maandag 23 november 2020

23 november 2020


Dag van:
Volle bemanning weer aanwezig vandaag in de klas...
Aan personeel dan....
Dat betekent vijf man sterk...
Erg opletten dus dat niet wij de lawaaipapegaaien zijn....

Nationale heldendag vandaag hoor ik op de radio...
In een klas waar vooral nog heerlijk papa en mama je grootste helden zijn....
Nou ja... en K3 misschien.... en Sinterklaas....

Helden ken ik vooral uit de zeer schaarse oorlogsverhalen van mijn vader en moeder...
En uit de boeken....
En misschien komt dat wel omdat ik zoveel mensen helden vindt... op kleinere schaal dan wel te verstaan en niet volgens de uitleg in de dikke van Dale....
Volgens hen moet je bijna je leven geven om een held te zijn...

Och misschien zijn dan de mensen die ik bedoel

heldjes... met heldendaadjes.....
Zonder je man verder moeten...
Zonder je kind....
De mantelzorger die zijn vader, moeder, man, vrouw met Alzheimer verzorgt....
Leven met depressiviteit...
Je nier doneren.....
Kanker overwinnen of er tegen strijden...
Leven met een rot ziekte...
De verzorgers in coronatijd.... wat voor verzorger dan ook....
Je scheiding overleven...
Diegene die met al hun beperkingen... verstandelijk... lichamelijk... of met wat voor beperking ook... een weg vinden... andere kwaliteiten inzetten...
En wat dan de daad is.....?!
Nou... volhouden dus... de moed erin houden... doen wat je moet doen voor je gevoel.... doorgaan....

Als het aan mij ligt zou ik zeggen....het leven zit vol van die heldendaadjes.... en dus heldjes....

En dan die krankzinnige politieke heldendaadjes.....
Baudet die opstapt.... jippie.... hij had geen betere daad kunnen verrichten... als hij tenminste weer niet iets ander geks gaat doen....

Wiebes die zijn fout toegeeft ten aanzien van dat belasting gedoe jegens gastgezinnen...
Of nee.... eigenijk zijn dit geen heldendaadjes...
Eigenijk is dit de normaalste zaak van de wereld...
Tenminste dat zou het moeten zijn...
Misschien is de bovenste daad zelfs wel laf te noemen...
Weglopen als het mis dreigt te lopen...

En misschien zouden ook al die andere dingen, daarboven genoemd,  normaal moeten zijn...
Maar dan wel met een gouden randje.... en een sterretje...!!

Ik kan me ook niet voorstellen dat als je een baby in het water ziet vallen, je er niet automatisch zonder nadenken achteraan springt....
Of met alle macht probeer het portier van die brandende auto probeert open te krijgen als je ziet dat er iemand in zit....(Met enige voorzichtigheid dan wel te verstaan)

Stel nou eens dat we dat niet als heldendaden

bestempelen en er geen lintjes voor uitdelen....
Misschien dat het dan weer normaal wordt dat je elkaar in benarde, levensbedreigende situaties te hulp schiet...
Maar dan wel weer met dat gouden randje en het sterretje...
Omdat het net iets bovennormalers is....

Ik heb voor zovéél mensen respect, ontzag, eerbied....
Elke dag weer....
Laten we daar ook eens bij stil staan....
CHAPEAU voor jullie...!!!!!!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten