maandag 4 mei 2020

4 mei 2020

Dag van:
De angst slaat je om het hart....
Wakker worden met een enorme snotneus...
In deze tijd moeten dat soort dingen niet gebeuren...
Dus je checkt jezelf...
Nee geen koorts.... geen keelpijn....
Zal wel allergie zijn...
Opluchting....
Gewoon de dag beginnen dus maar....
Van.... altijd weer zo'n  bijzondere dag die vierde mei...
Ook door de lading van vroeger natuurlijk...
Oooooooh wee als je om acht uur niet stil was...
Of present stond bij de scheepsmast in de tuin als vader de stok half stok hing....
Plechtig halfstok hing...
Alles ging volgens protocol, geloof dat maar...
Niet bekend met het protocol vlaggen...?
Wacht 
  • Er is geen richtlijn voor de afmeting van de vlag, behalve dat de lengte zich verhoudt tot de breedte als 3:2.
  • De vlag mag in gehesen situatie nooit de grond raken. De vlaggenstok moet dus een goede lengte hebben.
  • In principe mag de onderste punt niet aan de mast worden bevestigd; de vlag dient te wapperen. In het geval dat de vlag anders de grond raakt, mag hier een uitzondering op gemaakt worden.
  • De vlag mag niet tussen zonsondergang en zonsopgang worden gehesen of blijven hangen. Een uitzondering daarop is wanneer de vlag dusdanig verlicht is dat de kleuren goed te zien zijn.
  • Op 4 mei wordt ‘uitgebreid’ gevlagd, dat betekent dat de vlag op alle rijksgebouwen uithangt.
  • Alleen de Nederlandse vlag wordt halfstok gehangen, overige vlaggen niet.
Er komt dus nogal wat bij kijken... en denk eraan pas na 18.00 uur mag je de vlag hangen...en denk eraan... altijd eerst de vlag helemáál omhoog en dan pas laten zakken tot halfstok...
Vergeet vooral ook niet dat de vlag vóór zonsondergang binnen is...
Grote uitzondering in corona tijd... de vlag mag de hele dag hangen...
Enige logische reden waarom ontbreekt mij volkomen...
Van... en je wilt niet weten hoe je vroeger thuis de zenuwen had, dat je, als je meehielp hijsen, zorgde dat die vlag de grond niet raakte...
(Mijn ouders 3 november 1959)
Het was allemaal wat... een vader die twee wereldoorlogen had meegemaakt en een moeder het Jappenkamp.....
Ja wat oorlogen betreft ben ik van alle markten thuis....
Ik heb ook menig oorlogsfilm en oorlogsmuseum gezien...
En dat is maar goed ook want van de verhalen van mijn ouders moest ik het niet hebben...
Ze vertelden namelijk amper wat...
Niks eigenlijk dus...
Alleen dat het héél erg was....
Maar dat kon ik toen op mijn klompen wel aanvoelen.....
Eén ding was wel heel duidelijk....
Dat het nooit meer mocht gebeuren.... en daar deden mijn ouders op hun manier alles aan...
De economie opbouwen.... herdenken en bevrijding vieren....
Daarnaast hamsterde mijn moeder de kelder vol want oh stel je voor dat...
Potloden worden tot het laatste restje geslepen en papier gebruikte je aan twee kanten...
Mijn vader smeet het geld over de balk.... alles wat hij tekort was gekomen werd
ingehaald.... en stel je voor dat... dan konden ze hem de goede tijd nooit afnemen ....
Met andere woorden... het mocht nooit meer gebeuren.... maar stel je voor dat....!
Och wat ben ik blij dat mijn ouders  deze corona  tijd bespaard is gebleven....
Papa is al 31 jaar dood.... mama alweer 16 jaar...
En dan ben je zelf nog maar 59....
Ssssst ja bijna 60.... over een aantal dagen....
Ik was al jong wees...
En daarom best wel eens een tikkie jaloers op mensen van mijn leeftijd die hun ouders nog hebben....
Of zoals Willem die zijn moeder tot dit jaar nog om zich heen had....
Waar hij nog zoveel aan kon vragen toen hij zelf ouder werd...
Bij mij hield het op bij mijn 43ste....
En juist daarna kwamen de vragen eigenlijk pas...
Van.... enfin het is dus 4 mei....
Zo'n  beladen gevoel heb ik dan altijd....
Je leeft met de klok....... als het straks acht uur is.... nog even snel voor acht uur X doen.... is het al bijna acht uur.....
De kerkdienst....
De voetstappen op de Dam van Koning en aanverwanten...
Het trompet geschal dat je uit je hoofd kent.... de acht slagen van de klok....
Ssssssstttttt....
En dan dat gevecht in je hoofd waar je nou in de 2 minuten aan moet denken...
Vroeger als kind deed ik zo mijn best om me dode soldaten voor de geest te halen....
Nog weer later deed ik oh zo mijn best te denken aan de ontberingen die mijn ouders hadden geleden... maar tja... als ze niks vertelden dan wist je ook niks over hen...dus davht ik maar dat het hééééél erg was geweest....
Er kwamen ook de televisie beelden in me op.... en de helmen en bonnenboekje uit musea....
Het stelde niks voor maar ik dacht tenminste aan de oorlog...
Van..nu weer ik wel beter....
Dat gevoel van oorlog zal onze generatie niet misschien wel nooit kennen...
En hoezeer we ook zeggen dat we nu in corona tijd in onze vrijheid beperkt worden.... het haalt het natuurlijk  niet bij die tijd...
Maar inmiddels ken je wel de verhalen van anderen....
Zie je in hun ogen hun verleden terug...
Voel je het verdriet al heeft dat verdriet voor jezelf geen oorlogs handen en voeten...
Maar je voelt het...
En inmiddels ken je ook de angst die engerds als Wilders en Baudets je geven....
Zie je beelden op het journaal...
Is met al je levenservaring je voorstellingsvermogen gegroeid...
En weet je dat juist dat wat je niet kunt voelen, je eigen angst overstijgt... dat dát oorlog moet zijn...
Het begon allemaal bij een idee....
Het idee van macht en geld... van groter en meer...
En nog erger... van een zuiver ras... wat dat dan ook in moge houden...
Bij uitsluiten van mensen... rassen... afkomst... uiterlijk... kunnen...
Terwijl als ik naar mensen kijk ik alleen maar mensen zie... 
Mensen zoals jij... zoals ik... zoals zij.... zoals wij...
Van.... we steken vanavond een kaarsje aan...
Om het vrijheidsvuur door te geven...
Veel mensen doen dat, die op de site het kaarsje besteld hebben... wel of niet gepaard gaande met een filmpje...
Wij als vriendenkliek doen het vanavond ook...
Via de groepsapp...
Marleen, Jennie, Mieke, Corrie en ik....
Zonder filmpje...
Nou ja,  behalve ik dan...
Ik maakte één klein filmpje... alleen voor ons...

Omdat ik tegenwoordig op 4 mei zoveel mensen herdenk.... 
Vooral in deze corona tijd....
En ik besluit met de prachtige woorden van onze Koning... die hij sprak vandaag op de Dam.... een lege Dam ....
Een prachtige toespraak... en zo mooi gebracht....
...In deze uitzonderlijke maanden hebben wij allemaal een deel van onze vrijheid op moeten geven. Sinds de oorlog heeft ons land iets dergelijks niet gekend. Nu maken we zelf een keuze. In het belang van leven en gezondheid.Toen wérd de keuze voor ons gemaakt. Door een bezetter met een ideologie zonder genade die vele miljoenen mensen de dood in joeg. Hoe voelde de ultieme onvrijheid? .......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten