vrijdag 29 mei 2020

30 mei 2020

Dag van:
Melancholie....
Al zo'n twintig jaar is het met Pinksteren vaste prik...
Jazz in Duketown....Den Bosch....
Vrijdag om zes uur de aftrap... op de Parade...
Maandag tweede pinksterdag Grande finale....
Elk jaar weer anders.... aangepaste podia... andere artiesten.... lokaties erbij... nog meer mensen... de nieuwste meest akoestische tenten....
Weken van te voren smullen Willem en ik al van voorpret en kiezen met de grootst mogelijke zorgvuldigheid ons programma uit.....
Je kunt ze tenslotte niet  allemaal bekijken en beluisteren
Zijn er dan én op de Markt én op de Parade goede artiesten dan blijven we heen we lopen....
Dat dan wel....
Maar als er ook nog op het Mindebroedersplein, Kerkplein en de Karrenstraat top artiesten zijn, dan houdt het op natuurlijk....
Elk jaar naar Jeronimus op de markt voor de Franciscaner, het karssen biertje en de kaas maaltijd salade...
En die ene keer... dat de salade van het menu af was gehaald en wij zo teleurgesteld waren dat ze speciaal voor ons toch die salade maakten...
Het jaar daarop stond hij weer op het menu....
Zaterdag en zondag van de middag tot de late avond rondstruinen...
Praatjes maken, bekenden tegenkomen, muziek luisteren....
En vooral dat laatste....
Vanaf dat ik Willem ken... en we zelfs geen relatie hadden nog, maar hij nog getrouwd was en wij studiemaatjes waren, nam  ik hem mee...
Ons eerste gezamenlijke optreden was Toots Thielemans..... ons liedje werd voor altijd... what a beautiful world....
Drie maanden later hadden we een relatie....
Al veertien jaar gaan we dus samen....
Al veertien jaar vertelt Willem het verhaal dat ik hem in zijn bil kneep tijdens het optreden van Toots...
Al veertien jaar ontken ik....
En alles wijkt voor Duketown...
Zelfs bezoekjes van de kinderen...
We hebben al heel wat jazz grootheden der aarde gezien en gehoord...
We hebben ook heel waar onbekendheden beroemd zien worden....
Betaal je voor Northsea jazz een godsvermogen aan entreegelden ..... dit festival is gratis ...
De wijn en het bier smaken als water maar het is betaalbaar.... en je kan er eens eentje extra nemen terwijl je weet dat je nog rijden moet vindt Willem...
Dit jaar is het afgelast...
150000 bezoekers zijn er 149970 teveel....
De Facebook pagina en website zijn gevuld met oude beelden... oude optredens....
Soms zie ik onszelf op foto's terug....
We zijn wel oud geworden hoor in die veertien jaar....
Tjonge.....
Maar het genieten straalt blijvend van onze gezichten af....
Meewarig bekeek ik vanmorgen de diverse filmpjes in mijn herinneringen op Facebook....
Weer een heel jaar wachten....
Van.... genieten van de honden..
Benji heeft de waterbak ontdekt...
Nou had hij dat al eerder natuurlijk... hij heeft echter nu meerdere mogelijkheden ontdekt...
Dat ding kan je omgooien...
Je kan er ook met je poten in gaan staan...
Laat ik het badje eens pakken...
Het roze badje...
Veel minder interessant natuurlijk...
Dat ding krijg je niet eens omgedraaid...
Daar kun je alleen je speelgoed uithappen....
Honden variant op snoephappen ....
En als je dan de vlonder hebt nat gemaakt dan glij je nog uit ook....
Au!!.....
Het valt gelukkig mee...
Na een slaapje is het leed al geleden....
https://youtu.be/seIXmiZ1eT4
En....
https://youtu.be/EWDxkT19vtU
Van.... samen boodschappen doen...
Lekker stiekem alsof we niet bij elkaar horen...
Want oh wee als je als stel zijn supermarkt inloopt....
Ik dus eerst.... met wagentje...
Willem na het flessen wegbrengen met een mandje erna......
Nou doen we ook eigenlijk wel apart boodschappen hoor... want Willem haalt boodschappen voor zijn vriend die morgen komt.... en ik voor de dagelijkse dingen...
We rekenen zelfs apart af...
Ja ja... gescheiden beurzen hoor....en één gemeenschappelijke....
Van.... de nieuwe medicijnen kan ik ophalen maar de code van de automaat staat in mijn mobiel en mijn mobiel ligt thuis...
Willem heeft weliswaar aan alcoholische versnaperingen gedacht... bier en wijn.... maar is even vergeten dat je tussendoor misschien ook wel frisdrank wil....
Hij gaat lekker... zowel hij als ik kunnen weer terug....
Na het eten dan maar....
Van... een avondje in bad...
Boek op de rand... mobiel in de hand....
En kijk nou... verrassingsconcert jazz in Duketown in hotel Centraal....
Iedereen vanuit eigen hotelkamer kijkend op het platform in de hotel tuin...
En livestream.... dus ik kan mee kijken...
Joke Bruis en jazz consorten...
Toch even dat oude gevoel....
Lang leve de applaus handjes als icoon op je toetsenbord...
Ik blijf applaudisseren...
Van... nog even verder kijken...
Krijg nou wat.... de lancering Dragon shuttle live mee maken....
Ik ben bij NASA in de livestream...
Kijk die gespannen gezichten....
Hoor die geknepen stemmen...
Dan het aftellen....ten, nine, eight, seven, six, five, four, three, two,  one, zero.....
En daar gaat ie...1560 mijl per uur......
De euforie... het gejoel .... het applaus....
Al die reacties onder de livestream...
Ik ook... watching from the Netherlands...... have a safe trip... god bless you..
Ik weet nog dat ik bij de aller aller eerste lancering ooit door mijn vader uit bed werd gehaald...
Historie... dat moest ik zien....
Dat ik uit bed gehaald werd was spannenderdan de lancering want daarvan weet ik niks meer....
Wel dat ik zo laat wakker mocht zijn....
Ik heb sowieso die week geloof ik slecht geslapen want die eerste stap on the moon....a leap for mankind.... moest ik ook zien...
Nee... niet mocht ik.... maar moest ik... zien....
Ik geloof dat die enorme plons in de oceaan 's middags was...
Kan me niet herinneren dat ik toen ook wakker gemaakt werd...
En hoe raar vond ik het daar die mannen niet eens konden lopen maar gedragen werden....
En nu kijk ik weer naar historie....
Al vind ik het weer spannend... het is toch anders...
De eerste commerciële vlucht ooit...... van bedrijf Space X en de Dragon shuttle....
Woensdag zou hij al de lucht in gaan naar toen  onweerde het...
En hoe geavanceerd zo'n ding is... tegen een onweer stootje kan het dus niet....
En dan te bedenken dat hij nog door een dampkring moet...KNAL BOEM ....
Enfin... ik besta nu uit rimpeltjes en overtollig vocht....
Hoe lang kan je zonder het in de gaten te hebben in een bad liggen...
Met het boek nog op de rand....
Terug naar op het nachtkastje...
Ik heb vast zo nog wel even tijd....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten