woensdag 18 november 2020

18 november 2020

Dag van:

 Soms kun je verhipte moeilijke gesprekken met een 4 a 5 jarige voeren....
"Wampie... mag ik weer met je wandelen...."
Tuurlijk, kom maar....
"Wat liggen er veel blaadjes hè?"....
Nou, tjonge wat veel.... allemaal van de boom gevallen... bruine dode dorre blaadjes...
"Oooooh... dat mag je niet zeggen...!"
Wat mag ik niet zeggen...
"Nou wat je zei...."
Van de blaadjes...?
"Nee dat andere...."
Ik denk na.... oh bedoel je dat ik zei dat ze dood waren...?
"Oooooh.... ja dat!"....
Waarom mag ik dat niet zeggen dan....?
"Nouuuuuu..... ik vind dat een spannend woord..."
Maar in de herfst is dat nou eenmaal zo... dan vallen de blaadjes naar beneden omdat ze oud zijn... dan moeten er nieuwe groeien....
"Zijn de blaadjes oud?".....
Ja... voor een blaadje ben je wel oud als het herfst is... dan ben je al door de lente en de zomer heen gegroeid.....
"En als jij dood gaat, gaat je buik dan ook dood?"....
Ja.... mijn buik, mijn benen, mijn armen, dan stop dat ook gewoon met leven....
"En stopt je hoofd dan ook?"...

Alles van mijn lijf stopt maar ik geloof dat mijn denken wel doorgaat....
"In de hemel?"....
Ja in de hemel... maar ook hier een beetje...... want jij gaat vast nog wel eens aan mij denken.... en dan weet je nog wat ik zei.... en dat ik je lief vond.... en dan weet je nog hoor gezellig het was....
"Dus dan ben ik niet helemaal weg...."
Alleen kan je dan niet meer mijn hand vasthouden....
"Maar mijn hoofd gaat dan niet dood, want dan kan ik niet meer aan jouw denken denken...."


Van....
Willem zit thuis midden in een snooker wedstrijd op tv terwijl hij op zijn mobiel de gemiste wedstrijd Duitsland Spanje kijkt op zijn mobiel...
En meteen krijg ik er achteraan te horen...."En vanavond speelt Nederland"....
Alsof ik dat maar even beter kan weten voor ik andere plannen mocht hebben....
Nou die plannen heb ik niet want ik heb online college...
Van drie tot negen onder de pannen...
Thema is contact....

En de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik weinig over contact heb opgestoken vanavond...
En daar laat ik het dan maar bij....

Dus zit ik nou met een onvoldaan gevoel te zitten...
En blazen wij, studiegenoten onderling, per telefoon nog wat stoom af...

Dus mocht het scherm beslagen zijn... dan snap je waarom...
Einde verhaal...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten