zondag 29 november 2020

29 november 2020

Dag van:

Willem slaapt uit....
Ik heb de slaapkamerdeur zachtjes dichtgetrokken....
Zo heeft hij minder last van dagelijks leven geluidjes...
Blaffende honden,  stoeiende honden,  grommende honden,  water slurpende honden,  smakkende honden,  honden voerbakken.... oh ja en de senseo....

De zon piepte door de bomen heen....
Je ziet de kou in de lucht hangen...
Grappig dat het er buiten anders uitziet als het koud is...
Je kunt het niet uitleggen....
Alsof buiten een andere kleur heeft....

Een eerste jogger strekt zijn benen tegen de reling van de brug....
De damp slaat uit zijn neusgaten en mond...


Een eerste hond wordt uitgelaten...
Een vrouw in pyjama met een dikke jas erover en een nóg dikkere sjaal om zich heen...
De voeten in slippers...
Nee... jij zal het lekker warm hebben....
Haar hond heeft nergens last van...
Die trekt zijn vrouwtje over de brug....
Maar kou verstijfd de botten...
Vrouwtje kan niet zo snel...
Of zouden dat toch de slippers zijn die haar dwars zitten...

De eenden hebben zich nog niet laten zien...
Te koud deze ochtend...
Zij toeven vast op een warm bladerdek ergens onder een struik...
Bladeren liggen er genoeg...
Het nieuwe natuur beleid hier...

Geen blad meer blazen.... of harken .... blad wordt humus en humus is gezond voor bomen en planten...
En het lijkt erop dat zorg voor de natuur het toch een beetje gaat winnen van zorg voor de mens...
Want dat je haast je nek breekt over het gladde natte blad, dat is van ondergeschikt belang....
Trouwens... stay home is het devies....
Dus wat heb je buiten te zoeken...?!

Ik blader wat door de brei tijdschriften...
Ze zijn schaars aan het worden...
Internet heeft immers veel meer te delen tegenwoordig...

Het ene na het andere tijdschrift wordt opgeheven...
Oplages van overgebleven bladen zijn zo goed als niet rendabel meer....
Alleen de roddelpers lijkt te overleven....
Voor in de dokters- en tandarts praktijken natuurlijk...
Nou ja... en bladen voor kinderen...
Ze zijn er te kust en te keur...
Gelukkig maar....

Nee... geen tv aan nu...
En ook de radio niet...
Willem kan er echt niet tegen als hij boven ligt....
De computer kan ik wel even aanzetten...

Als ik maar héél zachtjes het toetsenbord bedien....
Maar eigenijk heb ik nog helemaal geen zin om aan school te denken....
Ik geef me over aan de luiheid...

Daar denkt de postbode anders over..
Postbode...??????
Op zondag....????
Zondag werken dominees en pastoren... maar toch geen postbodes....
Nee oké... een postbode is het niet...
Het is de man van de DHL pakketdienst....
Op zondag...!!!!
Zal die even lekker dubbel uitbetaald worden vandaag...!
Het is het pakketje voor sinterklaasfeest deel 3.... dat zaterdag plaatsvindt...
Wat mij betreft had hij het gerust vrijdag kunnen brengen.....

Maar goed... de bel is gegaan....

De honden sloegen aan....
En Willem is dus wakker....
Niet dat dit veel uitmaakt want hij is nog niet beneden... heeft de tv nog niet aan.... en hup daar ligt hij alweer in zijn stoel te slapen...
Dat is nog eens de ultieme vorm van overgeven aan luiheid....

Laat ik de Happinez maar eens gaan lezen....
Elk jaar weer wil ik het abonnement opzeggen maar óf ik ben te laat en het bedrag is alweer van de rekening af, of een gevoel van medelijden met uitgevers overvalt me...
En ach.... op de wc leest zo'n blad wel lekker...


Goh kijk... de horoscoop...
Eens even neuzen...
Het nieuwe jaar kan wat heftig beginnen met in de eerste maanden en aantal spannende verrassingen. 
Wat daarna nog blijft is de botsing tussen 'het oude en de vooruitgang. Vanaf de lente is het tijd voor heling en magie. Door onze eigen wonden te likken, onze zegeningen te tellen en het wonder van het leven te vieren. 

Dit had het RIVM kunnen schrijven denk ik dan...
Of Mark en Hugo hadden het tijdens de persconferentie verteld kunnen hebben...
En wat ben ik dan benieuwd hoe Irma dat uitgebeeld had....

Tjonge jongen zeg... uit welke glazen bol komt deze voorspelling...???
Het nieuwe jaar kan heftig beginnen... 
Ja ammehoela.... er zal heel wat gedoe zijn rond de jaarwisseling omdat er geen vuurwerk afgestoken mag worden...
Vallen de gewonden niet door vuurwerkongevallen dan wel door slaande ruzies....
En dan de botsing tussen het oude en de vooruitgang...
Ik vind het nieuwe oude al zo'n vooruitgang...

In de zin van bewustwording, creativiteit en zorgzaamheid dan....
En vanaf de lente is het tijd voor heling...
Slimme jongens.... dan komt het vaccin immers.....
Nee.... hier word ik weinig happy van....

En dan nog zo'n artikel...
'De diepste betekenis van het duister...
Begin ik te lezen... en wat lees ik....?....
Als het donker wordt doen we het licht aan maar de duisternis brengt ons veel goeds....
We hebben donker nodig om iets van het leven te snappen...(nou dat weer...)
En vervolgens....
Ik moest naar buiten om te plassen....
Ik trok snel een trui over mijn hoofd want het was koud buiten...
Ik wilde absoluut niet langer buiten blijven dan nodig was... maar..... ik hield mijn adem in.....
Boven me was een enorm lichtspektakel.... groter en mooier dan ik ooit gezien had....
Duizenden sterren schitterden daar...
Als je meer dan 450 sterren ziet, van de tweehonderd miljard die de melkweg telt, dan is dat het omslagpunt  waarop de sterrenhemel iets in ons raakt schrijft Paul Bogard...
Een collectief geheugen.... genetische herinnering of iets anders van ver terug.


Het staat er echt....
En ik weet niet hoe dat jullie vergaat en misschien ben ik ook te nuchter.... maar ik dacht dus..."Nou dat komt ie dan, straks hoef ik nooit meer bang in het donker te zijn...
En wat denk je... gaat het over een lichtspektakel....
En onder dat lichtspektakel schijn ik dan het leven te gaan snappen.....
Maar...... dan moet ik dus eerst die 450 sterren geteld hebben...
Ik weet niet hoor.... het is buiten momenteel -4 graden....
En mijn wc bevindt zich heerlijk binnen... daarbij ben ik bij deze temperatuur niet voornemens te gaan kamperen....
Ik ga geen sterren tellen in de duisternis... laat mij maar schaapjes tellen....
En ik hoef niet... ik wil niet... het leven snappen....!!!!
Laat het maar lekker mysterie blijven ....

Dan eindigt het verhaal ook nog met: "als je s nachts wakker ligt moet je het jezelf niet kwalijk nemen want het is een menselijke traditie, s nachts wakker te zijn en te mediteren, bidden of gewoon wachten...
Het is oké, de duisternis zal je omarmen... je bent nooit alleen...."


Oh ik hoor het zo'n meditatie healing muts of goeroe zeggen hè... het is okéeeeeee.... het is okéeeeeee....(lange ademstoot)...
Nou schrijfster van dit artikel... menig vrouwspersoon ligt in haar overgang s nachts zwetend wakker....
En nu ik zestig ben slaap ik ook alweer onrustiger...
Die duisternis heeft me nog nooit omarmd...
Eerder lig ik piekerend in bed hoe ik de volgende ochtend die wallen onder mijn ogen wegkrijg.... en hoe ik een dag in een drukke klas doorkom.....
Menig pharmaceutisch bedrijf verdient goud geld aan slaapmiddeltjes...
De melatonine is niet aan te slepen en de afkick klinieken zijn oh zo druk met aan oxazepam verslaafde niet slapende, wakker liggende,  zenuwpezen (sorry niet iedereen natuurlijk)... er vanaf te helpen....
Bidden oké... maar daar heb ik geen hele nacht voor nodig....
En wachten....????

Je draait je een ongeluk... van de ene zij op de andere...
Woelen noemen wij dat....
Een menselijke traditie.... een menselijke traditie... pffft.....
De menselijke traditie wil dat wij s nachts slapen...
Dat is niet alleen traditie... dat is een biologisch gegeven...
Met een lampje aan op de gang....
De man die dit je gordijnen schijnt....
Het blauwe licht van je mobiel op je nachtkastje...
Niks niet duister... je breekt je nek in het duister....

Dus mijn zondag gedachte deze week:..... bladerdek en duister... levensgevaarlijk.....u bent gewaarschuwd....!!!!!










1 opmerking: