zaterdag 14 november 2020

14 november 2020

Dag van:

Vreemd eigenijk....
Jarig voel ik mij slang niet meer op mijn verjaardag...
Ik kan me zelfs de dag nog herinneren dat ik dat ineens niet meer voelde...
Wat was ik toen verdrietig....
Hoe oud ik was weer ik niet precies meer...
Ik moet dacht ik een jaar of acht, negen geweest zijn...
Niet meer die kriebels in je buik....
Ik vond het daarvoor zelfs zo spannend dat ik op mijn verjaardagen meerdere malen ben flauwgevallen en van school opgehaald moest worden....
Ik kon niks met die aandacht en dat gevoel... maar alleen dat wakker worden met kriebels was fijn...

Toch... vandaag... de dag van de intocht van

Sinterklaas.... geen ik ze zoals elk jaar weer...
Dat intocht gevoel is nooit overgegaan...
De Piet die op het raam bonst .... de Sint die statig binnenwandelt... het bezorgt me kippenvel...

Nu wil Willem vandaag wandel spullen halen... bij de Decathlon.....
Maar als ik vraag hoe laat hij weg wil.... en hij aangeeft dat twaalf uur en mooie tijd is.... vertel ik hem vriendelijk dat hij toch mooi op kan hoepelen...
Twaalf uur aankomst Sint... in niemand weet waar....


Dag van.....
Honden aan de voeten... tv aan...
Dit jaar geen kindersnoetjes op tv...
Geen kinderen die juichend en zingend langs de kade staan....
Geen uitgestrekte kinderhandjes.... al dan niet met tekening....zo hopend dat hun hand volgestopt zullen worden met pepernoten....
De ogen gericht op de kindervriend... Sinterklaas... hopend op één blik of misschien zelfs een handdruk...

Niets van dat al... niet bij pakjesboot 12 en ook niet in

alle andere steden....
Een gevoel van moedeloosheid overvalt Willem en mij wel bij die gedachte...
Zoals zo vaak als er kinderen bij 'rampen' betrokken zijn....
Maar geen tijd met ik na te denken nu... de bekende sinterklaasjournaal tune zet in....

Lege kade.... maar enthousiaste Jeroen en Dieuwertje....
En natuurlijk zwaaiende acrobatische Pieten en een blije Sint Nicolaas....

Een dek en ruim vol cadeautjes en een hinnikende Ohzosnel....
Eventjes zou je de kinderen vergeten... zo goed wordt het opgevangen....
Voor we het weten komt Sint op zijn paard aan in......
Krijg nou wat....
Baarn.... paleis Soestdijk.... mijn geboorteplaats.....
En kijk nou... Sint gaat het hek door... de tuin in... en klimt het bordes op....
Kijk nou toch... daar, waar ooit onze koningin Juliana stond op haar verjaardag, neemt nu Sinterklaas plaats op zijn troon....
En geloof het of niet, maar daar start ook het ouderwetse defilé....
Hoe gaaf is dit....!
De gemeentes komen één voor één voorbij.... met traditionele cadeautjes...

De kaas... Haagse hopjes... Stroopwafels... krentenwegge... paling....
Kinderen dansen op een vrachtwagen.... andere lopen in de klederdracht van hun streek of stad....
Maar er blijft afstand....
En toch valt even die afstand weg voor ons gevoel...
Het is volop genieten van deze intocht anno 2020...
Een thuiswerkende Sint... hoe komen ze erop...?!
De Dieuwertje Blok-kade.... geniaal
Hulde hulde aan de NOS...
Wat knap gedaan....!!
En wat zit er nou toch in die bewegende zak...?
Oh jee... dat betekent weer een nieuw avontuur...

Dag van...

Maar nu wil Willem toch echt naar de Decathlon....
Wandel spullen halen....
Een broek en een jasje....
Nou ja... dat wilde hij....
Tot hij de prijzen zag...
Toen wilde hij het niet...
Althans... toen rees de vraag..."Heb ik dit écht wel nodig?"....
Het jasje viel snel af....
Maar toen zag hij de schoenen...
En als hij nou iets NIET nodig had was dat het wel....
Zijn kast puilt uit van de schoenen.... ook die schoenen om op te wandelen...
Maar nee,  deze zijn beter... aldus Willem...
Nu nog een broek erbij...
En bewaar me... wat een miezerig eng wandelbroekje schaft meneer zich aan....
Hier ga ik echt nooit aan wennen...!
Maar oké... wandelen doet hij buiten en dus uit zicht...
Met wandelschoenen en brrrrrroekje loopt hij even later trots naar buiten...

Dag van...

Ik moet nog een zending ophalen bij de Hema...
Naar de Action wil ik ook even...
En Willem moet van zichzelf naar de nieuwe Aldi...
Heeft hij weer geluk... want bij de action en intertoys waar ik ook moet zijn, staan lange rijen...
Daar waag ik me niet aan....
Maar je zal nog maar schoen cadeautjes moeten halen... OP HET LAATSTE MOMENT...!!!
Bij de Hema is het minder druk...
Ik ben meteen aan de beurt...

Ik kan het niet laten de C en A even binnen te lopen...
Meneer heeft dan wel wandel kleding maar zijn kansel kleding is zeer beperkt...
En als ik het aubergine kleurige colbert zie hangen in ribstof, met bijpassend overhemd en strikje, kan ik het niet laten even voor Sinterklaas te spelen en het Willem cadeau te doen...
Alleen voor dat gezicht dat hij trekt had ik het al niet kunnen laten...
"Goh het is wel nationale Willem verwen dag vandaag" verzucht hij gelukzalig....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten