woensdag 20 mei 2020

20 mei 2020

Dag van:
Net wakker.... telefoontje na telefoontje....
Kun je dit even voor ons regelen....?
Wil je dat even voor ons doen...
Drie telefoontjes van en naar ouders....
Van... en ik ben me net aan het aankleden of... weer telefoon...
De huisarts....of ik me wel goed voel...
Nou euh.... tja ach.... wat heet goed.....
Ik ben wat ik ben...
Ouder aan het worden... en dat komt met gebreken...
Hoe dat dan voelt....?
Nou af en toe flink een duizeling....
Af en toe een opgeblazen hoofd....
Stijf....
Maar ach... ik red me heus wel... en sla me er wel door...
Niet zeuren...
Al kan ik ook niet meer zeggen 'gaat wel weer over' natuurlijk....
Van... de huisarts kan er niet om lachen....
Oeps... die klinkt me iets te serieus...
Dus.. vertel nou maar waarom je belt...
Bloeduitslagen niet goed....
Eiwitten in de urine....
Nou ja ach... ik ben het ondertussen wel gewend....
Oh... écht serieus niet goed....
Ai da's minder......
Maar wat is er dan....?
Afwijkende waardes...
Tja....
En nu...?
Vrijdag zeer uitgebreid bloedonderzoek....
Toe maar..... dit wordt weer een periode elleboog als een vergiet dus....
En woensdag een dubbele afspraak bij de huisarts...
Nou zeg.... moet ik me zorgen maken....?
(Dat doe ik onbewust natuurlijk toch al wel)...
U kunt nog niks zeggen...?
Eerst de resultaten van vrijdag afwachten....
Ja ik zal in de mail kijken en de formulieren voor de poli uitprinten...
Nou... fijne Hemelvaart... en tot woensdag dan maar...
Van... eigenlijk hang ik verbluft op....
Wat kan ik toch slecht naar mijn lijf luisteren...
Waarom zie ik ongemakken toch niet als ongemakken...maar als iets dat bij mij hoort.... en wel weer een keer overgaat...of niet... en dan is het ook goed...
Weet ik eigenlijk nog wel wat je gezond voelen is...?
Van... Willem schrikt zich een hoedje...
Nou heeft hij geen hoedje... maar hij schrikt het wel...
Eerst maar eens die formulieren printen en kijken waar ik allemaal op geprikt ga worden dan...
Het zijn vooral dingen die met leverschade te maken hebben...
Iets met de nieren ook...
 En nog meer dingen waar ik niks van snap....
Dokters jargon...
We gaan het wel zien hoor...
Geen drukte vooraf...
Misschien dat al die jaren medicatie nu opbreken...
Wie zal het zeggen...
Van ... één voordeel heeft het wel....
Want tjonge wat is Willem ineens zorgzaam...
Of ik koffie wil...
Of hij boodschappen zal doen...
Of hij wel even weg kan naar vrienden die hij vandaag zou trouwen maar waarvan de bruiloft natuurlijk in deze tijd moet door kon gaan...
Op alle vragen JA Willem... gniffel....
Van... och jee... dat is waar...
Vanmiddag online studie...
De tweede module begint... communicatie met meervoudig beperkte kinderen...
Maar even de computer, webcam en microfoon testen....
Van... en ha jippie... de pip (personeel inzet plan) is binnen...
Vier dagen weer een eigen groep en vrijdags vrij...
Nou beviel me die woensdag vrij ook wel maar het is prima zo...
En heerlijk rustig vier dagen een eigen cluppie zonder een ambulante dag...
Dat heeft me dit jaar heel goed gedaan merkte ik.... die rust....
Nou... in ieder geval tenminste óók goed nieuws vandaag....
Van... voel je je wel goed...?
Wil je nog koffie...?
Of wil je wat eten...?
Zo..... die Willem....!!
Van.... twee honden.. twee vrienden...
Blitz en Benji worden steeds hechter met elkaar...
Het is heerlijk om te zien...
Ze stoeien samen... ze halen ondeugd uit samen...ze slapen samen...
Ze halen het slechtste en het beste bij elkaar naar boven...
En daar zit niks tussen...
Van... wat hoor ik toch...
Wat gaan die pimpelmezen tekeer...
Ze tjilpen tegen elkaar als dollen....
Aha... ik zie het al....
Twee katten buiten...
Bengel en Bets op oorlogspad...
De pimpelmezen waarschuwen elkaar...
Het is echt een andere vogel taal dan anders...
Van... klaarzitten nu.... de studie begint...
Leuk om toch even bewust te worden van het feit waarom boodschappen soms niet overkomen...
Vaak komt dit namelijk ook omdat je dingen niet op het juiste moment zegt...
Staan we eigenlijk nooit zo bij stil besef ik me...
We gooien alles er maar uit....
Maar soms moet je juist even wachten met je boodschap...
Toch weer eens wat meer bij stilstaan...
Van.... een niets is moeilijker dan het woordje 'niet'....
Probeer maar eens niet aan een roze olifant te denken nu ook dit schrijf...
Ja... zie je wel.... je dacht toch aan een roze olifant hè....
Nou dat dus...
En voor kinderen is 'niet' nog moeilijker...
Beter is direct voor een vervanger te zorgen...'we gaan nu....'
En hoe vaak zeggen we niet 'hou op'...'niet doen'....
Maar wat dan wel doen....?
Ook weer en meenemer voor de praktijk....
Pauze....
Van... wil je tonijn door de maaltijd salade...?
Kijk eend wat ik voor je heb... twee doosjes aardbeien...
Wil je koffie...?
Zeg.... kan ik zo'n Willem niet voor elke dag zo inhuren....?
Toch eens met die huisarts in overleg...
Misschien kunnen we een dagelijks beluurtje inlassen....
Van.... eigen irritatie duidt altijd op overschatting...
Als je je eet omdat kinderen iets doen wat jij niet wil is je boodschap niet overgenomen...
Je hebt het overschat dus...
Ook maar even goed noteren...
Van....21.00 uur... einde studie...
Nog eventjes zitten...
Willem doet de afwas...
Willem ruimt de kopjes op...
Willem vraagt of ik nog iets zien wil op tv....
En dan..."goh ik zou zin hebben in fanta"... zegt Willem...
Ik spring op... pak mijn portemonnee en autosleutels...
Ik rij wel even naar de benzinepomp...
'Nee... nee!!!"
Ja... ja.... laat mij even vandaag nog voelen dat ik niet helemaal oud en versleten ben....
En weg ben ik....
Tjonge jongen....
Ik zou er zo maar eens aan kunnen gaan wennen zeg......
Straks gaat hij ook nog vragen of hij mijn tanden voor me zal poetsen...
Nou laat maar.....
(Oeps betrapt)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten