zondag 8 november 2020

8 november 2020

Dag van:

Het was me wel weer een dagje...
Zo eindigt mijn Benji gedicht vandaag...
En daar is niets van gelogen....
"Je wordt wel op tijd wakker hè "..... waren Willems laatste woorden van gisteren...
En ja hoor... ik word wakker zonder wekker en uitgerust en wel stap ik mijn bed uit...
Voor Willem een bijzondere dag vandaag....
Hij wordt bevestigt...
En jullie willen niet weten hoe lang het me gekost heeft om dat woord te onthouden...
Je wordt bijgezet.... je wordt ingeleid.... je wordt bijgevoegd.... je wordt ingeschreven.... je wordt beëdigd.....maar je wordt bevestigd lukte maar niet....
Ik moet zeggen dat ik het ook een onlogische uitdrukking vind...
Willem wordt nondeju dagelijks wel twintig keer bevestigd....
Ja Willem.... goed Willem... zeker Willem.... absoluut Willem... je hebt gelijk Willem.... juist Willem.... puntje voor Willem.... dat is waar Willem.... enz....
Maar nu wordt hij dus bevestigd als ouderling van de PKN kerk in Duiven....
Hij krijgt het pastoraat ouderen....

Ik zag ze altijd zitten vroeger... ouderlingen....

Vooraan in de kerk zaten ze...
Zwarte pakken de handen gevouwen in de schoot....
Gingen ze naar buiten dan zetten ze hun hoed op...
Één keer.... ik woonde toen samen en wilde mijn kinderen laten dopen, kreeg ik er eentje op bezoek...
Het hoedje was blijkbaar al uit de mode in die tijd...
Hij kwam in spijkerbroek...
Wel met een net overhemd...
Maar dopen... oh jee nee... dat mocht niet...
Volgens hun doop belofte uit het jaar weet ik veel, moest de man mee beloven....
Maar mijn ex geloofde vooral in zichzelf en nergens anders in...
Alleen mocht ik de belofte niet afleggen... oh nee....!
En homo's hoorde niet in de kerk... volgde verderop in het gesprek...
Nou toen was ik er snel klaar mee dus...
Dag ouderling.. ophoepelen....
Maar tja.... dat was 35 jaar geleden....
Er is in de tussentijd gelukkig best wat veranderd...
De kerk ontwikkelde zich met de tijd mee...
Tenminste.... de meeste....


Toch zoek ik voor de zekerheid even op wat ouderling nou inhoud...
Het woord ouderling of 'oudste', dat uit het Oude Testament afkomstig is en een persoon aanduidt die in een hoog regeringsambt is geplaatst, wordt toegekend aan tweeërlei personen die in de kerk van Jezus Christus dienen. Want de apostel Paulus zegt: 'De ouderlingen die wél regeren, zullen dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en in de leer'.
Willem die dubbel waardig geacht wordt...
Pffft... dat wil hij helemaal niet...
Willem wil zijn als alle anderen... gelijkheid is zijn motto... eerlijke verdeling....
Daaruit blijkt dat er in de eerste christelijke gemeente tweeërlei ouderlingen zijn geweest. Ten eerste dienaren des Woords, herders en leraars die het Evangelie verkondigden en de sacramenten bedienden. Ten tweede degenen die niet het Woord bedienden maar opzicht hadden over de gemeente en haar regeerden samen met de dienaren van het Woord. Want nadat Paulus in Romeinen 12 gesproken heeft over het leraars- en diakenambt, spreekt hij daarna afzonderlijk over het regeerambt: laat ieder die leiding geeft dat 'in naarstigheid' , dat wil zeggen nauwgezet, doen.
Het regeerambt.... help... dat klinkt serieus...
Ouderlingen worden daarom dus ook wel ambtsdragers genoemd lees ik later...
En Willem moet de belofte afleggen....
Je bent  gevraagd  als  ouderling,  omdat  je naam is  voorgedragen  door  deze gemeente.  Geloof je  dat  je  via deze  weg door  God  zelf  tot  deze  dienst  bent  geroepen?   Aanvaard je  de  Bijbel  als de  richtlijn  van  het  geloof en  wil je  de  gemeente bemoedigen  met  en helpen  te  leven  vanuit  Gods  Woord? Beloof je  je ambt  waardig  en  trouw  te  bedienen   met  liefde  voor de gemeente   en voor  alle  mensen die de  Heer  op  je  weg  brengt,   beloven je geheim  te  houden wat  je  vertrouwelijk  ter  kennis  komt,   en beloof je  je  taak  te  vervullen   overeenkomstig  de  orde  van  onze  kerk? 

Dag van.....

Daar gaan we...
De zon schijnt... de bomen kleuren goud...
Willem heeft zijn goede overhemd aan met jasje erover en ik zie er uit als altijd....

Jolanda en haar vrouw zijn al druk bezig met voorbereidingen...
Een heerlijk bezig bijtjes echtpaar....
Met een vrouw als Elsbeth achter heeft Jolanda alle ruimte voor creatieve uitspattingen en nooit stoppende ideeën stroom....

Willem en ik zitten vooraan....
Mooi zo... kan ik tenminste foto's maken zonder achterhoofden erop...

De dienst begint met een van mijn lievelingsnummers...bless the Lord my soul.....
En nog wel een filmpje met Willems fluitspel erin....

Dan gaan we over naar Jesaja teksten...
Teksten van troost...
Die kunnen we gebruiken in deze tijd...


Er volgt een persoonlijk woordje voor Willem... met foto's... van Willem en de honden.....
Wie een herder van zoveel honden is zal vast ook schapen kunnen hoeden...

Willem is natuurlijk al Baptist... hij hoeft geen belijdenis te doen...
Toch vertelt hij zijn verhaal... in dichtvorm...
En dan volgt de belofte...

Willem is best een gelovig man... vrij in gelovige opvattingen... dat wel gelukkig...
Een gelovige van deze tijd... met eigen invulling...
Zelf ga ik meer uit van een bron van liefde... hoe die ook heten mag...
Een bron waaruit we komen.... een bron waarnaar we allemaal terug zullen keren... ooit... hoe dan ook... waar dan ook... wanneer dan ook...

Bijbelverhalen vind ik prachtig... als symboliek...
Een soortgelijk denken heeft Willem ook...
Maar met een diepere betekenis en een diepere invulling....
Willem heeft ook meer de behoefte aan een kerk... een religieus samenzijn...
Zelf ben ik veel meer van liefde overdragen in mijn klas... op school.... bij familie en vrienden of mensen die mijn pad kruisen en me nodig hebben... voor kortere of langere tijd...
Maar niet zo zeer met mensen samen in een kerk... liever alleen...

Willem belooft met een luid JA...

Indrukwekkend vind ik het allemaal toch wel...
Het voelt ook als een soort samen komen van dingen...
Willem de baptist en ik de hervormde...
Deze "kerk" is me bekend... Al heb ik het soms ook vervloekt....
En als de dienst wordt afgesloten met een filmpje van het lied "Ga je God" vanuit het kleine kerkje uit Heelsum, is het helemaal compleet...
In dat kerkje zette ik immers mijn allereerste stapjes...

Na de felicitaties, cadeautjes, bloemen gaan we weer naar huis...
En daar zit je dan weer... in je gewone bedoeninkje... gewone kloffie... tussen de honden en de katjes ....
Met een ouderling naast je...

Je zult hem wel niet zo vaak meer zien ... hij krijgt het druk... werd me nog gezegd....
Ach... laat hem maar lekker gaan...
Voor Willem is dit nieuwe leven een thuiskomen....
En ik denk dat ik van die rustige momenten zonder Willem vast heel veel ga genieten...
Net zoveel als dat hij er wel is hoor....
Maar een paar uurtjes zonder dit wervelwindje in huis, is ook wel eens lekker....

Dag van....

Tja en dan weer heus gewoon door...
Willem gaat aan de wandel met de buurman...
Ik begin aan mijn bestelde brei pakket van een knuffeldoek poppetje...
Maan de honden tot kalmte en knuffel met de katten...

Las vanmorgen overigens nog dat breien (en haken) het ultieme middel is om te komen tot mindfullness....
Het maakt je kalm en blij en zorgt ook nog eens voor een goede concentratie...
Doordat je steeds steken aan het tellen bent of je patroon leest, heb je geen tijd om te piekeren of je zorgen te maken...
Je zou toch denken dat ik een volkomen zorgeloos leven zou moeten leiden met al mijn gebrei...

Dag van...

We eindigen de dag met "project Rembrandt" op tv...
En dan... hoogste tijd...
Morgen het begin van een drukke werkweek...
De aanloop naar Sinterklaas...
Zoveel geheimzinnigheid nog rondom deze goedheiligman dit jaar...
Maar vanaf morgen... als het sinterklaasjournaal begint, weten we vast meer...
Wat zal ik, sinterklaas fanaat, onrustig slapen vannacht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten