donderdag 12 november 2020

12 november 2020

Dag van:

"Juf Wampie gaan we samen wandelen over het plein?"
Ik pak zijn handje.... natuurlijk gaan we wandelen....
Surveilleren is immers een term die allang uit de mode is....
"Juf Wampie, gaat het zo niet regenen?"...
De wens ligt al zo mooi in de vraag verborgen...'niet' regenen...
Maar ik antwoord heel eerlijk dat ik dat niet weet....
En aangezien mijn mobiel in de klas ligt kan ik ook niet even stiekem op buienalarm kijken zodat ik als een waarzegger zijn 'niet'  regen kan voorspellen....
In zijn geval dus.....de droogte ....
"Oh.......(stilte)....... als het regent worden we nat hè... net zoals ik huil..."
Nou vent, dan moet je wel heel hard huilen om zo nat te worden....
Heb je zoveel verdriet dan.....?
Hier krijg ik dus geen antwoord op....
"Heb jij wel een paraplu dan....?"
Ja die heb ik.... die staat in de kast in de klas....
"Als jij met één hand de paraplu vasthoudt kan jij met de andere hand mijn hand vasthouden...."
Ja dat kan ik zeker....
"Blijven wij dan buiten lopen?"....

Zulke momentjes en gesprekjes hè... ik koester ze...
Tuurlijk zou ik buiten blijven lopen... al was het tot het eind van de regenboog.....
Samen schuilend onder een paraplu... of bij elkaar?.... tegen regen.... of toch tranen?..... veilig hand in hand....
Wat kan er gebeuren.....

Dag van....

Een ander moment op de dag vind ik tijd om zeker wel een kwartiertje met die ene leerling samen te spelen....
Die ene leerling met een verhaal.....
Die ene leerling die nooit ook aandacht zal vragen maar het zó nodig heeft...
En die je in de hectiek van deze oh zo bewerkelijke groep veel te vaak naar je zin vergeet...
Terwijl juist hij.... nou ja....
We zitten samen achter een schot...
De houten brio rails en trein staan op de groepstafel....
Twee bakken houten wereldspelmateriaal staan ernaast....
Samen beginnen we te bouwen...
Ik bouw een flat.....
"Vallen doet au "........
Daarom moet je ook voorzichtig zijn toch?.....
Ik bouw verder....
Hij helpt me mee om een dierentuin te bouwen die we vol zetten met houten dieren...
"De leeuw grrrrrr ......eet mij op...."
Dan blijven we maar ver weg van de leeuw hè.....
We zijn zo goed als klaar....
De trein laat ik rijden over de rails,  hij pakt hem over en  botst per ongeluk tegen de slagboom....
Oh oh zeg ik.... een ongelukje....
Ik pak het blauwe autootje en doe de sirene na....
Ik ben de politie en ik kom je helpen,  zeg ik....
Kom maar dan zetten we je weer op de rails...
"Ben Ik niet dood?".....
Nee hoor.... jij mag nog heel lang leven....
Kijk hier is de kinderboerderij wijs ik naar naar de appelboom met de kippen eronder....
Toktok... ik leg een ei....
"Ik hoef niet eten hè"....
Een beetje toch wel...?
"Nee... ik hoef niet in mijn mond...."
Dan gaan we lekker geen eitje eten.... dan gaan we weer verder....
"Ben Ik niet ziek "....
Nee hoor.... kom we gaan naar de speeltuin....

Zo spelen we nog even door....
Zijn 'warreltaal' vertelde me genoeg...
En ik neem me voor toch echt nóg vaker een keer te spelen....


Dag van.....
Ik zie dat de leerling die elke dag wel wat van school probeert mee te smokkelen naar huis, en grote locomotief ik zijn broodtrommel probeert te stoppen...
Mijn collega's zien het ook....
Ik leg mij vinger op mijn lippen...sssst nog even niks zeggen....
Hij wroet... hij wroet harder....
Goh jammer hè, dat de trein niet in je broodtrommel past.... zeg ik....
Hij schrikt.... kijkt me aan.... hij wacht op nog meer reactie die niet komt... en samen grinniken we...
Zullen we het maar hier laten... dan kan je er morgen weer mee spelen als je op school komt....
Hij is het er toch niet helemaal mee eens....
Maar heus... kleuters stelen nog niet.... dat mijn en dijn moet je ze aanleren.... spelenderwijs....

Dag van......
Eindigende dag van mijn werkweek vol zorgen....

Zorg gesprekken....
Zelfs de prachtige dubbele regenboog buiten zorgt niet dat ik het los kan laten als ik de schooldeuren uitstap....
Hoe schud ik ze van me af voor ik thuis ben...?
Om toch nog wat aan mijn weekend te hebben....
Meestal helpt het ritje naar huis wel...
Radio hard aan.... en meegalmen ....
Ik ben het niet kwijt als ik de auto bij de supermarkt parkeer... en neem het mee de winkel in....

Neem het mee de voordeur door...
Laat wat flarden los bij Willem...
Zorg dat iedereen eten heeft....
En val in slaap...
En half uurtje knikkebollend in de stoel... met poes op schoot doet goed.....


Dag van.....
Babs valt Blitz weer aan....
Babeth en ik zitten erbij en kijken ernaar... en zo ineens BOEM....
Ik spring ertussen.... Blitz rent de trap op....
Babs kruipt schuldbewust over de grond weg in een hoek...
Dat is de derde keer dat we het meemaken...
En ik snap het werkelijk niet....
Laat ik het maar op vrouwennijd houden....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten