zaterdag 7 november 2020

7 november 2020

Dag van:

Het is niet verkeerd om op je vrije dag ook eens op de gewone tijd naar bed te gaan...
Waarom heb ik me toch ooit ingeprent dat vrij zijn, uitslapen betekent...?

Ach tuurlijk heb ik tijden gekend waarin een bed... mijn bed welteverstaan... veiligheid betekende...
Niet die rot wereld in hoefde.....
Niet de alenigheid tegemoet....
Te ziek was om een voet buiten de dekens te steken...
De kou niet in wilde...
Of gewoon dat gevoel dat je opgerold nog in je moeders buik vertoeft... tenminste... ik vermoed dat dat veiligheidsgevoel daar vandaan komt....
Maar dat ik dat nou aan vrij koppel dat is toch op z'n minst een vreemde gedachte...

Al is het wel zo dat ik ook een nachtmens ben...
De stilte, het donkere.... iedereen slaapt, geen prikkels om je heen...

Mijn creativiteit reikt dan tot grote hoogten en mijn ontspanningslevel is optimaal....
Wat dan dus betekent dat je vanzelf de volgende ochtend laat wakker wordt...

Vraag is natuurlijk of ik mijn ontspanning perse uit die stilte en dat donker moet halen...
Maar daar kwam ik pas vanmorgen op...
Vanmorgen toen ik vroeger dan andere vrije dagen uit mezelf wakker werd en wakker bleef...

Willem al vroeg op pad naar het graf van zijn ouders waar onlangs de bijgewerkte steen op gezet is...
Zijn zussen in het kielzog...
Nou ja... één voor één dan want je mag maar met twee mensen op straat....
En we hebben maar veronderstelt dat dit ook voor kerkhoven geldt....

Met koffie... in alle rust...(dat kan dus ook overdag)... kijk ik vanaf mijn stoel naar de herfsttaferelen buiten....
Weer ziet het er anders uit dan gisteren...
Geler.....?
Bruiner....?
Kaler misschien...?
Ik kan de vinger er niet op leggen, maar dat het ánders is zie ik wel....
Nee... de eenden niet.....
Eenden worden niet eens grijs....
Gek is dat...
Misschien worden ze wat doffer van kleur, maar zelfs dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Misschien zwemmen ze waar trager, gegrepen door de eendenosteoporose, waarvan ik denk dat dat niet eens bestaat bij eenden....
Ze hebben hooguit een slijmbeurs ontsteking of zwemknie....

Eenden gaan gewoon dood zonder het te zien aankomen denk ik...
Ik heb trouwens nog nooit een vanzelf dood gegane eend zien liggen......
Jullie....?
Ja, wel dode eenden natuurlijk...
Meestal met een vishaak in de bek, of in een te dichte struik gevlogen, half aangevreten door een hond of vos...... doodgereden door een voertuig waarvan de bestuurder haast had...... of in een slachthuis voor de eendenleverpaté afgemaakt...
In ieder geval altijd met de oorzaak des doods zichtbaar om zich heen...
Maar een eend die van ouderdom stierf... nee hoor niet gezien....

Terwijl er toch ooit eens iemand het gezien moet hebben...
Hoe anders kan je een muziekstuk schrijven, en ballet choreografie bedenken van een stervende zwaan, als je die nog nooit gezien hebt!!.....
En dat intrigeert me dan weer hè....
Mijn ouders hadden vroeger vier peperdure encyclopedieën in boekenkasten staan...
Een teken van kennis zei mijn vader altijd...
En kennis is macht stond er op het bord dat aan zijn nog massievere pompeuze bureau hing....
En als ik een spreekbeurt had of werkstuk moest schrijven, moest ik daar de informatie uithalen...
Tegenwoordig hebben we Google...
Tja pa... dat vult geen boekenkasten....
En ik betwijfel ook of er in zijn encyclopedie het antwoord op deze vraag had gestaan.... hoe dik en hoe duur die boeken, gerangschikt op alfabetische volgorde en afgestoft en wel,  precies recht naast elkaar in de kast dan ook....

Google weet raad hoor....

Ten eerste blijkt dus dat mijn vraag niet zo vreemd is....
Er zijn nog meer mensen die zich dat afvroegen of zich ermee bezig hielden...
Antwoord is dus: een dode vogel zit vol eiwit en dat ruiken roofdieren...
Binnen een uur is het kadaver verorbert....
Toch vreemd dat iedereen dan altijd na dat uur wandelt.... en je ze nauwelijks of nooit ziet liggen...

Blijft wel mijn vraag hoe eenden weten dat ze een natuurlijke dood gaan sterven...
Nou.... bij dat antwoord rijzen je jaren je te berge....
In Nederland sterft zo goed als geen enkel dier meer een natuurlijke dood....
De mens grijpt voordien in...
Jagen dus....
Ziekte en ouderdom wordt in Nederland niet gewaardeerd, waar het een dier betreft...
Echt hoor!!..... het staat zwart op wit in Google....
Dit fenomeen kent ook een naam... preventief afschot....

Daar gaan al mijn gedachten dat dieren net als indianen stierven...
Een stil plekje opzoeken en rustig naar de andere wereld overgaan...
Kan ik me ook niet zoiets herinneren bij Bengel...?
Ze rolde zich in het gras en bleef daar liggen....
Wat mag ik dan van geluk spreken dat ik eerder was dan het roofdier of een andere soortig idioot....
En daarmee bedoel ik geen jager hoor...
Ik ben heus niet tegen die mensen...
Ik ken zelfs een hele aardige....
Maar ik haat wat hij doet.... al weet ik dat het soms moet...


Preventief afschot zeg.. het lijkt de corona crisis wel zou je haast denken..... met Covid als onzichtbare jager...
Maar ach... zijn jagers niet meestal verdekt opgesteld onzichtbaar....
Bah Wampie, wat een gedachte....!!!

Stilte om me heen 
Of vergis ik mij
Ritselend blad
Woelende wind
Strijdvaardig zonlicht
Kwakende eend
Laat groetende vogel
In versnelde vaart
Naar het zuiden
Kakofonie aan kleur
Natuurkeuken vol geur
Rottend op de aarde
Verterend in het water
Een en al
Herfstachtige bedrijvigheid
De stilte is in mij

Dag van....
Ik was dus vroeg wakker...
Ik kan niet niks doen... dat hoor niet bij mijn aard....
Ik denk dat ik zo geboren ben... eten, je luier vol poepen, spelen, veel brabbelen, organiseren en plannen maken, dol op handvaardige bezigheden maar dan vooral met stof en later lezen en schrijven...
Maar vooral geen lawaai maken...
Oei oei.... daar stond de doodstraf op zei mijn vader altijd, terwijl mijn moeder de hele dag met de vingers op de lippen, sssssttttt je vader, siste....

Nou... dat lawaai is het eerste dat ik maak vanochtend...
Heerlijke Franse chansons random op YouTube....

De computer aan...
En plannen in mijn hoofd...
Zal ik eerst het leuke doen... of dat juist voor het laatst bewaren...?
Ik doe het nog slimmer...
Eerst het leuke... dan het minder leuke... en dan het leukste....

Ik begin dus met de sinterklaas voorbereidingen...
Zoals elk jaar een yurls maken die aansluit bij het sinterklaas journaal...
Zo'n werkje waar je dol en dol enthousiast de eerste week mee begint maar halverwege zoiets hebt van "volgend jaar écht niet meer".....
Maar net als bij de bevalling ben je dat leed het jaar daarop weer vergeten en dus begin ik er vandaag vol goede moed weer aan...
Zeker nu in de corona tijd zal het hard nodig zijn om allerlei leuke dingen te bedenken om het niet live bijwonen van intochten, geen bezoekjes van Sint en Pieten verdriet, te verzachten .....

Tja... en dan dat wat moet.... de alertheidfases in kaart brengen in de toepassingsopdracht van de studie....
Wat altijd weer leuker blijkt naarmate je ermee aan de gang gaat...

Deel drie van de dag...
De ochtend is natuurlijk allang om, dat snap je...
Foto cadeaus maken voor de kinderen en voor mijn vrienden van de "vriendenkliek".....
En dat blijkt dan weer een heidens karwei om al die foto's bij elkaar te vinden uit te selecteren....

Dag van....
Vier uur.... klaar....
Nu even lekker niks...
Al moet ik zeggen dat dit bezig zijn behoorlijk ontspannend was....
Minstens zo ontspannend als ik bed blijven liggen...
Maar dat had ik sowieso niet tot vier uur gered....

Zal ik nu....?
Zal ik nu gewoon Willem de opdracht geven boodschappen te doen....?
En te koken....?
En dan zelf lekker in bad gaan...?


Ik doe het gewoon...
En het werkt...!
Als de deur dicht valt zet ik net mijn grote teen in het hete sop .....
En alweer bedenk ik me dat dit minstens zo prettig is als uitslapen...
En zeker zo warm en veilig....!!

Dag van....
Heb ik zojuist ook mijn billen laten wennen aan de hitte van het badwater....
Je kent dat wel... eerst voorzichtig je voeten... dan je billen laten zakken en vervolgens heel voorzichtig ook je rug....
En beginnen met de vlammen uit mijn gezicht te slaan... of ik hoor bijna letterlijk gejuich en zie net zo bijna letterlijk witte rook uit mijn news update app van mijn mobiel komen...
Biden is President.....
Wat inhoud dat Trump acuut in een psychose is beland lijkt het wel....
Het lijkt me een goed plan om daar een psychiater op af te sturen....
Het is bijna eng...!
Maar laten we daar nu niet te lang bij stilstaan... Biden heeft genoeg kiesmannen achter hem staan om door te gaan naar het witte huis.... en Trump te verbannen naar een ander wit huis.... iets met inrichting of zo....
Het mooiste is natuurlijk dat niet alleen Biden president is, maar dat ze een eerste zwarte vrouwelijke vice president daar nu ook hebben....
Er wordt dat dus historie geschreven....!
Kamala Harris..... alleen die voornaam vind ik al geweldig...!!


En zo gaan we na vier dagen CNN gevolgd te hebben weer over tot de orde van de dag.... en avond...
Terwijl de spotprenten en filmpjes mijn WhatsApp invliegen....
Spotprenten..... spotfilmpjes.....de een nog erger, hilarischer of vernederender dan de ander....
En ik vraag me af of er nu spotprenttekenaars zijn die ook hun huis moeten ontvluchten en onderduiken omdat ze bedreigd gaan worden....
Wat een wereld....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten