maandag 16 november 2020

16 november 2020

Dag van:

 "Hoeveel weken moet je nog tot de vakantie", vraagt Willem vanmorgen als hij ietsje later dan ik beneden komt....
Nog vijf Willem... vijf drukke weken vol Sint en Kerst voorbereidingen en feesten...
"Oh".....
Na een paar minuten kom ik achter de herkomst van de vraag....
Maandagen vindt hij best nog de moeilijkste dagen van de week...
De dag dat iedereen weer volop aan het werk gaat... en hij niet...
Niet omdat hij het werk mist... maar om het gevoel...
De lege parkeerplaatsen in de straat...
De uitgestorven donkere huizen....
Het zal nog wel een tijdje duren voor zo'n gevoel over is vermoed ik...
Ik begin dus naar zijn plannen van vandaag te vragen... dat leidt af...
En ja hoor... hij gaat naar de dominee... muziek of kerst overleg....
Maar eerst de honden uitlaten...
En als ik hem veel plezier wens als ik ga.... is het halve nare gevoel al verdwenen....

Van.....
De school is versierd als ik binnen kom...

Sinten en Pieten hangen overal, er staan pakjes en pakken.... het is een vrolijke boel...
Toch hangt die rare corona sluier er wat mij betreft nog overheen....
Ik ben zelfs niet bezig met hoe we het thuis moeten doen...
Wel of niet met de hele familie... mag dat überhaupt wel....?

In de klas hangt nog niks...
Maar dat zal gauw veranderen...
Eerst maar eens de verhalen van de kinderen aanhoren....
En liedjes zingen...
De thema tafel vol zetten met sinterklaas speelgoed...
De lego Sint... de play mobiel boot met Pieten...
De posters...

Als we even later in de kring zitten en de weekend foto's zien die papa's en mama's gestuurd hebben, zit de sfeer er al goed in...
Geen rode wangen van de kou aan de kade...
Maar toch echt even nieuwsgierige snuitjes voor de buis....


"Hebben jullie wat in je schoen gekregen?" vraag ik zoals elk jaar...
We gaan de kring rond....
Veel letters dit jaar... en chocolade Sint en Piet figuren...
Maar dan kom ik bij de volgende....
Voorbeeld van hoe lastig soms toch nog 4 lettergrepen woorden en al die feesten vol snoepgoed zijn...
"Ik heb euh...p..... euh......p......paasnoten gekregen..."

En ik tegenstelling tot het feit dat je zou denken dat vanaf vandaag de beer wel los zou zijn.... is het een oase van rust in de klas...
Misschien was die spanning naar die komst van de goedheiligman toch groter dan zijn verblijf.....

Van....
Ik vind overigens alles dit jaar rond Sint heel sober....
Los van wat reclame op tv rond het tijdstip van het sinterklaasjournaal zie ik weinig Sint op tv....

Maar ook in de winkels of de winkelstraten is de versiering karig en het snoepaanbod tot een minimum beperkt lijkt het wel....
Piet is zo goed als verbannen....
Bruine Sinterklazen zijn er dan weer wel....
Tja chocolade is nou eenmaal niet anders van kleur...
En tussen de chocolade munten en muizen liggen de advent kalenders...
Het zal je toch niet gebeuren dat we echt een verschuiving naar kerst gaan beleven hè....

Kijk... dat kerst wat met eten te maken heeft... daar ben ik sinds kort achter....
Na vastentijd is het eten geblazen...
Maar cadeautjes onder een boom.... sowieso een boom... nee hè.... dat is toch niet kerstachtig.....
Een stalletje ja... of een muziek makend engeltje... en kaarsjes....prima.... maar cadeautjes.... de onzin...
Cadeautjes horen bij Sint....

Tenzij je er zoals in Griekenland een driekoningen feest van wil maken.... dan mogen cadeautjes wel....
Die drie kwamen tenslotte met goud, wierook en mirre....
Maar er was geen herder die wat meenam naar de stal hoor.... behalve dan hun schapen en nieuwsgierigheid....

Maar goed.... ik vrees het ergste....
Drie schappen heeft onze Jumbo slechts vol.... en wat boeken bij de tijdschriften afdeling....
Meer is het niet dit jaar...
En ook bij de Aldi moet je een vergrootglas meenemen om de pepernoten te vinden tussen de zakken vol kerstkransjes en kerstkoekjes....
Ik hou mijn sinterklaashart vast.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten