich.... en andersom....?
Smaakt een ei nog meer naar ei met een beetje zout erop....?
En nu snap ik ook ineens waarom ze tomaten door de sla gooien....(dat van de komkommer snap ik dan weer niet)....
Heerlijk om te dollen met de kinderen erover....
En ze kijken hun juffen aan met ogen van....."die hebben teveel van het zoute brooddeeg gesnoept"....
Dan vraagt er eentje..."Wat is dat dan?"....
Waarop ik antwoord dat die kleuren elkaar nodig hebben....
"Ik heb jou ook nodig" zegt de kleuter. .. tja... en dan smelt ik maar weer eens....en zeg... dan zijn wij ook complementair.....
"Nee hoor... ik heb je alleen maar nodig.... want mijn veter zit los.... kan je helpen...?"
(Stomme juffen humor ook)
Van... het kunstwerk wordt prachtig... alle complementair gekleurde brooddeeg bonken vol glitter en kralen, allemaal op een grote plank gelijmd...
Noem het kunstwerk.... ik noem het een meesterwerk.....
Maar nu vlug fruit eten en naar buiten...
We zijn nog geen vijf minuten buiten en ik heb nét de regenplassen weggeveegd.... of.... bui....
Maar weer naar binnen dan....
Van..... en voor we het weten is het elf uur en kunnen we naar de voorstelling van Jeroen Schipper... ofwel rood rood mannetje....
Dit keer is hij met nog iemand... Hendrik...
Hendrik op de grote bas en met de zingende zaag....
Jeroen staat altijd garant voor een gezellige voorstelling vol leuke liedjes....
De kinderen genieten en dus de juffen ook. ....
Van... zo vult de ochtend zich wel....
Maar het blijft anders dan anders.... en dat merk je...
Onrust tijdens de broodmaaltijd....
Maar gelukkig schijnt de zon en kunnen we weer naar bui t....e.... nee niks ervan....
We zetten nog geen tien stappen buiten de deur of...... plens.... alweer een bui op ons hoofd....
Van..... de redding is echter nabij...
Je raadt het nooit....
Pippi Langkous..... ja heus.... dit jaar 50 jaar Pippi... maar ze blijft hot....
De kinderen kijken ademloos naar hoe Pippi het paard optilt en de snoepwinkel leegkoopt..... hoe ze alle dart pijltjes precies in de roos mikt..... en de boeven beet neemt....
En eerlijk.... mij verveelt het ook nog steeds niet.....
Ik ben misschien wil de grootste Pippi fan....
En haar lijfspreuk..."Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan" hangt groots op mijn slaapkamer....
Lieve held Pippi... je red onze middagpauze....
Van.... nu nog even écht aan het werk....
En dan einde rare dag....
Voor ons juffen nog een taaie bijeenkomst over het schoolklimaat onderzoek....
Waarbij ik me met velen afvraag hoe representatief een onderzoek is, als je maar bij de helft van de leerlingen een enquête af kunt nemen....
En ook een goeie.... de vragenlijst die wij in november invulden zou als we hem nu zouden invullen compleet andere cijfers en uitslagen gegeven hebben....
Het leven is dus toch enigzins wel 'leven in het nu'... en dus een momentopname als je dat onderzoekt....
Onze observatie formulieren krijgen we in gedrukte versie retour met de nodige grafieken die we zojuist ook in beeld zagen....
Maar we zijn ons weer even bewust..... en daar gaat het om....
Van........ ik heb zin in hete bliksem....
Naar de winkel dus maar......
Eerst even de Jumbo kook helden plaatjes naar ons vakantie vriendinnetje in Beilen sturen. .. even de Kruidvat in...... en dan de boodschappen....
Van.... Willem en ik komen tegelijkertijd thuis....
Zorgelijke blik van Willem....
En terecht.....
Donderdag worden de twee dames honden en de poes gesteriliseerd.... nu is Babs loops geworden....
Nee hè.... dan mag ze niet geholpen worden dus....
En als één hond loops is, volgt de andere snel....
Daar gaan we weer....
Vreselijk gedoe om te zorgen dat we geen pups krijgen...
Dacht je het goed gepland te hebben, krijg je dit weer. ..
Het kan bij ons nou ook nooit eens gaan zoals we wilden....
Morgen de dierenarts maar bellen....
En hopen dat het goed gaat....
Want onze heer van stand Borre wordt deze maand wel 1 jaar....
En bij honden betekent dat... geslachtsrijp....
Van..... de hete bliksem smaakt er niet minder om...
Misschien wel beter zelfs....
De complete pan gaat leeg.....
Van...... koffie en nog eens koffie om wakker te blijven....
En maar eens een dokter Pol aflevering kijken....
Het leed van andere huisdierbezitters is altijd groter dan het jouwe moet je maar denken..
Ik bedoel maar... je zal als chihuahua maar door een hangbuikzwijn gebeten worden.... of als paard een gemummificeerde foetus in je buik hebben....
Dat is nog eens andere koek dan op maandag loops worden terwijl je voor donderdag op de planning staat gesteriliseerd te worden.....
Van... zal ik poes haar sterilisatie nu ook maar uitstellen...?
Ze ligt zo heerlijk onwetend naast me te spinnen en knorren ....
En alleen in de lappenmand zijn straks, is ook maar zo alleen....
Lijkt me toch een meer complementair gevoel als je met je mede huisdier genoten met zo'n  witte kap op je kop moet rondlopen....
Waarmee ik dan niet weet of ik nou bedoel dat de kat zich meer kat voelt of de hond zich meer hond of dat de één zich nog zieliger voelt dan de ander....
Of gebruik ik complementair nou weer verkeerd en heeft dit nou weer meer met solidair te maken....?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten