zondag 1 november 2020

1 november 2020

Dag van:

Willem komt de trap op....
Niet stampend zoals gister maar rustiger....
"Het voelt niet goed Wampie.... ik voel me niet fijn"....
Een mooi begin van een excuus denk ik nog...
Maar hij gaat verder....
"Ik dacht net dat ik een TIA kreeg".....
Aha de intentie was anders dus...
Mijn hooggevoelige hypogonder voelt weer wat....

Hij komt naast me liggen....
"Oei ik voel weer een steek "....
Groeipijntjes lieve Willem... of eigenijk meer groei afname pijntjes....
Je hersens krimpen mee met je lijf.... en dat gaat met een steek van tegenwerking want ze willen je liefst trouw blijven....
Ze hebben vast net zoveel moeite met afscheid nemen en vergankelijkheid als jij...
Willem lacht weer...
En mijn boosheid van gisteren is verdwenen....
Zo werkt dat nou eenmaal....


Van..... ik denk nog even na over dat krimpen...
Alles wat ouder wordt krimpt.... zelfs de appels van mijn boom in de mand in de schuur....
Ik kan tegen de hoeveelheid appels die ik had, niet aan bakken en koken...
Er liggen er al veel te verschrompelen in de mand....
En als je dan eens gaat lezen wat dat krimp proces in jezelf inhoud, wordt je ook niet vrolijker...
Het komt notabene bij vrouwen meer voor dan bij mannen....
Pffft... zo houden we de ongelijkheid wel in stand ja...
Letterlijk én figuurlijk....


Ik vind het trouwens helemáál geen leuk verhaal...
Door kalkverlies zakken je botten in en krimpen we....
En dan nog de zwaartekracht die druk op ons uitoefent...
Vooral overdag als we veel overeind staan drukt de zwaartekracht op onze wervel en tussenwervel schijven....
Blijkt er dus ook nog verschil tussen dag en nacht te zijn want als je 's nachts ligt is er minder druk en ben je ineens weer wat millimeters groter....
Nu kan je denken.... waar gaat het over... millimeters.... maar voor iemand die ermee zit kan dit een loei groot verschil maken hoor...
Ik denk dat ik voortaan maar wakker blijf 's nachts... krijg ik er in ieder geval nog iets van mee....


En dan dit:..... mensen krimpen zo'n 10 centimeter in hun leven...
Help... ik mag mijn paspoort wel gaan aanpassen...
Volgens mij staat dat nog 162.5 in....
Zou ik al aan de 152.5 zitten...????

Mensen die snel krimpen hebben ook nog eens last van cognitieve krimp...
Je korte termijngeheugen werkt minder goed...
Nou is dat niet zo'n heel erge ramp want je handen kun je niet vaak genoeg wassen tegenwoordig maar in het kader van pillen slikken wordt het vervelender....
Mannen zullen wellicht heel andere voorbeelden noemen trouwens... vermoed ik...

Als je dan zo aan het wroeten bent.... leest dat je het proces misschien kan vertragen maar niet stoppen.... kom je tot leuke andere vragen......
Want net zo goed als ik vraag wat en waarom men krimpt, kan je ook vragen of er dingen zijn die vergroten naarmate je ouder wordt....
En ja hoor.... nu zijn de mannen vooral aan de beurt...
De balpartij ofwel scrotum en de prostaat vergroten...

Kwestie van goede onderbroeken aanschaffen dus...
Maar wat ik dan weer echt niet wist was dat je oren groeien...
Niet dramatisch hoor... maar toch....
Het kraakbeen wordt losser en je oor groeit zo 0.2 centimeter per jaar...
Waar zijn nu ineens die millimeters gebleven????...... voor ik het weet hangen die lellen op mijn knieën.... want je huid blijkt ook al losser te worden....

En het ego groeit...
Jazeker.... het ego....
Na je 50ste ben je wel bijna zo ongeveer alle kruispunten overgestoken, heb je al heel wat levenservaring opgedaan en zit je beter in je vel.... tenminste dat mag ik toch hopen...
Zelfvertrouwen is toegenomen...

Wat er precies kleiner wordt....?
Nou je kaak dus.... je krijgt zo'n pruimen bekkie op oudere leeftijd....
Klapperende kunstgebitten zijn aan de orde van de dag met zo'n krimpend kaakje....
Volgens mij zou een gat in de markt voor tandartsen de elastische gebitsprothese zijn.... eentje die meebeweegt bij krimp en groei...(dit laatste dus bij een flinke ontsteking)....


Je ruggengraat wordt ook kleiner....
Niet alleen kalkverlies maar ook vochtverlies dragen hieraan bij...
Je zakt letterlijk in...
Als je dat proces versneld zou afspelen krijg je een soort van instortend flatgebouw beeld....(wat ik normaliter prachtig vind maar niet als het mezelf betreft)....

Zijn er misschien ook dingen die gelijk blijven??....
Ja hoor..... de penis.....
Natuurlijk weer dat ding....
Ik lees alleen even niks bij die krimp or not to krimp over impotentie...
Dat ding kan dan wel gelijk blijven... maar dan moet ie ook nog eens blijven werken hè.....!

Van... de rest van de dag zit vol cadeautjes....
Soms wat luguber.... Bets die een muis te pakken heeft...
Maar het levert wel een prachtig filmpje op...
Moest me er trouwens wel even overheen zetten eer ik het begon te filmen....


Willem doet boodschappen.... jawel...
Hij gaat voor van alles en komt met totaal andere dingen thuis dan afgesproken, maar vooruit... we hebben in ieder geval te eten...

We komen weer prachtige gedichten van Vasalis tegen...
Och wat bewonder ik die vrouw....
Haar gedichten zijn van zo'n ongekende schoonheid.... en altijd met zo'n dichtbij staande maar oh zo diepere betekenis....
Haar stijl is als een woorden ballet....
En nu kan er gebeuren wat er gebeurt maar ik bestel haar verzamelde werken....
Het kost wat .... maar dan heb je ook wat....
Morgen heb ik het in huis....

Van.... nou ben ik niet echt een zweverig of spiritueel typje....
En zo religieus als Willem kan zijn op zijn manier, heel vrijdenkend dus,  ben ik ook al niet......
Maar... ik ben wel geabonneerd op de Happinez.... en ik ben lid van Human..... en dus Brainwash...
Gewoon om me wat bewuster te worden over het leven dan al het effectieve,  opbrengstgerichte, nuchtere dagelijkse beslommeringen...
Ook niet eens zo zeer omdat er meer tussen hemel en aarde is,  (dat bestaat heus wel)... maar dus ook bewuster te worden van waar het in de kern van het leven om draait...
Misschien ook wel om steeds weer even stil te staan waar ík in dat leven sta op dit moment....
Om het eens vanuit andere perspectieven te bekijken....
Je visie misschien bij te stellen...
Of gewoon lekker aan het nadenken gezet te worden....

Vandaag kijken Willem en ik dus Human op tv...
Het betreft een tweeluik over de pijn om ongelijke kansen... met politiek filosoof Michael Sandel....
Een prachtig en ontzettend kundig mens...

Ik sta werkelijk versteld ook van zijn eenvoudige manier van vraagstellingen en de kundigheid waarmee hij samenvat en daarmee direct een vervolg geeft aan het gesprek of de discussie... en zorgt voor nog meer diepgang....
Michael Sandel geeft les op Harvard als hoogleraar en is wereldberoemd om zijn interactieve colleges...
Vandaag volgen wij er weer eentje...
Over ongelijke kansen dus....
Hij doet dat op zo een voortreffelijke wijze dat je aan het eind van zijn les bijna gebrainwashed bent en de, dankzij hem door jezelf ontwikkelde visie,  niet meer loslaat en meeneemt je verdere leven in....
Door zo een subtiele vraagstelling die samengevat wordt door de gegeven antwoorden...
Er worden meningen gegeven... opinies gedeeld.... en hij zorgt ervoor dat er wedervragen gesteld wouden die je tot nog dieper nadenken brengen....
En dat zonder dat je denkt "Ja maar dat weet ik niet hoor... daar moet je hooggeleerd voor zijn"....
Nee... juist helemaal niet.... er is niet veel voor nodig om ook een ervaring te hebben meegemaakt waardoor antwoord geven makelijker is dan je denkt...

Ik vind het een heel héél bijzonder college....

Is een meritocratie eigenijk wel mogelijk...?
Bestaat er een leven waarin iedereen gelijke kansen heeft en gelijk gewaardeerd wordt....
Hij haalt de voetbalwereld aan met zijn topsalarissen voor voetballers... maar ook de Cito toets....
De plek waar je geboren wordt... je talent.... gezondheid....
En hij weet zó stellig je te overtuigen van het feit dat een wereld zonder vuilnismannen niet eens kan functioneren....
Dat een wereld in Covid crisis niet kan functioneren zonder dokters maar ZEKER ook niet zonder verpleegsters....
En toch is daar een enorm verschil in waardering waar het gaat om salaris...

Komt de volgende vraag.... is salaris wel dé manier van waardering....
Hoe is de visie van de wereld tegenwoordig daarover..?
Dankzij de corona periode wordt het wel steeds duidelijker dat we niet zonder elkaar kunnen...
(Zou een voetballer er ook zo over denken?)....

Van... nou dat dus....!
En nog meer....
Willem en ik zijn diep onder de indruk...
En ondanks dat ik wel bekend sta om mijn visie dat klassenassistenten, schoonmakers en ouders etc. door mij allemaal gewaardeerd en dagelijks bedankt worden.... stap ik toch morgen weer anders de school binnen...
Misschien omdat ik er nu ook in bevestigd werd...
Ik ben niet beter dan een ander...
Ik ben wellicht anders dan een ander... en ik verricht andere taken... of heb andere

verantwoordelijkheden....maar ik ben niet belangrijker... en ik kan zeker en vast niet zonder deze mensen...

Grappig ook dat ik, zodra ik salarisverhoging krijg, altijd een goed doel erbij kies om te steunen....
Ik hou van van leuke dingen doen met luxe ambieer ik niet.... wel comfort.... en dat deel ik dus....!
Omdat ik iedereen dat werd vind....!!

Ik zou zeker dit programma ook kijken...
Het is al leuk om te horen hoe de verschillende mensen die deelnemen aan het college (wel allemaal jongeren)... over meritocratie, gelijkheid en ongelijkheid nadenken... maar het is helemaal een plezier mee te maken hoor Michael Sandel jezelf aan het nadenken zet....

Van... enfin ..... cadeautjes dus....
Had ik ook wel even nodig na zo'n dag als gisteren...
Morgen weer opgefrist aan het werk....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten